Alleenstaande, doch inwonend kind en bedrijf van ander kind

Wi
Topic Starter

Alleenstaande, doch inwonend kind en bedrijf van ander kind

#1 , 11 nov 2009 13:11

Hallo,

Ik ben ontslagen en in de loop van volgend jaar is mijn opzegtermijn afgelopen en kan ik dus gaan stempelen.

- op mijn adres woont nog een meerderjarig kind dat voltijds werkt.
- op mijn adres staat de handelszetel van het bedrijf van een ander kind.

Hebben die 2 zaken invloed op het stempelgeld dat ik zal ontvangen?

thx, Wi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 nov 2009 09:20

“Art.110.§ 1. Onder werknemer met gezinslast wordt verstaan de werknemer die:1° samenwoont met een echtgeno(o)t(e), die noch over beroepsinkomens, noch over vervangingsinkomens beschikt...Voor de toepassing van het eerste lid,1° en 2°,wordt met echtgeno(o)t(e) gelijkgesteld de persoon die met de werknemer een feitelijk gezin vormt en die financieel te zijnen laste is...§ 2. Onder alleenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die alleen woont met uitzondering van...§ 3. Onder samenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die noch bedoeld is in § 1, noch in § 2...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

‘op mijn adres woont nog een meerderjarig kind dat voltijds werkt’ houdt in dat u ‘samenwonende’ bent.

“Art.114.§ 2. Het basisdagbedrag van de werkloosheidsuitkering wordt tijdens de eerste twaalf maanden van werkloosheid verhoogd met een aanpassingstoeslag, vastgesteld op : - 15 pct. van het gemiddeld dagloon voor de werknemer met gezinslast en voor de alleenwonende werknemer...”(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

De ‘samenwonende‘ ontvangt dus niet die ‘aanpassingstoeslag‘.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Wi
Topic Starter

#3 , 13 nov 2009 14:12

Hallo,

Dank je voor het antwoord, verhuizen is dus de boodschap. Als ik het goed begrijp is er dan nog het andere geval waar ik 'samenwoon' met een rechtspersoon. Tenzij de wet uitrukkellijk vermeld dat het om 'natuurlijke' personen moet gaan...

mvg, W

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”