het niet naleven van eot door ex ivm andere kosten dan alim

Biyouke
Topic Starter

het niet naleven van eot door ex ivm andere kosten dan alim

#1 , 25 okt 2009 22:56

Het gaat over het niet naleven van de eot door ex ivm schoolonkosten en andere onkosten van de kinderen, anders dan de allimentatie.

Ik ben reeds 7 jaar gescheiden, de kids waren toen 6 en 12 jaar.
de eot werd uitgesproken dat ik toen destijds 250 € kreeg voor de 2 kinderen.

Iedere keer opnieuw als ik met facturen of briefjes afkwam , was dat van, ik betaal dat niet , wat denk jij, etc, tot vervelenstoe voor mij, dat ik er huilbuien van kreeg.En dan als ik geluk had was het toch wel binnen de maand betaald en hij betaalde enkel wat hij vond dat moest betaald worden.

Tot vorig jaar heb ik dat 6 jaar aanhoord, en heb hem toen gezegt, jij moet dat niet betalen, maar we zien mekaar op het gerecht.

ok dat is dan ook zo gebeurd, ik nam een prodeo-advocaat onder de arm, omdat ik het ook niet te breed heb. Deze verzekerd me dat we een allesomvattende allimentatie zouden kunnen vragen van 700 € wat ik een absurde hoge som vond. Maar ja , volgens de advocaat moet je veel vragen om een beetje te krijgen.
enfin op de rechtbank werd ik afgemaakt tot met de bodem, want volgens de vrederechter, wat in de eot staat is wet, en kon niks aan veranderd worden, ook niet de allimentatie die nu, de oudste hogeschool aan het volgen is, en de jongste op het secuncair onderwijs zit, en dat alles zo duur geworden is , de alimentatie was op die 6 jaar met 33 € omhoog gegaan met de index voor de 2 kinderen.ZElfs tijdens het proces blijft hij me koeieneren, de kids hadden een nieuwe bril nodig, en zijn beiden naar de orthodont geweest. Totaal som van 1200€, delen door 2= 600€ waar ik meer dan 1 maand heb moeten op wachten, het ging om mijn maandloon!
het ergste hij word bijgestaan door zijn neef advocaat, het kind van zijn zus, dus familie.
Dus ik heb dat verloren.

Nu blijft het nog steeds hetzelfde hij blijft me koeieneren , ben alweer 1 maando op een betaleing van schoolkosten en ziekenhuiskosten. Hij ging het aan zijn advocaat geven. Ik word er hysterisch van , Wie weet raad??? Bedankt voor jullie hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Peterken

#2 , 26 okt 2009 09:19

Beste,
Misschien toch even specifieren wat er staat geschreven in het EOT aangaande de extra medische kosten. Bij mij staat er specifiek : "Medische kosten omvatten, ziekenhuisopnames, brillen en beugels. Zou er staan : enz.... is dit een andere zaak. Ik betaal ook enkel wat ik moet betalen. En neem mij niet kwalijk, en spreek nu uit mij ervaring, mijn ex vrouw kwam af met rekeningen van eten en voor en nabewaking en dat heb ik ook resoluut geweigerd. Daar is ook een rechtzaak van gekomen en heb ik ook gelijk gekregen. Dus steeds voorzichtig met wat je vraagt.

Lex

#3 , 26 okt 2009 11:24

.ZElfs tijdens het proces blijft hij me koeieneren, de kids hadden een nieuwe bril nodig, en zijn beiden naar de orthodont geweest. Totaal som van 1200€, delen door 2= 600€ waar ik meer dan 1 maand heb moeten op wachten, het ging om mijn maandloon!
het ergste hij word bijgestaan door zijn neef advocaat, het kind van zijn zus, dus familie.
Ik moet volgende maand met mijn zoon naar de Orthodont, mag ik eens vragen hoeveel je terug kreeg van het RIZIV(uw ziekenfonds dus)?

Voor medische kosten moet je natuurlijk eerst de 'terugbetaling' vragen bij je ziekenfonds voor je het verschil vraagt aan je ex...ziekenfondsen geven soms ook een extra tegemoetkoming. Verder is het logisch dat je niet zomaar het duurste van het duurste koopt om dan de factuur te presenteren aan je ex, blijf bij je aankopen 'redelijk'! Ik kan het niet genoeg benadrukken 'OVERLEG' eerst met je ex voor je kosten maakt!

U dient zich 'beiden' te houden aan wat in de EOT werd overeengekomen.

Reclame

Biyouke
Topic Starter

#4 , 26 okt 2009 16:20

Bedankt voor je antwoord alvast,
mijn eot , ik citeer :

"de helft van de buitengewone uitgaven inzake geneeskundige en tandheelkundige verzorging die gemaakt worden voor rekening van zijn twee voornoemde kinderen of één van hen, te betalen ; de gewone verzorgings- en geneeskundige uitgaven, waaronder doktersbezoeken, zowel in het kabinet van de geneesheer als ten huize alsmede apotheker kosten en courante tandverzorging zijn hiervan uitgesloten"

Het gaat in het laatste geval om een operatie in daghospitalisatie, van beide kinderen, bij de dochter om de wijsheidstanden, bij de zoon aan zijn geslachtsdeel.
Dan de kosten van de medicatie die erbij komen, allemaal het gevolg van beide operaties.
In het andere geval om schoolonkosten van vorig schooljaar nog, de studiebeurs was op en bewezen! Alsook de betaling van de catechese vorig jaar van de zoon. Een sport abo van de dochter van 12,5 € , en een trainingbroek voor de zoon, die voetbalt! alles te samen 123.69 € wat mijn ex me moet betalen. DAt na een half jaar, is dat zoveel te veel gevraagd?
ik heb zelf een verzekering van DKV maar ik heb daar natuurlijk een franchise aan, ook voor de kids, daar plukt hij toch ook de vruchten van. Want die vruchten wil hij wel maar de verzekering voor de helft van zijn rekening nemen niet.
ik hoop datj je hiermee voldoende hebt ;)

Biyouke
Topic Starter

#5 , 26 okt 2009 16:31

Als je voor je eerste naar een orthodont gaat, waar je al ging toen je nog net niet gescheiden was, is het normaal dat je voor je 2de ook naar dezelfde orthodont gaat! enfin van mijn 730 € kreeg ik slechts 219.96 terug

voila dat is het , en de kosten waren overlegt en gevraagt, en nog blijft hij moeilijk doen, of zou het aan zijn vriendin liggen?

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 26 okt 2009 16:46

Ik kan het niet genoeg benadrukken 'OVERLEG' eerst met je ex voor je kosten maakt!
Het blijft een gouden regel.
Als je voor je eerste naar een orthodont gaat, waar je al ging toen je nog net niet gescheiden was
tja... En was er toen voldoende overleg?

Tracht eens uit te zoeken wat er op zijn maag ligt.
Als dat verteerd is gaat het meestal iets vlotter

of zou het aan zijn vriendin liggen?
Als die op haar maag is blijven liggen kan dat best

RR

Biyouke
Topic Starter

#7 , 26 okt 2009 17:01

bedankt rode ridder
maar er was overlegt , hij ging akkoord, maar als er betaald moet worden, dan heb ik keer op keer problemen. Hij denkt dat hij mij daar alleen mee raakt, maar hij raakt zijn kinderen daar het meeste mee! Maar dat beseft hij zelf niet!
Jammer genoeg, kan ik niet meer met hem converseren, en om eerlijk te zijn denk ik zelfs dat hij het niet is maar zijn vriendin. Omdat zij de dominantie zelve is , en ja ze heeft me ook willen domineren, maar dat pikte ik niet, heb dat 2 jaar toegelaten, en dat is hetgeen haar op haar maag ligt. Maar ik kan dit niet stoppen, ik kan haar op die manier niet aan. Ik heb met haar geen kinderen, maar met mijn ex-man. Die natuurlijk naar haar moet luisteren.
Zelfs in de rechtzaal was ze aanwezig, en ik die daar heel alleen zat, mijn advocaat was meer dan 1 uur te laat. Erg interressant hoor!
Weet je, het was allemaal opgelost als ik met haar zou converseren en steeds ja zou knikken en alles zou doen zo lijk zij dat wil.
Wat zou jij doen?

roderidder
Contacteer: Website

#8 , 26 okt 2009 22:03

en steeds ja zou knikken ...
Nee, je kan dat even volhouden maar dat blijft niet duren

Bel hem eens op en gun hem zijn verhaal, dat kan betekenen dat je tijdens dat gesprek wel eens op je tong moet bijten.

RR

hendrik1

#9 , 28 okt 2009 14:52

Hoi Biyouke,

ik zal eens zeggen wat jij moet doen (en ik spreek uit ervaring want mijn ex vrouw doet niks anders): zoek een deurwaarder en laat hem op basis van de akte EOT (wat hem, die deurwaarder dus, het recht heeft om uit te voeren) al uw bewezen kosten waarin hij de helft dient te betalen van de laatste jaren overhandigen aan uw ex! Als hij niet betaalt, dan zal de deurwaarder beslag komen leggen bij hem of hij kan naar de beslagrechter gaan (rechtbank eerste aanleg).
Jij zal uw centen ZOIEZO krijgen!! Want: het al dan niet gepleegde overleg telt niet!! Goed luisteren: overleg heeft niks te maken met akkoord! Dit is niet wat ik zeg, maar wel wat de rechtbank in Gent zegt!
Mijn ex vraagt of zegt me niks!! Nooit of nooit, jamais! en om de zoveel maand komt ze met een afrekeningske.... en al wat ik moet doen is: betalen en zwijgen! Zo werkt het spelleke, tout court!

tianneke

#10 , 28 okt 2009 15:38

In de meeste EOT's staat dat de helft van de kosten door de ex betaald worden na onderling overleg...als men mondeling overlegd en nadien zegt ex er niets vanaf te weten staat men nergens...
Wat bedoelen ze nu met dat onderling overleg eigenlijk?
Hoe kan men overleggen als de andere partij niet reageert op telefoontjes en brieven?

hendrik1

#11 , 28 okt 2009 16:06

tianneke,

wat jij zegt klopt niet!!!
Ik kan het toch weten, ik zit er middenin. Je laat gewoon weten wat je extra kosten geweest zijn via aangetekend schrijven en da's voldoende! De rechtbank zegt zelf dat het niet werkbaar is om voor alles te moeten zitten wachten op het akkoord van de andere. Als de kosten die je maakt redelijk zijn en ze staan vermeld in de akte, dan moet de andere partij daar de helft in betalen! Dat is zo: akkoord of niet of overleg of niet, dat telt niet meer mee dan! Het gaat in eerste instantie over de kinderen! Geloof me maar!

hendrik1

#12 , 28 okt 2009 16:10

Hoi,

nog vergeten: in mijn akte staat dat ook hoor: "voor zover er overleg gepleegd is"

doei

tianneke

#13 , 28 okt 2009 20:09

Hoi Hendrik,

het is niet persoonlijk bedoeld.
Zelf heb ik onlangs de weigering tot het betalen wegens geen overleg te lezen gekregen, aangetekend.
Ondanks dat ik probeer te overleggen werkt dat dus niet..vandaar mijn vraag..wat bedoelt men in een EOT met dat onderling overleg...

Stapt je ex vrouw dan naar de jeugdrechtbank? Of gaat ze eerst via de gerechtsdeurwaarder?

Ergens is dat wel jammer, en da's hier ook zo, dat men als ouder niet meer overeen kan komen en de dingen op een fijnere manier regelt...al die onuitgesproken ergernissen blijven maar in de weg zitten.

Biyouke
Topic Starter

#14 , 28 okt 2009 20:39

Bedankt voor jullie goede raad, ik ga me eens bevragen met mijn eot naar een deurwaarder. Het moet er eens van komen, en misschiel leerd hij er van de 1ste keer uit
Ik laat het jullie weten
groetjes

hendrik1

#15 , 29 okt 2009 11:09

Hoi,

mijn ex is met haren advo op zoek gegaan naar een deurwaarder (en heeft er dus een gevonden) . Zorg dat je de ex al per aangetekend schrijven op de hoogte hebt gebracht van de kosten (inclusief de kopies van de bewijsstukken) en wanneer hij niet binnen een redelijke termijn betaalt, dan ga je naar een deurwaarder.

Het is inderdaad jammer dat het allemaal zo moet gaan...ik zat zelf ook fout met mijn redenering wb overleg etc... maar ik heb mijn lesje geleerd!(ingezien dat het gaat uiteindelijk om verantwoordelijkheid voor je kinderen nemen).

Doeiekes :D

Terug naar “Echtscheiding”