Gezamelijke spaarrekening overlijden

Brahim777
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gezamelijke spaarrekening overlijden

#1 , 03 mar 2021 07:06

Hallo
Na overlijden van mijn pa hebben we nieuwe zichtrekening voor ma geopend en ze had haar eigen spaarrekening

We hebben maandelijks na het overlijden wat gestort naar haar spaarrekening nu hebben we gemerkt dat ook die spaarrekening ook geblokkeerd is

Wanneer kan ze aan haar geld en waarom werd dit ook geblokkeerd er zijn geen schulden of dergelijke

De spaarrekening zijn haar eigen centen en werd verzameld na het overlijden dit word nu toch niet mee berekend door de fiscus Als erf??

Dank voor antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 mar 2021 10:56

Neen. Aan de fiscus wordt het saldo meegedeeld op datum van overlijden om 00.00 u. Bedragen die er later opkomen worden niet meegeteld voor de nalatenschap of erfbelasting. Het feit dat die spaarrekening bij het overlijden op haar persoonlijke naam stond, verhindert niet dat er toch aangifte zal moeten gedaan worden.
Indien die spaarrekening geopend werd na het overlijden, is de bank in fout door die te blokkeren. Nogmaals, vraag in zo'n situatie info en hulp in de bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P

#3 , 03 mar 2021 13:11

Ik bevestig Wanton: een rekening blokkeren die pas bestaat van na het overlijden is niet toegestaan en wordt zeker niet opgelegd door de Fiscus.
Het is juist het advies dat ik aan een gepensioneerd koppel geef: open een nieuwe rekening en vraag uw pensioenuitbetaler om voortaan daarop te storten. Dan kan men verder leven; de deblokkering volgt dan wel.

Een brief (geen mail) naar de hoofdzetel van de bank (niet naar het lokaal kantoor) kan wonderen doen. Vooral vermelden dat u niet tevreden bent over dit voorval, dat u wil aannemen dat het een vergissing is en dat u hoopt dat haar jarenlang klant zijn hierdoor niet gestopt zal moeten worden. Of een gelijkaardige vette knipoog.

Reclame

Gaby P

#4 , 04 mar 2021 06:18

Inazuma, je hebt de vraag beter gelezen dan ik.
De vraagsteller had die nieuwe zichtrekening evengoed niet kunnen vermelden.
Mijn bericht #3 is dus naast de kwestie.

Brahim777
Topic Starter

#5 , 04 mar 2021 22:53

Maar die spaarrekening had ze voor het overlijden van uw pa al ?

Dan wordt die geblokkeerd
Wordt niet als "eigen" aanzien
Alle bestaande rekeningen van de overledene en echtgenote worden geblokkeerd

Deze had ze al maar via app konden we deze nog steeds zien maar de oude zichtrekening niet dus gingen we ervan uit dat deze niet geblokkeerd is tot we wouden afschrijven dit ging niet maar op storten wel

Thomas Morus

#6 , 04 mar 2021 22:58

Op een geblokkeerde rekening kan men wel geld storten maar niet afhalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105

#7 , 05 mar 2021 09:38

Maar die spaarrekening had ze voor het overlijden van uw pa al ?
Het is niet de datum van aansluiting / openen van de rekening die telt, maar de gelden die erop staan op de dag van overlijden. Die rekening wordt dus afgesloten.

Thomas Morus

#8 , 05 mar 2021 12:35

-Een geblokkeerde rekening is (nog) geen afgesloten rekening.
-De datum van openen van de rekening bepaalt of ze al dan niet in de nalatenschap valt.
-Het bedrag op tijdstip blokkeren en afsluiten van de rekening kan hoger of lager zijn dan op tijdstip overlijden
-Vanaf blokkeren kan er niet meer mee betaald worden maar nog wel op gestort.
-Het is de rekeningstand op tijdstip van overlijden die de banken meedelen aan de de fiscus en waarop de successierechten berekend worden.

Brahim777
Topic Starter

#9 , 05 mar 2021 15:55

Dank u wel Thomas en mava

Brahim777
Topic Starter

#10 , 09 mar 2021 20:10

Kan Je nu erfenis afwijzen en na overlijden langstlevende erf aanvaarden?

Thomas Morus

#11 , 09 mar 2021 20:51

Aanvaarden of verwerpen kan eerst na het overlijden.

Brahim777
Topic Starter

#12 , 11 mar 2021 07:48

Ok dank u wel maar ik heb gelezen dat langstlevende vrijstelling heeft op erfbelasting van woning klopt dit Dan niet?

wanton

#13 , 11 mar 2021 18:22

De mindere kost voor vrijstelling die er voor de partner is voor de gezinswoning, wordt bij het overlijden van die partner, dubbel terugbetaald.
Zeer goed opletten daarmee!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”