Hallo,
Ik ben een alleenstaande mama van een dochtertje van 5 jaar. Vier jaar geleden ben ik naar de vrederechter geweest om een bezoekregeling uit te werken en alimentatie en er is toen overeengekomen dat ik een bijdrage kreeg van 125 € per maand geïndexeerd en het ene weekend de zaterdag een dag een het andere weekend de zondag een dag. Wat ik niet wist was dat ik niet hoefde in te stemmen, ik dacht dat wat de vrederechter zei ook gelde. Mijn advocaat heeft mij dat niet gezegd. Nu vier jaar verder had ik graag een nieuwe bezoekregeling uitgewerkt naar 1 weekend om de veertien dagen en een verhoging van de alimentatie naar 150€ per maand.
Ik ben ondertussen naar het vredegerecht geweest en de papa gaat enkel akkoord met de bezoekregeling. Mijn advocaat heeft nu gezegd dat ik een overzicht moet maken van de kosten die ik heb voor Kyana omdat ik moet aantonen waarom ik nu meer vraag. Ik heb een aantal maanden zonder werk gezeten en het is gewoon niet gemakkelijk om alles financïeel rond te krijgen. Ik heb trouwens al eens een overzicht gemaakt van de laatste drie jaar van mijn inkomen op jaarbasis, de schoolkosten, de opvangkosten en een raming van kind en gezin wat een vijfjarige zoal kost aan eten, kleding, medische kosten,.. Om een idee te geven, mijn inkomsten van vorig jaar lagen net iets boven de 9000 euro op jaarbasis. Ik heb gelukkig ondertussen terug werk wat me nu wat betere vooruitzichten geeft maar toch vind ik dat de papa wat meer zou mogen betalen.
Er is tussen ons weinig of geen communicatie, en ik heb het gevoel dat ik steeds met mijn neus tegen de muur loop. Ik vraag niet het onmogelijke denk ik, enkel wat meer zodat ik de kosten beter kan dragen. Het is tenslotte ook zijn dochter.
En dan heb ik nog een vraagje over de siskaart. De papa zegt nu dat ik ieder weekend dat mijn dochter bij hem is haar siskaart moet meegeven voor als er iets gebeurt. Hij word dan boos als ik zeg dat ik dit niet wil om praktische redenen. Ik wil hier niet moeilijk over doen, als ze langer bij hem zou zijn zou ik dat doen, maar voor twee dagen? Dan is dat een heen en weer spelletje van die siskaart en als ik ze dan eens nodig heb dan is dat weer vergeten..
Ook wou hij met haar naar de tandarts gaan en ik zei dat ik wel zou gaan,dat heb ik ook gedaan.. Hij is nu boos en ik moet hem zelfs bewijzen dat ik geweest ben, hij zegt dat hij zelfs mijn siskaart niet nodig heeft voor naar de tandarts te gaan.. Kan hij met een ziekebriefje het geld innen bij de mutualiteit? Mijn dochter staat toch bij mij?
Hopelijk heeft iemand raad,
Dolfijn-tje