eigendom en scheiden

sunita
Topic Starter

eigendom en scheiden

#1 , 23 nov 2009 06:37

Ik heb plannen om de scheiding aan te vragen.

ik heb eigendom ( alleen gekocht voor huwelijk ) we wonen in dat huis hij betaald elke maand een som aan mij.
mijn vraag is ofdat hij recht heeft op een deel van het huis ( hij staat niet in de akte, noch de lening ) hij denkt wel dat ik hem ervoor moet betalen , maar ik zie dat eerder als een huur dat hij aan me betaald ( heeft ook niet ingelegd aan notariskosten , voorschot of wat dan ook )
we zijn getrouwd met scheiding van goederen .

heeft iemand hier ervaring mee

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 23 nov 2009 12:40

Aangezien u gehuwd bent met scheiding van goederen is en blijft het huis dat uzelf gekocht heeft uw persoonlijke eigendom. Bij scheiding kan uw echtgenoot er geen enkele claim op uitoefenen. Maar ook de schuld die er nog op rust blijft uw persoonlijke schuld.

sunita
Topic Starter

#3 , 23 nov 2009 12:51

en hij kan ook geen claim doen op't huis ook al betaald hij me elke maand "huur" ?

Reclame

hendrik1

#4 , 23 nov 2009 19:46

Hoi,
het zal er vanaf hangen welke redenering de rechter in deze zal volgen. Hetzij is het zoals cfr supra gezegd wordt, ofwel is het mogelijk dat jij hem een deel van de meerwaarde moeten betalen.

Mijn intuitie zegt dat Roharro's antwoord het dichtst bij de realiteit staat, maar!!! Voor de rechtbank is niks wat het lijkt!

Succes

NB: wat vind je zelf? Doe alvast een voorstel, is in uw voordeel!

succes

roharro

#5 , 23 nov 2009 20:03

Hoi,
het zal er vanaf hangen welke redenering de rechter in deze zal volgen. Hetzij is het zoals cfr supra gezegd wordt, ofwel is het mogelijk dat jij hem een deel van de meerwaarde moeten betalen.

De huidige waarde van het huis heeft geen enkele invloed op een eventuele verrekening tussen de echtgenoten aangezien het de persoonlijke eigendom is van één echtgenoot. Of de vrouw nu huur ontving van een derde, van nonkel Flup, van tante Sidonie of van haar echtgenoot doet in principe niet ter zake. Gezien het huwelijkscontract van volledige scheiding behouden beide echtgenoten bij een scheiding niet alleen hun eigendommen maar tevens de inkomens die deze eigendommen hebben opgebracht. Er bestaat geen gemeenchappelijk bezit. In deze optiek, en aangezien de andere echtgenoot zegt dat het een huur was die hij betaalde voor het genot van huisvesting, kan hij deze bedragen niet terugvorderen.

sunita
Topic Starter

#6 , 24 nov 2009 06:21

tja, der staat nergens geschreven dat hij medeeigenaar is van het huis .
dus als ik het goed heb begrepen, het is en blijft van mij. ongeacht hoelang hij er woont.

Terug naar “Echtscheiding”