appartement reeds 30 jaar gehuurd: geen huurcontract? opzeg?

glenn1976
Topic Starter
Contacteer: Website

appartement reeds 30 jaar gehuurd: geen huurcontract? opzeg?

#1 , 09 nov 2009 19:31

Hoi,

volgende situatie. Mijn oom sukkelt al een aantal jaren met zijn been, waardoor hij zeer slecht kan lopen en grote moeite heeft met trappen. Nu woont hij al zo'n 30 jaar op hetzelfde appartement (tweede verdiep, geen lift)

We zijn nu dringend op zoek naar een gelijksvloers appartement of iets met een lift. (ondertussen ingeschreven sociaal verhuurmaatschappij, maar wachtlijst van paar jaar)
Hij zegt geen huurcontract te hebben. Indien er trouwens ooit wel een geweest was, zal dit waarschijnlijk op naam van mijn grootouders hebben gestaan, die ondertussen beiden overleden zijn (hij is altijd thuis blijven wonen)

Ik weet wel dat de huur geïndexeerd wordt (elk jaar??), want daar heb ik brieven van tegengekomen bij het helpen opruimen.

Stel dat wij iets vinden, hoeveel opzeg moet hij dan doen? 3 maand per aangetekend schrijven? Want als hij iets vindt waar hij onmidddellijk zou kunnen intrekken , zou dit voor hem een zware financiële last zijn, indien hij dubbele huur moet betalen.

Ook zijn er een aantal schakelaars en stopcontacten stuk. Dient hij deze eerst te laten herstellen?

Bedankt voor jullie respons

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 nov 2009 20:50

je kan hier, als ik de post correct lees, spreken van een schriftelijk huurcontract dat telkens stilzwijgend verlengd werd. Het overlijden van de originele huurders heeft hun contract niet stopgezet.

art 1742 BW
Art. 1742. Het huurcontract wordt niet ontbonden door de dood van de verhuurder, noch door de dood van de huurder.

Hieruit kan je besluiten dat het om een 3-6-9 contract gaat waarvan het contract met wederzijdse toestemming zich in een zoveelste 3-jarige periode bevindt. De huurwet zegt duidelijk dat vanaf 01/02/07 elk contract dat niet is geregistreerd binnen de twee maanden na het sluiten ervan of elk contract dat reeds liep en niet werd geregistreerd ten allen tijde door de huurder opzegbaar in met onmiddellijke ingang. (30 dagen opzeg die begint op de eerste van de maand nadat de verhuurder van de opzeg kennis heeft genomen)

Uw allereerste taak is dus eens gaan informeren bij het lokale registratiekantoor of het contract ooit werd geregistreerd. Indien dit het geval is bent u gebonden aan de drie maanden opzeg uit de huurwet tenzij u met de verhuurders een andere afspraak kan maken.

schade in het pand. Als er geen plaatsbeschrijving is zal de verhuurder dienen te bewijzen dat de reparatiekosten die hij claimt effectief door de huurder zijn veroorzaakt. Hierbij telt ook nog eens sleet mee in het voordeel van de huurder.

art 1731 BW
Art. 1731. <W> § 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.
§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.
Hopelijk helpt dit u verder?

Reclame

Terug naar “Huren”