Kosten deurwaarder na versturen facturen verkeerd adres

WimVDD
Topic Starter

Kosten deurwaarder na versturen facturen verkeerd adres

#1 , 01 dec 2009 15:59

Begin dit jaar diende mijn vriendin een vruchtwaterpunctie te laten uitvoeren in het UZ Gent. Ook bij mij werd een bloedstaal genomen voor een aantal analyses. Op dat ogenblik werd bij mij echter enkel naar mijn naam gevraagd. Nu, maanden later, krijgen wij van een gerechtsdeurwaarder een betalingsvordering ten bedrage van bijna 700 euro (voor de analyse) met daar bovenop 67 euro kosten. Uit navraag bij het UZ blijkt dat zij een factuur hebben verstuurd naar mijn oud adres (waar ik al 3 jaar niet meer woon) en dat het bedrag zo hoog is omdat ze geen gegevens over mijn ziekteverzekering hadden. Nu laten ze mij weten dat ze een nieuwe factuur zullen sturen ten bedrage van 51 euro (!!) maar dat ik de kosten voor de deurwaarder wel moet betalen "omdat ik maar moest weten dat er een factuur ging volgen". Kan dit? Feit is dat mij nooit werd gezegd dat ik mij die dag moest inschrijven als patient (ik wist niet eens op voorhand dat men een bloedstaal van me nodig had) en dat wij er van uit gingen dat de factuur die wij op naam van mijn vriendin ontvingen, wel het ganse bedrag zou omvatten. Moeten wij de 67 euro betalen of heeft het UZ geen recht om dit te eisen?

Bedankt alvast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 02 dec 2009 15:32

normaal draait het UZ op voor alle 'kosten' die niet eigen zijn aan de onderzoeken die er gebeurd zijn, het is NIET uw fout dat ze de factuur naar uw oud adres sturen, nog is het uw fout NIET als ze uw gegevens ( sis kaart normaal ) niet vragen als u in het UZ bent.

hoe zijn ze trouwens aan u adres geraakt?

WimVDD
Topic Starter

#3 , 02 dec 2009 16:00

normaal draait het UZ op voor alle 'kosten' die niet eigen zijn aan de onderzoeken die er gebeurd zijn, het is NIET uw fout dat ze de factuur naar uw oud adres sturen, nog is het uw fout NIET als ze uw gegevens ( sis kaart normaal ) niet vragen als u in het UZ bent.

hoe zijn ze trouwens aan u adres geraakt?
ik ben een aantal jaar geleden eens voor een kiné-behandeling in het UZ geweest dus ik zat wel nog in hun patiëntenbestand. Zoals ik hierboven al schreef: er werd mij enkel naar mijn naam gevraagd en die werd genoteerd en in de dossiermap gestoken. Er werd dus niet gevraagd naar een sis-kaart, noch naar een mutualiteitsbriefje of wat dan ook.

Reclame

Drone

#4 , 02 dec 2009 17:01

normaal moete ze u siskaart vragen, daar staan normaal de meest recente data ( adres enzo ) op.

de normale procedure is dat men u siskaart vraagt ( als ge u aanmeld ), dit om vergissingen en dergelijke te voorkomen, voortzelfde geeft iemand anders u naam op en krijgt gij de factuur.

als ge het echt moeilijk wil spelen kunt ge altijd naar die registratie vragen op die betreffende datum, kans is groot dat ze het niet vinden ...

beste wat ge kunt doen is hun aangetekend in gebreke stellen en hun melden dat het NIET u fout is dat men de normale procedure niet volgde ( sis kaart vragen ) en bijgevolg het hun fout is dat ze de factuur naar het verkeerde adres stuurde.

vermeld dat u het bedrag van de onderzoeken niet betwist doch dat u niet wenst op te draaien voor hun nalatigheid ( deurwaarders kosten ).

doen ze nog moeilijk hierachter, dan is het beste dat ge eens naar de griffie van de vrederechter stapt ( is gratis )

WimVDD
Topic Starter

#5 , 02 dec 2009 21:40

normaal moete ze u siskaart vragen, daar staan normaal de meest recente data ( adres enzo ) op.

de normale procedure is dat men u siskaart vraagt ( als ge u aanmeld ), dit om vergissingen en dergelijke te voorkomen, voortzelfde geeft iemand anders u naam op en krijgt gij de factuur.

als ge het echt moeilijk wil spelen kunt ge altijd naar die registratie vragen op die betreffende datum, kans is groot dat ze het niet vinden ...

beste wat ge kunt doen is hun aangetekend in gebreke stellen en hun melden dat het NIET u fout is dat men de normale procedure niet volgde ( sis kaart vragen ) en bijgevolg het hun fout is dat ze de factuur naar het verkeerde adres stuurde.

vermeld dat u het bedrag van de onderzoeken niet betwist doch dat u niet wenst op te draaien voor hun nalatigheid ( deurwaarders kosten ).

doen ze nog moeilijk hierachter, dan is het beste dat ge eens naar de griffie van de vrederechter stapt ( is gratis )

Ik heb eens in onze facturen zitten bladeren en heb van die datum een factuur gevonden, maar zoals ik al vermoedde dus op naam van mijn vriendin. Hun facturen zijn in die zin ontransparant dat de dokter met wie we een afspraak hadden (onze -aan het UZ verbonden- gynaecoloog) niet eens op de factuur staat vermeld. Ze verwachten verdorie dat wij uit al hun nomenclatuurnummers en de voor ons onbekende "verstrekkers" zouden moeten opmaken dat de bloedprik er niet tussen staat en dat ik dus contact op zou nemen met hen. Goed huisvaderschap, OK maar ze moeten ook niet overdrijven...

bedankt voor de info alvast!

Terug naar “Andere”