#2 , 02 okt 2021 03:05
allen. Is er hier een vertrouwelijk expert inzake 'verzoek tot formele psychosociale interventie inzake grensoverschrijdend gedrag op het werk', concreet binnen de Vlaamse overheid? En/of andere kenners, of mensen met ervaringen in die zin?
Ik vind het dramàtisch, dat men daar, mede met idewe, zùlke ontzéttend archaîsche, bepérkende blik stelt op grensoverschrijdend gedrag, als ik, zelfs met lichamelijke stress nu tot gevolg, ervaar. Men refereert dan énkel naar de wet en interpretaties inzake geweld, pesten of ongewenst seksueel gedrag. Men misként daarmee actiéf dat er nog zó ontzéttend veel àndere vormen van grensoverschrijdend gedrag zijn. Die dan nochtans wél vanuit deontologische code gekaderd kunnen worden. In die code heeft men het over grenzen die voor iedereen anders kunnen liggen - waarvoor, als erover aanduidingen komen -eerst ten aanzien van rechtstreeks betrokkenen- begrip hoort opgebracht te worden. Begrip ópbrengen is een actiéve vorm van begrip. Géén stilzwijgen. Dit soort zaken, oprécht ervaren grénsoverschrijdingen, zijn pértinént, dan, met réchtstreeks gevolg voor welzijn en vertrouwen op overeenkomstig niveau, voor grensoverschredene. Ik begrijp oprécht en manifést niet dat idewe dan zulke kwesties zó vaak niet erkénnend als overschreden persoonlijke grens noteert. Zonder verbloeming. Dat is réchtstreeks schadelijk voor welzijn. En ik kan niet de enige zijn. Ik lees op site idewe dat ocharme iets meer dan 20% van dergelijke dossiers als grensoverschrijdend worden bevestigd. Ik vind dat wérkelijk dramàtisch. Dat is echt zeggen aan die bijna 80% anderen: mannekes/meiskes/x'kes/..., als het geen geweld, pesten of ongewenst seksueel gedrag is, is het geen grensoverschrijdend gedrag.
Dat is zó óngelooflijk uit de tijd, en rechtstreeks tégen wèlzijn op de werkvloer in!
Zijn er mensen met ervaringen? Vanwege net die ontzettend lage cijfers van erkenning als ongewenst grensoverschrijdend gedrag. Hoe kan het dat idewe en gelieerde diensten zó schadelijk beperkend kijken en formuleren, enkel vanuit de wét, en niet óók de códe rond deontologié?!
Bovendién, als iemand vanuit een werkelijk manifest, oprécht en goed beschreven ervàren dat een grens is overschreden voor hem of haar, een formeel verzoek tot interventie inzake ongewenst grensoverschrijdend gedrag indient, en dat wordt aanvaard, dan is toch per definitie geen uitspraak meer nódig óver of er een grens is overschreden? Het zit al de naam van de procedure! De indiener verzoekt tot intervéntie - vraagt niet of idewe of wie dan ook anders dan de indiener zelf grensoverschrijdends heeft ervaren. Dat ís het geval, in sé. Die hééft al die moeite gedaan, na veel overwegen. Hoe kan men de procedure dan zo noemen, als men dan vervolgens zich nog 's uitspreekt over of er sprake is van grensoverschrijdend gedrag? Dat is toch pertinent, bij niet-expliciet-erkennen van overschreden grens, een overeenkomstige klàp in het gezicht voor melder? Daar hoort eigenlijk gewoon geen vraagteken bij.