(Heel) dringend vraagje ivm alimentatie

MTASN
Topic Starter

(Heel) dringend vraagje ivm alimentatie

#1 , 24 nov 2009 09:00

hallo,

kan iemand mij met volgende helpen / juridisch correcte uitleg geven:

ik zou me willen domiciliëren bij een nieuwe partner, maar ...
die partner zit nog in een (v)echtscheiding verwikkeld

in welke mate beïnvloed ik het recht/het bedrag van de kinderalimentatie (dat nog ter discussie staat in die echtscheiding) door me daar te domiciliëren en dus voor een nieuwe gezinssituatie zorg?

merci!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 nov 2009 09:12

Niet het feit dat u bij die partner gedomicilieerd bent, maar het feit dat u er een gezin mee vormt is belangrijk. De domiciliëring maakt het natuurlijk gemakkelijk te bewijzen dat u samen een gezin vormt.

Als twee personen een gezin vormen, delen zij bepaalde kosten (huur, water, elektriciteit ...). Als je als alimentatiegerechtigde of alimentatieplichtige op die manier geholpen wordt bij het betalen van je kosten heb je meer inkomen om aan de kinderen te besteden. Daar wordt door de rechter rekening mee gehouden.

scorpioen

MTASN
Topic Starter

#3 , 24 nov 2009 09:51

maar veel hangt toch ook af van wat mijn effectieve inkomsten zijn (hoog of laag)? of niet?

ik vind het zeer verwarrend
je leest vaak dat het de onderhoudsbijdrage naar ex-partners is die beïnvloed wordt, maar niet de kinderalimentatie (waar je strictu sensu als nieuwe inwonende partner geen onderhoudsverplichting toe hebt, klinkt cru, maar zo is het wel)

Reclame

Yvette

#4 , 24 nov 2009 10:41

Er staat in de wet dat ze rekening houden met de wedde van de partner,
economisch gemaakte keuzes, bij wie de kinderen verblijven.
Als ze dat bij mij hadden gedaan, dan had ik ervan kunnen leven met de kinderen. Maar ze hebben met al het voorgaande geen rekening gehouden zelfs niet met het feit dat ik arbeidsongeschikt ben.
Ik heb 0 euro toegewezen gekregen. In het vonnis staat dat het geen win-for-life mag zijn.
De vriendin van mijn ex (waarmee hij dadelijk is gaan samenwonen) heeft ook een riant inkomen. (werkt nu bij mijn ex)
Nu ik heb dat nooit kunnen bewijzen omdat hij nog een aparte woning huurde (onbemeubeld) voor zijn domicilie. (dat hij doet wat hij wil)
In elk geval vind ik het niet kunnen dat ze er rekening mee houden of je ex nu wel of niet terug samenwoont. Dat is zijn/haar inkomen. En daar wil ik niks mee te maken hebben. Ik heb met die vrouw totaal geen uitstaans.

hendrik1

#5 , 24 nov 2009 16:19

Hoi,

het gaat in uw vraag over kinderalimentatie.
Indien u nu multimiljonair(e) zou zijn, dan nog maakt het voor uw partner géén verschil wat hij voor zijn kinderen aan alimentatie dient te betalen. Er wordt gekeken naar de ouders, niet naar de nieuwe partner (en diens inkomen/vermogen)!

Hopelijk was dit antwoord nuttig,

succes

Terug naar “Echtscheiding”