Waterschade

nomad
Topic Starter

Waterschade

#1 , 26 nov 2009 17:40

Hallo,

In 2007 kocht ik een appartement van toen 4 jaar oud.
Ondertussen is er hier al heel wat waterschade geweest. De afvoerleidingen zijn op bijna geen enkele plaats gekleefd. De regenwaterafvoer buiten is slecht geplaatst waardoor er een scheur in het tapgat is. Bijgevolg heeft mijn buurman waterschade. De buurman zelf heeft ook waterschade aan zijn badkamer door slecht geplaatste leidingen. Zijn buurvrouw had 2 jaar geleden een soortgelijk probleem. Er is vandaag een lekzoekfirma geweest en die heeft gezien dat er onder de vloer van de centrale gang ook een vochtprobleem is. Er is ook opstijgend vocht bij de benedenburen. De verzekeringsmaatschappij dreigt niet meer te dekken.
Kan ik hiervoor de aannemer aanklagen (hij was tegelijk bouwheer, heeft alles zelf gedaan en heeft dan de appartementen verkocht)?
Waar ga ik best ten rade en gaat me dat veel geld kosten?

Mvg,

Kim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 nov 2009 17:50

Is er een syndicus in het gebouw?

nomad
Topic Starter

#3 , 27 nov 2009 12:25

Er is geen syndicus in het gebouw. Het is een appartementsblok met 4 appartementen, 2 op het gelijkvloers en 2 op het eerste verdiep.

Reclame

j.demoor

#4 , 28 nov 2009 10:58

“Art.1643.Hij(=de verkoper) moet instaan voor de verborgen gebreken*, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, TENZIJ hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

* ‘Een gebrek geldt als verborgen,wanneer de meest nauwlettende koper het niet dadelijk bij levering kan merken‘(Cass. 6 april 1916,Pas. 1917,I,77).

Onderzoek vooraf in uw koopakte of ze een beding van niet-vrijwaring bevat inzake door de verkoper NIET GEKENDE verborgen gebreken. Deskundig onderzoek zal eventueel moeten uitwijzen of hij die gebreken al dan niet gekend heeft.

Onderzoek in uw verzekeringspolis wat deze al dan niet moet dekken.

Blijkbaar zijn er medeëigenaars in het appartementsgebouw. “Art.577-8.§ 1. Wanneer de syndicus niet in het reglement van medeëigendom aangesteld werd, wordt hij benoemd door de eerste algemene vergadering of, bij ontstentenis daarvan, bij beslissing van de rechter, op verzoek van iedere medeëigenaar.”(B.W.).Onderzoek of uw reglement van medeëigendom een syndicus aanstelt.

Elke medeëigenaar voor zijn privatieve gedeelten en de vereniging van medeëigenaars voor de gemeenschappelijke gedeelten dienen toepassing te maken van : “Art.1644.In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”