verkoop van je huis

fredje
Topic Starter

verkoop van je huis

#1 , 03 aug 2006 22:29

vraagje?

als ik een huis gekocht heb, en ik wil deze terug verkopen vanaf wanneer mag ik dit doen zonder een boete te krijgen omdat ik het huis te vroeg verkocht heb? en hoeveel bedraagt deze boete dan?

alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 03 aug 2006 23:34

dat moet je vragen aan je kredietverstrekker, die kan verschillen van lening tot lening.

sniper

#3 , 04 aug 2006 08:39

de 'boete' of wederbeleggingsvergoeding is bij de meeste kredietverstrekkers gelijk aan 3 keer de maandelijkse intrest
dat valt meestal wel mee
je kan rekenen op ongeveer 1 maandelijkse aflossing als wederbeleggingsvergoeding
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

wanton

#4 , 04 aug 2006 12:07

De wederbeleggingsvergoeding ligt wettelijk vast op 3 maand intrest op het terug te betalen bedrag.
Maar ik vermoed dat Fredje de fiscale weerslag bedoelt. Indien een gebouwd onroerend goed binnen de vijf jaar terug wordt verkocht , is de meerwaarde die hierop gerealiseerd wordt belast aan 16.5 % + gemeenteopcentiemen. Bedoeld is wel de netto-meerwaarde.
Van de verkregen verkoopprijs wordt afgetrokken =
- de aankoopprijs (A)
- 25 % van de verkoopprijs (B)
- 5 % per volledig verlopen jaar op de som van A + B
- kosten van uitgevoerde werken

Alles wel beschouwd valt dit nog mee.

sniper

#5 , 04 aug 2006 14:56

..., is de meerwaarde die hierop gerealiseerd wordt belast aan 16.5 % + gemeenteopcentiemen. ...
is de verkoop binnen de eerste 3 jaar, is de belasting 33 %
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 aug 2006 17:42

..., is de meerwaarde die hierop gerealiseerd wordt belast aan 16.5 % + gemeenteopcentiemen. ...
Ik vind de aanslagvoet van 33 % niet terug voor deze belastbare grondslag.

Volgens mij zijn de artikelen 90,1? en 171,4?, c W.I.B. van toepassing en is de aanslagvoet altijd 16,5 %

scorpioen

wanton

#7 , 04 aug 2006 20:29

dit is het geval bij 'ongebouwde ' onroerende goederen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 aug 2006 23:26

dit is het geval bij 'ongebouwde ' onroerende goederen.
Als ongebouwde onroerende goederen vervreemd worden binnen de vijf jaar (art. 171, 1?, b)., anders (bij vervreemding binnen 8 jaar) 16,5%.

scorpioen

spider208

#9 , 10 dec 2013 21:42

kan dit van toepassing zijn? http://www.notaris.be/faq/algemeen/meer ... t/12/120/1" onclick="window.open(this.href);return false;

het verschil 33% en 16,5% + gemeenteopcentiemen staat hier ook beschreven. ik ben er ook zelf achter ah zoeken maar
http://books.google.be/books?id=T53Xt7M ... ar&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;
geeft geen percentage enkel wat onderhevig is

Caridina

#10 , 10 dec 2013 22:17

En het beschrijf niet vergeten, als je de woning aangekocht hebt met klein beschrijf (dus aan 5% registratierechten) dien je enkele regels in acht te nemen, buiten het kadastraal inkomen is er ook de vereiste van er binnen de 3 jaar te gaan wonen en er effectief ook gedurende 3 jaar gewoond en dus ingeschreven te zijn. Anders ga je bij vroegtijdige verkoop een boete betalen van het verschil tussen groot en klein beschrijf, ruw geschat zo een 5% van het aankoopbedrag.
Weet niet of dit van toepassing is voor TS, maar beter wat extra info dan.....

limelight

#11 , 12 dec 2013 14:36

En is die meerwaarde belasting ook niet enkel van toepassing als het niet om de gezinswoning gaat? Ik dacht dat de gezinswoning vrij was van meerwaarde belasting...

limelight

#12 , 12 dec 2013 14:38

op http://plusmagazine.knack.be/nl/011-284 ... grond.html" onclick="window.open(this.href);return false; vind ik dit:

"UW EIGEN WONING

Principe: Als u uw eigen woning verkoopt - m.a.w. het gebouw dat u zelf effectief bewoonde -, dan wordt u niet belast op de meerwaarde bij een verkoop, ook niet als deze binnen de 5 jaar na de ingebruikname gebeurt en met winst. Om misbruiken te voorkomen, volstaat het echter niet dat u zich korte tijd in een woning domicilieert om ze belastingvrij te kunnen verkopen. Voor de fiscus is er immers pas sprake van een eigen woning als het kadastraal inkomen ervan bij u vrijgesteld was in de 12 maanden vóór de verkoop. In de praktijk komt dit erop neer dat u de woning tot de maand vóór de verkoop minstens 12 maanden effectief bewoond moet hebben.

Uitzondering: Als de woning meer dan 6 maanden leegstaat, wordt u wél belast op de meerwaarde! Als u bijvoorbeeld verhuist nadat u anderhalf jaar in uw huis hebt gewoond maar u vindt pas 7 maanden later een koper, dan wordt u dus toch belast op de winst."

Terug naar “Andere”