Hallo allemaal,
De echtscheiding van mijn partner is uitgesproken na 2 jaar feitelijke scheiding. Plots kwam ex-vrouw na een jaar met eis tot alimentatie voor zichzelf (werkt voltijds en er zijn geen kinderen). Vrederechter veroordeelde mijn partner tot € 650 (!) maand met terugwerkende kracht waardoor hij ineens 13 x € 650 moest betalen en vervolgens € 650/maand. Hij ging in beroep en het bedrag werd verlaagd tot € 300 maand.
Op haar beurt ging ex in hoger beroep bij het Hof van Beroep. Zij verloor dit en mijn partner moet nu nog € 150 per maand betalen voor de duur van het huwelijk (14 jaar).
Mijn vraag is nu of hij de alimentatie die steeds teveel werd betaald, kan terugvorderen of kan verrekenen door tijdelijk geen alimentatie te betalen tot het teveel betaalde bedrag is afgelost ? Uiteindelijk heeft hij 1,5 jaar € 650 betaald en daarna sedert januari '09 € 300 betaald.
Het zou toch niet eerlijk zijn dat hij in het verleden meteen met terugwerkende kracht alles moest betalen en zij nu alles mag houden. Of heeft dit vonnis geen uitwerkingskracht op eerdere oudere vonissen ? Het hoger beroep werd aangevraagd door ex op 15/1/09 en het vonnis werd nu 20/10/09 uitgesproken. En alle reeds betaalde alimentatie telt toch mee voor de 14 jaar huwelijk, reeds vanaf het vredegerecht neem ik aan ?
Alvast bedankt voor jullie reactie !
Vriendelijke groeten