Verstekvonnis ondanks aanwezigheid op zitting

Dsk
Topic Starter

Verstekvonnis ondanks aanwezigheid op zitting

#1 , 28 nov 2009 13:04

Welek stappen kan ik ondernemen tegen een ten onrechte uitgesproken verstekvonnis. Ik was zelf aanwezig tijdens de zitting en er werd een datum bepaald in februari 2010 voor verdere behandeling. Nu krijg ik plots een verstekvonnis

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 nov 2009 11:17

“Art.1047.Tegen ieder verstekvonnis kan verzet worden gedaan, onverminderd de bij de wet bepaalde uitzonderingen. Het verzet wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot, dat dagvaarding inhoudt om te verschijnen voor de rechter die het verstekvonnis heeft gewezen. Met instemming van de partijen kan hun vrijwillige verschijning die formaliteiten vervangen. De akte van verzet bevat, op straffe van nietigheid, de middelen van de eiser in verzet.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

“Art.1050.In alle zaken kan hoger beroep worden ingesteld zodra het vonnis is uitgesproken, zelfs al is dit een beslissing alvorens recht te doen of een verstekvonnis...”(Ger.W.).

De rechter kan zijn vonnis niet wijzigen,tenzij het gaat om een verschrijving,in de zin van art.794 Ger.W..Dit lijkt hier echter niet het geval te zijn.

Indien u verzet aantekent dan wordt dit,inbegrepen uw eventuele vordering tot schadevergoeding,behandeld door dezelfde rechtbank.

Hoger beroep kan u instellen bij verzoekschrift overeenkomstig art.1057 Ger.W. en dit wordt behandeld door een hogere rechtbank.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”