Wat met naakteigendom bij een scheiding

Kris L.
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wat met naakteigendom bij een scheiding

#1 , 17 feb 2021 10:20

Ik en mijn partner overwegen te scheiden. We zijn gehuwd zonder scheiding van vermogen. We hebben een gemeenschappelijke rekening, en elk apart onze eigen zichtrekeningen gehouden, zonder elkaar mandataris te maken (moest dit uitmaken). Ik heb aanzienlijk meer cash geld dan hem, en een aandelenrekening. Bovendien heb ik via een schenking naakteigendom verworven van een appartement (en in principe enkel op mijn naam), die nog steeds bewoond wordt door de vruchtgebruikers (beide al rond de 75 jaar).

Kan mijn man bij een echtscheiding aanspraak maken op zowel mijn apart gehouden cash, aandelen, en naakteigendom bij de verdeling van ons vermogen?
Vooral dit naakteigendom baart me zorgen, daar het eigenlijk een erfenis is die op voorhand werd geregeld.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 feb 2021 11:47

Bij scheiding wordt enkel de 'gemeenschap' verdeeld. Die naakte eigendom is van u alleen door de persoonlijke schenking. Daar kan hij geen aanspraak op maken zodat dat van u blijft.
Dat cashgeld en de aandelenrekening , daar spreek ik me zo niet over uit. Het is niet omdat dat op uw naam alleen staat, dat het niet tot de gemeenschap behoort.
Het is van u als :
- u dat bezat voor het huwelijk
- u dat gekocht/betaald heeft met eigen gelden.
Weet dat alle inkomsten uit loon, huur, intresten gemeenschappelijk zijn. Ook de toestellen, goederen, beleggingen en derg. die daarmee verworven, zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”