Lek appartement schadegeval oude eigenaar

MathieuC90
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Lek appartement schadegeval oude eigenaar

#1 , 25 jan 2021 22:30

Dag iedereen,

Ik heb in augustus 2020 een duplex appartement gekocht en 1 december 2020 werd de akte getekend.

De vorige eigenaares had in juni 2020 een schadegeval ingediend bij haar woningverzekering (KBC) aangezien de muur en het plafond van de douchekamer vocht vertoonden. Er werd toen besloten dat de sifon van het bad de verdieping erboven (eveneens behorend bij de duplex) hiervan de oorzaak was, dit werd vervangen en KBC heeft dit terugbetaald.

Nu echter is die muur nog steeds vochtig en aangezien we toch grondige renovatiewerken aan het uitvoeren zijn, hebben we ontdekt dat er nog een lek is.
De lekinspectie is 500€ en de aannemer vraagt 800€ om het lek te herstellen (incl uitbreken en opbouw muurtje om tot bij de buis te komen).

We hebben een woningverzekering bij AG, maar heb initieel KBC gecontacteerd aangezien zij dit dossier kennen (zie vorige eigenares) en dit probleem nog tot dat dossier behoort.

KBC antwoordt mij nu dat ik contact moet opnemen met mijn nieuwe verzekering. Ik heb echter schrik dat ze bij AG gaan zeggen dat ik naar KBC moet gaan en blablabla...

Wat denken jullie: welke van beide moet dit dossier op zich nemen?

Hartelijk dank voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 25 jan 2021 22:33

Appartement. Dan is er toch een blokpolis voor dit soort zaken?

De vorige verzekeraar gaat dit zeker niet betalen aangezien de schade destijds niet gekend was.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

MathieuC90
Topic Starter

#3 , 26 jan 2021 07:10

Neen het is een klein gebouw met 3 eigenaars, blijkbaar geen blokpolis...
dat is wel één van de eerste zaken die we nu in orde gaan brengen om problemen in de toekomst te vermijden

Reclame

bosprocureur

#4 , 26 jan 2021 08:35

Er is dus een aangifte gebeurd aan de verzekering van uw appartement, en dan is er een verkeerde diagnose gesteld (qua ligging van de schade), maar het schadegeval is wel aanvaard. Wie heeft die diagnose gesteld ? Iemand van de verzekering ?

Toch meen ik dat er zou kunnen sprake zijn van gedekte schade, maar dan in hoofde van de vorige eigenaar (die heeft toch de schade geleden? ) en diens verzekeraar .

Natuurlijk moet je ook de kosten/baten ook eens afwegen. Loont het de moeite om voor een schade van 800 plus 500 € , minus de zuivere kosten voor herstelling van het lek zelf en de franchise, een ellenlange discussie aan te gaan met een (onwillige ?) verzekeraar?

MathieuC90
Topic Starter

#5 , 26 jan 2021 09:52

Inderdaad, in juni 2020 aangifte gedaan door de vorige eigenaares met verkeerde diagnose. Er is een expert van de verzekering langs gekomen ja. Moet ik dan vragen aan de vorige eigenaares om de schadeclaim in te dienen?

Ik vind het toch een serieus bedrag om wat mailtjes te versturen eerlijk gezegd...

Bedankt voor de hulp.

bosprocureur

#6 , 26 jan 2021 10:11

Er zijn dus twee mogelijkheden :

*1. de schade komt voort uit het lek dat vroeger aangegeven werd. Zo ja, zie mijn antwoord hierboven
*2. de schade komt effectief voort uit een nieuw ontdekt lek, en wel bij de bovenburen. Dan wordt het ingewikkelder.
Vooreerst kan het dat de eerdere schade ook al voortkwam uit dit lek, schade werd vastgesteld, oorzaak op dat ogenblik niet. Toch maar die verzekering aanspreken, via de vorige eigenaar ?
In dit geval, maar ook als het een nieuw lek betreft, de bovenbuur aanspreken omwille van zijn aansprakelijkheid; hij (of zijn appartement) veroorzaakte schade aan uw appartement, en moet instaan voor de herstelling; of hij dit zelf vergoedt of zijn verzekering, doet voor u minder of helemaal niet terzake. En eigenlijk zou uw verzekering/makelaar hier m.i. ook kunnen tussenkomen, zij het desnoods alleen door druk te zetten...

mava105

#7 , 26 jan 2021 11:08

Appartement id een duplex . Bovenbuur is dus dezelfde als schadelijder.

bosprocureur

#8 , 26 jan 2021 11:17

Appartement id een duplex . Bovenbuur is dus dezelfde als schadelijder.
Oei, iets te enthousiast gereageerd...

Dan zal wellicht alleen de piste openblijven van de vorige verzekering aan te spreken; daar zal allicht een schaderegeling gebeurd zijn, en op een of andere manier afgetekend voor slot van rekening....

Om dat te gaan betwisten keer ik terug naar een eerder antwoord, nl. de inzet zal te klein zijn om een betwisting op te starten en ook nog tot een goed einde te brengen.

Thomas Morus

#9 , 26 jan 2021 11:39

Aangeven aan huidige verzekering als nieuw vastgestelde schade.
Waarom het moeilijk maken?

Indien het niet lukt met huidige verzekering kan men proberen te herkansen bij verzekering vorige eigenaar (via die eigenaar).

Zeker niet alles op één hoop gooien, dat leidt enkel tot discussies en uitvluchten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur

#10 , 26 jan 2021 11:52

Je verliest er niet bij om te proberen.

Maar bij relatief grote werken die bezig zijn, aan een appartement waarvan de aankoop (en allicht de verzekering) nauwelijks twee maand oud is ?? En dan met oud vocht ??
Misschien kan er een commerciële regeling uit de brand gesleept worden ??

Succes !

MathieuC90
Topic Starter

#11 , 26 jan 2021 16:58

Inderdaad, het betreft een duplex dus beide badkamers behoren tot ons appartement en het lek bevindt zich in de chape tussen beide badkamers.
Het is inderdaad zo dat het nog steeds het oude lek is, daar dit nooit echt opgelost is geraakt (muren bleven vochtig ondanks het vervangen van de sifon van het bad in de badkamer boven = 1e en slechte diagnose).
Ik ga nog eens via de oude eigenaars bij haar verzekering proberen... Uiteindelijk is het echt wel nog steeds hetzelfde probleem dat toen niet goed opgelost is geraakt...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”