Hallo,
Ik heb recent een aankoop gedaan van een item die ik voor mijn eenmanszaak kocht, dit heb ik moeten doen met mijn persoonlijk account omdat ik nog een hoge waarde aan cadeaubonnen had op dit account. Ik had nog vòòr deze aankoop eerst contact opgezocht met de webwinkel (het gaat hier over bol.com) om te vragen of mijn cadeaubonnen konden overgezet worden naar een nieuw zakelijk account, dit was niet mogelijk. Ook vroeg ik om mijn persoonlijk account om te zetten naar een zakelijk account, ook dit was niet mogelijk.
Conclusie, aangezien je met je persoonlijk account enkel een bedrijfsnaam kan invullen bij de persoonlijk gegevens en geen BTW-nummer heb ik nu een factuur van hen zonder vermelding van mijn eigen BTW-nummer.
Mijn boekhouder hamert er echter steeds op (terecht) dat beide BTW-nummers (verkoper en koper) op de factuur vermeld moeten staan als ik de BTW hiervan wil recupereren. Enkel met het zakelijk account kon je BTW-vrij kopen, ik heb dus de BTW moeten betalen.
Ik heb hiervoor opnieuw contact opgezocht met een medewerker van bol.com maar die had het nog eens nagevraagd en dit was volgens hun "regelgeving" niet mogelijk om de factuur aan te passen met de vermelding van mijn BTW-nummer.
Nu is mijn vraag, kan dit? Is men niet verplicht om de btw-nummer van de koper te noteren, zeker als men hierop aandringt?
En wat zijn mijn opties? Want bij bol.com blijven ze weigeren..