garantie

benji262
Topic Starter

garantie

#1 , 12 feb 2021 22:41

Mijn vraag gaat over garantie op een elektrische fiets van X.
De firma Y fietsen staan in voor de garantie van de formula fietsen verkocht bij X .
Nu was mijn zoon op weg met deze fiets formula toen plots de elktrische motor uitviel van de fiets en mijn zoon zo zijn evenwicht verloor en tegen een camionette is gereden . Nu is er schade aan het frame en het voorvork en krijg ik een bestek van 900 euro ter herstelling . Nu ben ik hier niet mee akkoord daar de schade een rechtstreeks gevolg is van het uitvallen van de motor .
Y fietsen zegt dat de schade van een ongeval is en wil deze niet betalen , ze dreigen zelfs dat ik voor maandag moet beslissen of ze de fiets mogen terug brengen of ze gaan stallingskosten aanrekenen ..... Ik heb geantwoord dat ze de fiets mogen terug bezorgen na eerst de motor te hebben vervangen zoals in de garantievoorwaarden staat 3 jaar omnium. Kan ik de kosten die veroorzaakt zijn door het uitvallen van de motor (frame en voorvork) als garantie claimen?

MVG ,
Benjamin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 12 feb 2021 23:50

Beste

Garantie is geen ongevalverzekering. Dat gaat u volgens mij niet kunnen claimen
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2021 08:02

De garantie is voor de fiets, maar nooit voor wat er door veroorzaakt word, , daarvoor bestaan er wel verzekeringen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW

#4 , 13 feb 2021 11:35

Van een uitvallende motor verlies je je evenwicht niet, dat verhaal klopt niet. Ik vermoed dat uw zoon de zaken heeft omgedraaid om zo garantie te kunnen claimen voor zijn ongeval.

bisbro
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2021 12:51

Motor valt altijd uit als je stopt met trappen, dit is eigen aan een elektrische fiets. moest iedereen dan tegen auto's en camionettes gaan rijden zouden verzekeringen nogal wat werk hebben.

benji262
Topic Starter

#6 , 14 feb 2021 13:02

Neen , tijdens het fietsen mag de motor niet uitvallen en ja dan verlies je uw evenwicht tegen een snelheid van 25 km/u , het is net of uw ketting is eraf gevallen en je plots heel snel trapt zonder weerstand ik heb het zelf ervaren toen hij het voor dit voorval ook eens bij mij had . Is echt wel vies dat je plots geen weerstand op de pedalen hebt en doortrapt

LeenW

#7 , 14 feb 2021 13:52

Net niet. Als de motor uitvalt, trap je manueel en is er net veel meer weerstand.

Terug naar “Consumenten Koop”