HUUROVEREENKOMST OPZEGGEN WEGENS ONGEZONDE WOONST

YB
Topic Starter

HUUROVEREENKOMST OPZEGGEN WEGENS ONGEZONDE WOONST

#1 , 25 okt 2009 15:12

Hallo,
ik heb een appartement gehuurd op 01-10-2008, drie jaarcontarct, na bijna 9 maanden huren zonder grote problemen, behalve dat het appartement is voorzien van een enkelglas en gaskachel zijn en dat zorgt voor ondraagbare kou tijdens de winterperiode.
Nu is er schimmel bijgekomen in de slaapkamer bijna de hele muur is bedekt door schimmel en ook de stinkende geur daarvan is het niet meer bruikbaar, ik ben gedwongen nu om in de salon te slapen samen met mijn vrouw en baby van drie maanden, ik ben nu allergisch geworden en wil niet hetzelfde voor mijn vrouw en kind overkomt, daarmee het slapen in de salon.
bovendien de schimmel heeft mijn gordijnen aangetast, en ik heb onlangs ook paar vlekken gezien in de salon.
Mijn vragen zijn:
1- voor al die redenen heb ik recht om te eisen dat de eigenaar iets moet doen om het verspreiden van de schimmel te stoppen? en eventueel ook te eisen het enkel glas te laten vervangen door dubbelglas?
2- kan ik door die hele ongezonde leefomstandigheden mijn huurovereenkomst verbreken zonder vergoedingen te moeten betalen en ook zonder de drie maanden opzegtermijn in de appartement te blijven wonen, gelet dat ik een baby heb van drie maanden en zo iets kan invloed hebben op zijn gezondheid
3-wat kan de verhuurder eisen in geval dat ik onze huurovereenkost opzeg?
4- ik heb de verhuurder 800 euro cash waarborg gegeven, is het verstandig om de laatste twee maanden niet te betalen, de huur bedraagt 400/maand?
dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 okt 2009 18:16

1. dubbelglas is niet eisbaar. Je kan wel via de vrederechter een korting op de huur bekomen voor "gebreken" zoals enkel glas als je kan aantonen dat dit effectief het genot van het pand beperkt.

2. Woningdienst van de gemeente verwittigen om het pand te komen schouwen.
In de links in onderschrift vind je ook een folder van de Vlaamse woningdienst met zijn regionale contactgegevens.
Help de woningdienst in kwestie door uw interventie aanvraag zo gedetailleerd mogelijk te maken. maak foto's van de tekorten ( alles wat je maar kan bedenken dat een tekort is.), steek er een verslag van uw huisarts bij waaruit duidelijk blijkt dat de aard van de schimmel bij u een allergische reactie veroorzaakt.
Op basis van hun verslag kan je eventueel via het vredegerecht een verbreken van het contract trachten te bekomen.

3. De verhuurder kan u erop wijzen dat het hier gaat om een huurovereenkomst van bepaalde duur. Deze is in se niet opzegbaar. Hij kan dus eisen dat u het contract uitdoet. U kan bij het vredegerecht een verbreken van het contract aanvragen wegens omstandigheden die niet bevorderlijk zijn voor de gezondheid van uzelf en uw gezin. De vrederechter zal hier steeds trachten de kerk in het midden te houden en trachten een akkoord te vinden tussen beide partijen. (eg 3 maand opzeg)

4. Huur niet betalen is af te raden, op dat ogenblik verbreekt u immers de huurovereenkomst en wordt de verhuurder de benadeelde partij. Alhoewel de wet bepaald dat u wegens het niet nakomen van zijn verantwoordelijkheden de verhuurder kan straffen door een gedeelte van de huur achter te houden fronsen de meeste vrederechters de wenkbrauwen bij dergelijke acties. U speelt op dat ogenblik namelijk aanklager, rechter en deurwaarder tegelijkertijd, anders gezegd u betreedt hun bevoegdheid.... Lees eens de pdf "wie doet wat" in onderschrift, deze kan u verder helpen.

Aangezien u de waarborg cash hebt betaald is het misschien aangeraden art 10 §2 van de huurwet te volgen:
§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt.
Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg.
Anders gezegd, u schrijft aangetekend aan waarin u hem verzoekt de gegeven som op een geblokkeerde rekening te plaatsen en laat hem daarbij weten dat als hij dit niet uitvoert u vanaf heden (kennisname AS) de gerechtelijke intrest eist op de waarborg. ( deze bedraagt 5.5%)

Hopelijk helpt dit u verder?

YB
Topic Starter

#3 , 11 nov 2009 14:48

dank u wel

Reclame

Terug naar “Huren”