Wat is het recht van men zoon?

Mariskatje
Topic Starter

Wat is het recht van men zoon?

#1 , 08 nov 2009 17:46

Hallo
Graag had ik de vraag gesteld of iemand me kan helpen...

Deze week is de vader van men 15-jarige zoon overleden.
Volgens mij heeft hij ook recht op de eigendommen van zen vader... aangezien hij niet getrouwd is met zijn vriendin.
Is dit juist?

Aangezien mijn ex autohandelaar was, heeft de familie dit blijkbaar al mondeling verdeeld... mag dit zomaar? Zoniet, wat kan ik hieraan doen?

Heb ik recht op spreken aangezien ik de wettelijke voogd ben van men zoon, de erfgenaam?
heb ik het recht als ex-vriendin om hierop tegen te spreken?

Is het ook juist dat nu men zoon zijn vader, nog een tweede voogd nodig heeft, zoals zij zeggen? Zoja, moet dit met mij overlegd worden of mag dit ook zomaar?

Heel erg bedankt
Mariska

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 nov 2009 20:06

Indien uw zoon het enige kind is van uw ex , en er is geen testament gemaakt , erft uw zoon alles van zijn vader : bezittingen en eventuele schulden. Indien uw ex 'wettelijk samenwonend' was , di. geregistreerd op het gemeentehuis , heeft zijn vriendin recht op het vruchtgebruik van de gezinswoning , als die eigendom van uw ex is.
In alle geval , het is uw zoon die aanspraak maakt op de erfenis. Vermits hij minderjarig is , zal zeker een vrederechter tussenkomen, die een 'inventaris' laat opmaken.
Ik raad U aan zo vlug mogelijk een notaris bij de arm te nemen om de rechten van uw zoon ten volle te vrijwaren. De rest van de familie heeft hier niets in te zien en zich zeker niets toe te eigenen. U kan vragen om de terreinen desnoods te laten verzegelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariskatje
Topic Starter

#3 , 08 nov 2009 21:09

Dank je Wanton.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”