is bilocatie verplicht ?

loe2
Topic Starter

is bilocatie verplicht ?

#1 , 26 nov 2009 15:28

We leven reeds een aantal maanden apart, de kinderen zijn bij mij.
Ex wou eerst niet officieel scheiden, nu plots wel. Mij goed. We gaan dus richting EOT.

In die EOT zouden we laten opnemen dat de huidige regeling mbt de kinderen blijft verderbestaan (ttz, in hoofdzaak bij mij, de vrijdagen, of een aantal weekends, tijdens vakanties,.... bij hem). Wij - en de kinderen - zijn het eens over deze regeling

Wordt dit aanvaard door de rechtbank, of eist de rechtbank sowieso voor de kinderen bilocatie ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2009 15:43

Dit wordt door de rechtbank aanvaard.

scorpioen

Rebel-with-a-cause

#3 , 26 nov 2009 19:43

De wet over gezag bepaalt een voorkeur voor GEZAGSco-ouderschap. Dit betekent dat de ouders samen de belangrijke beslissingen moeten nemen.

Volgens de wet over verblijf mag een rechter enkel beslissen tot VERBLIJFSco-ouderschap indien een ouder daarom verzoekt. Als een ouder dit verzoekt dan is de rechter wel verplicht bij voorrang te onderzoeken of verblijfsco-ouderschap de beste regeling is.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 26 nov 2009 22:54

Bij deze sluit ik me aan bij scorpioen, al kan het in theorie geweigerd worden vb. te weinig contact tussen kind-ouder; te lange reistijden van/naar school; Onduidelijke afspraken >> zo is de regeling zoals hier beschreven onduidelijk en geeft heel wat mogelijkheid tot interpretatie waarbij de deur hier te veel wordt opengezet voor twist.
De wet over gezag bepaalt een voorkeur voor GEZAGSco-ouderschap.... Volgens de wet over verblijf mag een rechter enkel beslissen tot VERBLIJFSco-ouderschap indien een ouder daarom verzoekt.
:?:
In de wet staan verschillende termen, maar geen verblijfsco-ouderschap/gezagsco-ouderschap.

RR

Rebel-with-a-cause

#5 , 26 nov 2009 23:52

De wet over gezag bepaalt een voorkeur voor GEZAGSco-ouderschap.... Volgens de wet over verblijf mag een rechter enkel beslissen tot VERBLIJFSco-ouderschap indien een ouder daarom verzoekt.
:?:
In de wet staan verschillende termen, maar geen verblijfsco-ouderschap/gezagsco-ouderschap.
Bi-locatie staat al zeker niet in de wet, doch mijn bijdrage is vooral gericht op het gebruik van duidelijke termen voor de juiste bedoelingen.

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 27 nov 2009 16:31

De termen zijn wel degelijk verhelderend.

Co-ouderschap blijft blijkbaar voor de volksmond en een rechter twee totaal verschillende betekenissen te hebben.

Vaak bedoeld de ene er een bilocatie-regeling (of verblijfsco-ouderschap) mee terwijl de rechter of een goede jurist er onder verstaat dat beide ouders ouderlijk gezag hebben.

Voor het gebruik van de duidelijke termen en juiste bedoelingen krijgt je een A van mij, de A van Artstikke bedankt

RR

Terug naar “Echtscheiding”