Hoi allemaal,
Ik val maar meteen met de deur in huis. Mijn ex- en ik zijn reeds meer dan 12 jaar gescheiden. Officieel via EOT (met effectief co-ouderschap). Na 5 jaar co-ouderschap had ze de kinderen (2 dochters) zodanig geïndoctrineerd dat beiden (toen 10 en net geen 12) 'nooit' meer wilden komen. Dat is ondertussen 8 jaar geleden. Dat heet 'ouderverstoting', maar dat is een ander verhaal.
Na een eerste keer rechtbank ging ik, in het belang van de kinderen, akkoord om €100 per kind te betalen, dit ondanks het feit dat er geen enkel contact meer met mijn dochters was. Ik heb dit, ondanks de veelvuldige beledigingen en schelden door mijn oudste dochter aan mijn en mijn huidige vrouw haar adres, braaf gedaan totdat mijn oudste mij op een gegeven moment zodanig (telefonisch) uitschold dat ik er niet lekker van was en als reactie stopte met het betalen van de alimentatie.
En dat was meteen mijn grootste fout. Want ik had totaal niet verwacht dat mijn ex- naar de rechtbank zou stappen, en meteen verhoging van de alimentatie eiste + de helft van de buitengewone kosten. De vrederechter kwam haar tot mijn verbazing grotendeels tegemoet. Het feit dat ik mijn kinderen op dat moment al meer dan 5 jaar niet gezien had en dat communicatie met mijn ex- totaal onmogelijk was (en nog steeds is), zodat het ontzettend moeilijk werd om de betaling van de buitengewone kosten in de praktijk uit te voeren, telde blijkbaar gewoon niet mee!
Ik ging dan ook in beroep tegen deze uitspraak en wel op basis van het gebrek aan respect dat de kinderen mij betoonden, maar ook nu weer werd ik veroordeeld tot het betalen van €150 per kind + de helft van de buitengewone medische en schoolkosten. Wel werd in de uitspraak opgenomen dat de kinderen mij spontaan op de hoogte dienden te houden van hun studiekeuze en vorderingen.
Dik twee jaar geleden was de oudste aan de hogeschool begonnen, maar ondanks het feit dat ze (met herexamen) slaagde, startte ze haar 1ste jaar ditmaal in een andere richting opnieuw omdat regentaat haar blijkbaar niet zo lag. Uiteraard werd ik hiervan niet rechtstreeks op de hoogte gesteld, maar zag ik dit aan de rekeningen van het inschrijvingsgeld waarvan ik de helft moest betalen. Er werd dus in het geheel aan mij niets gevraagd, ik werd gewoon (via haar advocaat) voor voldongen feiten gesteld.
De jongste dochter startte dit jaar haar eerste jaar vroedkunde in Antwerpen, aangezien ze zich 'niet zo goed voelde' bij Leuven. Zonder enig overleg met mij zocht mijn ex- een appartement (!) waarbij ze mij via haar advocaat de boodschap gaf dat ze er eentje zou zoeken tegen een 'redelijke' prijs. Gezien het gegeven dat mij helemaal niets gevraagd werd, ging ik hier niet zomaar mee akkoord, en verzocht haar via mijn advocaat om eerst te overleggen wat ook voor mij (financieel) mogelijk was. Daarop kwam uiteraard geen antwoord. Tot vandaag...
We zijn ondertussen dik half november en tot vandaag heb/had ik nog steeds geen idee of mijn dochters nog voortstuderen, of de oudste door haar laatste herexamens was zodat ze haar studies al dan niet verder zet, of de jongste nu al dan niet op kot ging in Antwerpen. Tot vandaag dus... Want tot mijn grote verbazing kreeg ik vandaag een pakketje van de gerechtsdeurwaarder met een bevel om de rekening te betalen! Sinds begin augustus had ik geen enkel nieuws meer ontvangen. Mijn ex- heeft op mij voordien op geen enkele andere manier de rekening bezorgd. En het is me dus nog steeds niet duidelijk of de oudste al dan niet geslaagd is voor haar herexamens...
Mijn eerste vraag is dan ook of het zomaar kan dat zij, louter op basis van de uitspraak van de rechtbank, en dit zonder enige vraag om betaling voorafgaande, een gerechtsdeurwaarder kan inschakelen, waarop ze mij ook nog eens met die extra kosten (€284,16) kosten opzadelt?
2. Kan het dat ik, ondanks de uitspraak van de rechtbank, waarin staat opgenomen dat ik de helft van de buitengewone schoolkosten dien te betalen, dit zomaar kan zonder enig voorafgaandelijk overleg met mij en de vraag of dit voor mij wel financieel haalbaar is (Ik verdien ca. €1600 en zal op deze manier gemiddeld €650 à €700 per maand moeten betalen)?
Idem dito voor de kosten van de rijschool van de oudste: mijn ex- probeert mij hier de helft aan te smeren, hoewel dit niet mee werd opgenomen bij de buitengewone kosten en zij met mij op geen enkel moment hierover communiceerde. Ik weiger deze kosten dan ook te betalen.
Ik kan moeilijk aanvaarden dat dit alles zomaar kan en ben zinnens om terug naar de rechtbank te stappen. Kan er iemand mij hier helpen met juridisch advies, wetteksten, precedenten, e.d.? Alvast bedankt.