onkosten repatriering

oscaar
Topic Starter

onkosten repatriering

#1 , 05 nov 2009 18:17

Moeder komt te overlijden in Spanje,haar echtgenote ligt ook ernstig ziek in Spaans ziekenhuis.
Een neef van de overleden vrouw brengt op eigen houtje de zwaar zieke man over naar Belgisch ziekenhuis,met welke bedoeling?
Vliegtuig en ziekenwagens om die mens te repatrieren,een paar dagen later overlijdt die man ook.
Mijn vraag is wie er moet opdraaien voor die gemaakte kosten.
Met groetjes en dank
oscaar
Groetjes v Oscaar

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 05 nov 2009 18:20

De erfgenamen. De kosten kunnen in mindering worden gebracht van de nalatenschap.

wanton

#3 , 05 nov 2009 18:35

Wanneer de bank in kennis is gesteld van wie de erfgenamen zijn , kunnen deze kosten betaald worden van de rekening(en) van de overledenen.

Ik begin te denken dat dat koppel geen kinderen heeft. Kan alles bijeen nog ingewikkeld worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

oscaar
Topic Starter

#4 , 05 nov 2009 19:05

wanton, die vrouw heeft uit haar eerste huwelijk twee kinderen,ik ben er een van ,ik vind dat toch wel straf dat iemand dit zo op eigen houtje doet en iemand anders de rekening moet betalen.
Groetjes
Groetjes v Oscaar

roharro

#5 , 05 nov 2009 19:35

"Een neef van de overleden vrouw brengt op eigen houtje de zwaar zieke man over naar Belgisch ziekenhuis,met welke bedoeling?"

Om hem in een Belgische ziekenhuid te laten verzorgen uiteraard. Als de man Belg is, hier familie en vrienden heeft is het toch niet abnormaal dat hij naar hier wordt overgebracht.

Het is best mogelijk dat de man gevraagd heeft om naar België gerepatrieerd te worden. Gezien zijn toestand kon hij dat niet zelf organiseren en moest hij waarschijnlijk beroep doen op een familielid dat bereid was deze verantwoordelijkheid ter harte te nemen.

Zoals reeds vermeld kunnen die kosten met de nalatenschap betaald worden.

artemis

#6 , 05 nov 2009 19:40

De vraag is natuurlijk ook waarom die neef dat gedaan heeft. Het is niet ontdenkbaar dat de zieke man erom verzocht heeft. Was er dan niemand anders van die repatriëring op de hoogte?

Er is mogelijk ook al een flink deel door de zieke man of die neef vooruit betaald. Mijn moeder heeft recent 2 serieuze repatriëringen meegemaakt, door de verzekering gedekt weliswaar, maar als je spreekt van 'ambulance' dan is die zieke man niet als gewone passagier op een vliegtuig gestapt. Daar komt heel wat bij kijken, voorbereidingen, speciale toestemming van een luchtvaartmaatschappij. Dat kan je moeilijk doen in een impuls. Vooral de luchtvaartmaatschappij (het grootste bedrag) zal ofwel reeds betaald zijn, ofwel een andere garantie op betaling hebben... Van wie? Door wie?

Erfenis-technisch kan ik weinig raad geven.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”