Dat verhaal van de lange lepels klopt als een bus.
Het probleem is echter dat hij de steun heeft van zijn ouders, mensen met veel geld en die kunnen zich dure advocaten veroorloven.
Bij het lezen van bovenstaande quote, kreeg ik er kippevel van omdat ik door deze statement overwelmd word van woede en onmacht...
Ik probeer in het kort mijn situatie weer te geven:
Mijn dochter wordt volgende week 15. Haar vader en ik hebben een relatie gehad van zo'n goeie drie jaar, nooit gehuwd, uit elkaar gegaan als vrienden toen mijn dochter 2,5 jaar oud was.
Mijn ex had onze overeenkomst wat betreft de regelingen voor onze dochter (alimentatiebedrag, bezoekrecht) op papier gezet, laten wettigen en had mijn ouders en zijn ouders als getuigen laten tekenen.
Ik heb dan ook maar getekend, uiteindelijk kon de regeling slechter geweest zijn.
Vanaf dat moment verliep alles vlot, mijn dochter ging in het weekend naar haar vader, die op meer dan anderhalf uur van bij mij woont, tijdens de week was ze bij mij en ging ze naar school.
Toen kwam de dag dat mijn ex een nieuwe vriendin had en er een kind mee kreeg. En die kon niet goed om met het feit dat onze dochter bij hen op bezoek kwam. Een kind van een ander... gekend verhaal. Tegen dan zat mijn dochter in het derde leerjaar. Het kwam zover dat ze, elke keer dat ze een weekend naar haar vader moest, ze hysterisch huilde omdat ze haar daar liever zagen vertrekken dan aankomen.
Gedurende een paar jaar is ze bijna nooit meer gegaan naar haar vader. Die heeft daar ook geen heisa rond gemaakt, hij had nu zijn eigen nieuw gezin, en hij legde zich neer bij de beslissing van onze dochter. Punt.
Sinds mijn ex en ik uit mekaar zijn gegaan, verbleef mijn dochter regelmatig bij oma en opa (mijn ouders). Zij waren blij haar te hebben, ik als jonge alleenstaande moeder (24 jaar toen ze 3 was) was ook blij af en toe eens te kunnen uitbreken.
Tot dan werd daar nooit een probleem van gemaakt.
Twee jaar geleden ben ik naar een advocaat gestapt. Reden: een tienerdochter met hobby's, steeds hogere schoolfacturen, sportkampen, een aankomende orthodontie behandeling (blokjes apparaat) voor twee jaar en een vader die het bedrag van de alimentatie (100 euro) sinds de overeenkomst tien jaar geleden, nog nooit had geïndexeerd en nooit had willen meebetalen in alle extra kosten zoals hierboven vermeld.
Met de steun van mijn ouders (je hebt gelijk meisje, hij moet zijn part betalen), ik dus naar een advocaat. Zaak gestart bij de jeugdrechtbank in juni 2008. Eis van mij: verhoging alimentatiegeld tot een bedrag dat schappelijk is voor een kind van 14 + de helft betalen in alle medische kosten, buitenschoolse activiteiten.
Dit was dus juni 2008, eerst gerechterlijk verlof, daarna voorgekomen in september of oktober 2008: uitgesteld voor een paar maanden op vraag van de tegenpartij.
ik hou het kort. Mijn ex ging niet akkoord met wat ik vroeg, en uiteindelijk ging de rechtbank zelf beslissen aangezien de tegenpartij geen deftig voorstel op tafel kon/wilde leggen.
(dit ter info: sinds mei 2007 verbleef mijn dochter bijna altijd bij mijn ouders, dit omdat ik een hele moeilijke relatie had op dat moment, die is uiteindelijk afgesprongen, en ik had het emotioneel heel moeilijk. Mijn ouders hebben mijn dochter dan opgevangen zodat ze niet zou lijden onder mijn verdriet. Ik dacht dat ik hiermee het beste deed voor mijn dochter. Na een hele poos voelde mijn dochter zich meer thuis bij oma en opa, daar mocht ook veel meer en dus was er altijd wel een reden om ginder te blijven. Mooi weer en dus in de tuin kunnen spelen, spelen met het buurmeisje, etc noem maar op. Ik zag er geen graten in, zolang mijn kind maar gelukkig is en kon buiten spelen, wat bij mij niet kon op een app. Het "even opvangen" was ondertussen veranderd in een permanent wonen bij oma en opa. Elke poging die ik deed om haar naar huis te halen werd met één of andere smoes weggeveegd. Ik wilde haar niet dwingen, dus liet ik haar bij mijn ouders, weer in de gedachte goed te doen daarmee. Ondertussen zijn we gekomen aan mei 2009)
En nu komt het: mei 2009: voorziene datum van uitspraak van de jeugdrechtbank ivm bezoekregeling en alimentatie.
Een paar weken ervoor had ik de zoveelste tevergeefse poging gedaan om mijn dochter eens te zien. Mijn moeder opgebeld met de vraag, weer afgescheept.
Op consult bij mijn advocaat, een drietal weken voor de uitspraak, om enkele zaken nog te bespreken, haal ik dit voorval aan. Dat het nu al twee jaar is dat mijn dochter bij mijn ouders verblijft, ik dit toelaat omdat ik denk goed te doen (als het dat is wat ze wil, haar dwingen om naar huis te komen wilde ik niet), maar dat ik er nu wel genoeg van begon te krijgen.
Wat moet ik doen, vroeg ik hem. Duidelijk antwoord: gezien het naderen van de uitspraak én na het lezen van de besluiten van de tegenpartij, kon ik niet anders dan drastisch in te grijpen.
Drastisch, maw, mijn advocaat zei dat ik direct actief stappen moest ondernemen om mijn dochter weer te zien. Zijnde, naar het huis van mijn ouders rijden en eisen dat mijn dochter mee komt naar huis. Indien nodig, met politiebijstand. Alleen zo kon hij bewijzen naar de jeugdrechter toe dat ik wel degelijk poogde mijn dochter te zien!
De besluiten van de tegenpartij beweerden namelijk dat ik NOOIT naar mijn dochter had omgezien, dat ze al jaren bij mijn ouders leefde en ik haar uitbuitte door het alimentatiegeld en de kinderbijslag voor mij te houden. Dat ik ongeschikt was als moeder door mijn onophoudelijk nachtelijk uitgaan en vele contacten met het gespuis der aarde... enz enz.
Ik had mijn twijfels over deze aanpak, vond dat dit voor mijn dochter zeer traumatisch zou zijn, aan de deur bellen met de politie erbij.. maar ik volgde de raad op van mijn advocaat, ervan uitgaande dat hij wel wist wat hij deed. Ik belde mijn moeder, zei haar dat ik mijn dochter de dag nadien (zaterdag) kwam halen om het weekend bij mij door te brengen.
Resultaat: mijn moeder reageerde amper, zei dat ze mijn dochter ging laten terugbellen. Wat ze ook deed.
Het was een telefoontje om nooit meer te vergeten. Dat kind aan de andere kant van de lijn herkende ik niet. Schreeuwen, roepen, tieren, "IK KOM NIET MEE MET JOU, BRENG VOOR MIJN PART ALLE POLITIE VAN DE WERELD MEE, JIJ BENT ZELFS MIJN MOEDER NIET MEER, IK HAAT JE, enz enz)
Ik stond perplex. Dat was mijn dochter niet, de dingen die ze zei, de verwijten die ze me maakte, het was alsof ik mijn eigen moeder hoorde. Mijn dochter leek volledig gebrainwashed te zijn en ze sprak alsof ze het haar van vooraf hadden ingestampt. Wat ik hoorde waren de verwijten en meningen die mijn ouders hadden tov mij, maar ze kwamen uit de mond van mijn dochter.
Daar stond ik dan. Ik wist toen nog niet dat mijn ouders, doordat ik had gezegd dat ik mijn dochter ging komen halen, willen of niet, zelf een advocaat hadden genomen en hadden gezegd dat ik door overmatig drank-, pillen-, en drugsmisbruik niet in staat was om voor mijn dochter te zorgen en zodus ongeschikt moest verklaard worden als moeder. Op die manier wilden ze de voogdij afdwingen zodat mijn dochter bij hen kon blijven. Mijn dochter hadden ze in die twee jaar zover gekregen en bewerkt dat ook zei tov mij een diepe haat had gekweekt.
Opeens kwam uit dat mijn ex en mijn dochter reeds geruime tijd weer contact met elkaar hadden, dit zonder mijn weten.
Nog erger, bleek dat mijn ouders, samen met mijn ex, zaken hadden afgesproken om zo samen mij kapot te maken met valse beschuldigingen.
Ik heb in die paar dagen in een hel geleefd. Onbegrip, woede, onmacht. Ik moest nu opeens tegen een tweede advocaat opboksen, tegen zo'n lelijke en valse beschuldigingen, en dan nog komende van mijn eigen ouders.
Wetende hoe mijn dochter mij haatte door toedoen van mijn ouders, dat ze haar zover hadden gekregen dat ze mij uit haar leven wilde bannen, en WETENDE DAT MIJN OUDERS GELD HEBBEN ALS SLIJK EN IK ALS ALLEENSTAANDE MOEDER GEEN TWEE RECHTZAKEN KON BLIJVEN BETALEN, heb ik na drie dagen piekeren en nadenken over wat doen en wat niet. Wat doen in het belang van mijn dochter en rekening houdende met mijn financiële situatie.
Met een bloedend hart beslist dat het geen nut had om verder te blijven vechten via advocaten, tegen mijn ex én tegen mijn ouders, voor een kind dat je letterlijk zegt dat je haar moeder niet meer bent, dat ze je nooit meer wil zien, dat ze je haat...
Mijn advocaat gezegd alles stop te zetten bij de jeugdrechtbank. Ik hield ermee op. Het was een verloren zaak. Ik ging mijn dochter niet kapot maken door haar met mentaal slopende rechtszaken te verplichten bij haar moeder te komen wonen. Ze ging toch weglopen had ze me al beloofd.
En ik? Mijn ouders en mijn ex wisten heel goed dat ik een aanval van hen beiden financieel niet aankon. De bedoeling was om me financieel totaal aan de grond te "procederen", mentaal te breken, om finaal toch mijn dochter voor hen te hebben.
dat was het. Jeugdrechtbank stopgezet, alles blijft zoals het was de laatste twee jaar, mijn dochter woont bij hen, mijn ex stort nu de alimentatie naar hen, en voor de rest hoor of zie ik niemand. Ik weet niet hoe het met mijn dochter is. Haar proberen te bellen moet ik ook niet meer doen, want de laatste keer dreigde ze ermee klacht in te dienen wegens stalking, want ik liet haar niet met rust...
Ze staat nog altijd gedomicilieerd bij mij, ik heb nog altijd het hoederecht over mijn dochter, voor zover ik weet is er geen vonnis uitgesproken over wat dan ook.
Volgende week verjaart mijn dochter. Ik heb een mooie kaart gekocht, maar ik weet niet wat ik erin moet zetten. Ze smijt hem wsch toch direct in de vuilbak, nadat ze eerst heeft gekeken of er geen geld tussen zit. Mijn kaart zal bespot worden en daarna bij de rest van het vuil belanden.
Zelfs al had ik het geld gehad om te blijven procederen, dan nog had ik het niet gedaan. Waarom? Omdat, al had ik alles gewonnen en was de uitspraak dat ze bij mij moest komen wonen, dan nog had ik verloren want mijn eigen dochter haat mij. Dus voor mij was het geen win-win situatie maar, een lose-lose situatie (staat niet in de Van Daele trouwens)
Ging het kort houden, blijkt toch een hele epistel te zijn geworden...