Zullen ze bij mij komen aankloppen indien niet betaling?

davy1980
Topic Starter

Zullen ze bij mij komen aankloppen indien niet betaling?

#1 , 31 okt 2009 22:17

Beste,

Korte schets van de situatie. Mijn vader zit momenteel in voorarrest sinds dec 2008, daarvoor samenwonend met zijn vriendin ( procedure voor huwelijk is reeds opgestart ) .
Daar hij in een onduidelijke situatie zit heeft de sociale woningmaatschapij besloten dat het huis leeggemaakt moest worden, zodat de geplande vernieuwingswerken konden beginnen.

Mijn vader vroeg of ik dit kon doen, en de spullen tijdelijk bij mij kon opslaan. Zo gezegd zo gedaan, plaatsbeschrijving en sleuteloverhandiging werden door mij gedaan in naam van mijn vader.

Deze week kreeg ik een factuur van de sociale huisvestigingsmaatschapij op naam van mijn vader maar op mijn adres toegestuurd ( achterstallige huurgelden e.d. ..... ) . Tevens heb ik een serieuze afrekening van het water gekregen van het huisje ...
Kan ik aansprakelijk gesteld worden voor deze sommen te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 31 okt 2009 22:27

U kunt daarvoor niet aansprakelijk gesteld worden. Wel opletten dat je uw vader niet bij u domicilieert, want in dat geval kan er beslag worden gelegd op uw inboedel. Je mag uiteraard ook geen borgstelling of dergelijke ondertekenen ten zijnen gunste. Ingeval van overlijden erf je wel die schulden, maar dan kan je altijd de erfenis nog verwerpen.

davy1980
Topic Starter

#3 , 31 okt 2009 22:36

Dank je voor het snelle antwoord.

Is een geruststelling :)

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 nov 2009 10:30

U bent enkel opgetreden als 'goede huisvader' handelend in naam van uw vader.
Eventueel laat u dat nog eens weten aan de sociale woningmaatschappij.
Iets anders - uw vader zit in de gevangenis in voorarrest.
Ik denk - maar ben er niet zeker van gezien voorarrest is er geen domiciliëring mogelijk in gevangenis.
Maar kan men hem echter ook niet uitschrijven op zijn adres gezien dit een (wettelijke) tijdelijke verwijdering is ... een van de toegelaten afwezigheden op adres van inschrijving...
Is het de bedoeling dat hij terug naar dat adres gaat daarna - is hij daar nog ingeschreven - of was alleen de vriendin ingeschreven waarmee hij samenwoonde- en waar woont die vriendin nu ... en waarom is uw vader dan niet mee overgeschreven naar dat adres ( wat normale procedure zou zijn)
Zeker de sociale woonmaatschappij per aangetekend schrijven erop wijzen dat uw vader verblijft op adres xyz.

Vraag zelf eventjes EERST uitleg bij -1 -kwartieragent 2- sociale dienst OCWM - 3-sociale dienst gevangenis waar hij verblijft - 4 - Justitiehuis van uw arrondissement

davy1980
Topic Starter

#5 , 02 nov 2009 16:27

Inderdaad, Mijn vader en zijn vriendin staan er nog ingeschreven. Maar het probleem is , dat het huisje nu gerenoveerd is en verder verhuurd wordt.

Dat zal inderdaad conflicten geven bij de sociale huismaatschappij, dus even raadplegen bij de sociale dienst aldaar?

De vriendin is ingetrokken met een kennis van haar. Maar de situatie is zo ingewikkeld dat ik dit niet kan neerpennen. Veel heeft ermee te maken van de schuldeisers die achter hun geld komen vragen ...

Voor alle duidelijkheid is het niet de bedoeling dat zij beiden terug in het huisje gaan trekken. Ik heb bij mij tijdelijk zen inboedel opgeslagen,

Mvg

roharro

#6 , 02 nov 2009 16:37

Beste,

Deze week kreeg ik een factuur van de sociale huisvestigingsmaatschapij op naam van mijn vader maar op mijn adres toegestuurd ( achterstallige huurgelden e.d. ..... ) . Tevens heb ik een serieuze afrekening van het water gekregen van het huisje ...
Kan ik aansprakelijk gesteld worden voor deze sommen te betalen?
Stuur de rekeningen terug met de vermelding "Woont niet op dit adres".

j.demoor

#7 , 04 nov 2009 10:05

De handelingen die u voor uw vader verrichtte maken u NIET tot schuldenaar van uw vaders schulden.

“Art.1503.Het beslag kan worden gedaan buiten de woonplaats van de schuldenaar en bij een derde. Voor dit beslag is toelating van de rechter vereist, dewelke wordt gegeven op verzoekschrift, ingediend en ondertekend door een advocaat of een gerechtsdeurwaarder. Het verzoekschrift bevat zo mogelijk, behalve de vermeldingen bedoeld in artikel 1026, een korte opgave van de in beslag te nemen roerende goederen. De derde moet aan de gerechtsdeurwaarder de plaats aanwijzen waar de in beslag te nemen voorwerpen zich bevinden of in voorkomend geval diens opsporingen vergemakkelijken.”(Gerechtelijk Wetboek).

De gerechtsdeurwaarder kan aldus uw vaders roerende goederen,bij u in bewaring, in beslag nemen,wat bij boedelvermenging tot geschillen kan leiden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

davy1980
Topic Starter

#8 , 04 nov 2009 16:48

Tja,

Hopen dat het niet zover komt, zijn bezittingen staan in een kamer apart .

Alvast bedankt voor de antwoorden .

Mvg

Terug naar “Archief”