Aankopen handtas

Sunshine007
Topic Starter

Aankopen handtas

#1 , 25 nov 2009 08:51

Wij hebben volgende casus gezien op school.
Het antwoord werd reeds gegeven door de leerkracht op school, doch stel ik me vragen bij volgende situatie...

Mijnheer Pecht uit Gent kocht voor zijn echtgenote een dure handtas van 620 EUR bij een gekende modezaak in Antwerpen.
Thuis gekomen viel het geschenk niet in goede aarde.
's Anderendaags keerde hij terug naar de winkel om de handtas in de leveren. Hij wilde zijn geld terug. Maar de verkoopster dacht er anders over.

Is er een jurist(e) in dit forum die een antwoord hier op weet te geven?

Met vriendelijke groeten
[/b]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 25 nov 2009 08:53

Hier hoef je volgens mij zelfs geen jurist(e) voor te zijn. Dit is geen verkoop op afstand en dus is eventuele terugname van zo'n aangekocht goed eventueel een gunst van de winkel maar zeker geen plicht.

Sunshine007
Topic Starter

#3 , 25 nov 2009 09:00

Mijn inziens was het de taak van de verkoopster om het desbetreffende artikel terug te nemen én geld terug te geven (geen tegoedbon!) MITS:

- het in goede staat zijn van de handtas, dus NIET GEBRUIKT
- origineel etiket aan handtas (dat natuurlijk niet verwijderd werd op de één of andere manier)
- origineel kassaticket bij de hand

Wat is nu correct?

Reclame

dieke

#4 , 25 nov 2009 10:35

Die handtas hoeft helemaal niet te worden teruggenomen aangezien de klant het aangekochte product genoeg heeft kunnen zien en keuren alvorens tot aankoop over te gaan. Enkel bij verkoop op afstand, waarbij de klant het product niet op voorhand heeft kunnen beoordelen, geldt de verplichting om een product terug te nemen indien het niet voldoet (en dan nog staat daar een max. termijn op en bepaalde voorwaarden zoals het product niet gebruikt hebben enz.). Jouw idee is dus volgens mij fout.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2009 18:37

Gezien het een werk is
hier een goede link en formuleer zelf je conclusie

http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_001.htm
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... ome_nl.htm

In mijn tijd mochten we naar de bibio en het gaan zoeken - wat is internet nu toch gemakkelijk

Je kan ook nog eens gaan zoeken bij www.juridat.be
Dan leer je dat ook al gebruiken

succes

Terug naar “Consumenten Koop”