schenking buiten erfdeel

zicco
Topic Starter

schenking buiten erfdeel

#1 , 08 nov 2009 10:27

moeder is dood, vader leeft nog. 3 kinderen A, B en C
In het verleden werden schenkingen gedaan aan de kinderen onder de vorm van onroerend goed, nl. bouwgronden

De aktuele waarde van de schenkingen is als volgt

kind A kreeg voor 200.000€

kind B kreeg voor 600.000 €

kind C kreeg voor 300.000 € en later nog eens voor 400.000 € "schenking buiten erfdeel"

Er is nog voor 50.000 € grond onverdeeld

Welk is nu de verdeelsleutel voor elk kind, en is er recht op "inkorting"?

Graag uw reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 nov 2009 10:56

In een ander bericht spreekt U ook van 20.000 € cash. Ik tel dat mee.
Ieder kind heeft dus recht op 1/4 , want er is een stuk 'buiten erfdeel'. Ik vraag me nog altijd af waarom.
De pot is 1570.000 €. Een vierde deel is 392500 €.
A heeft 200.000 , die krijgt de grond en de cash. Bovendien heeft die recht op een bijbetaling van 122500 €.
B heeft 600.000 € gehad , hij dient 207500 € terug in te brengen.
C heeft twee parten : zijn reservatair en zijn part ' buiten erfdeel'. dat geeft 785.000 €. Hij heeft nog recht op 85.000 €.

Iedereen moet inbreng doen van zijn ontvangen goederen , aan de huidige waarde, om de fictieve massa of ' de pot' samen te stellen , waarop de verdeling berekend wordt.
Daarna wordt vastgesteld dat A en C een inkorting kunnen vragen , eigenlijk dus een vermindering van de gedane schenkingen aan vooral B.

Ik zal via persoonlijk bericht gedetailleerder antwoorden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”