Doorverkoop en garantie

CHARLE
Topic Starter
Berichten: 32

Doorverkoop en garantie

#1 , 12 jan 2021 17:20

Hallo,

Ik heb recentelijk een nieuw elektronisch product aangekocht bij een detailhandelaar en het nog niet gebruikt, enkel eens uitgeprobeerd maar het is mij te ingewikkeld als beginner.

Dat toestel heeft zoals vermeld op het garantiebewijs een garantie van 3 jaar en wordt enkel gegeven aan de 'oorspronkelijke eindgebruiker/koper'.
Verder staat daarin ook vermeld dat 'als het product al was gebruikt voordat u dit kocht, dan bent u niet de oorspronkelijke koper en wordt het door u gekochte product niet door deze garantie gedekt'.

Maar op de bestelbon staat ook het volgende vermeld : 4 jaar garantie op mechanische en elektronische onderdelen en 4 jaar garantie op werkuren.


Nu zou ik dat product online willen verkopen en ik veronderstel dat die 4-jarige garantie ook geldt voor de eventuele koper/verkrijger vanaf de aankoopdatum van het product.

Stel dat ik vraag om kontante betaling bij verkoop online, dan ga ik ervan uit dat ik desgevallend de koper de originele bestelbon moet overhandigen m.b.t. de garantie.

Waarschijnlijk volstaat dat niet bij kontante betaling en moet er (best) een schriftelijk bewijs van doorverkoop opgemaakt worden.
Kan dit gewoon op de bestelbon zelf vermeld worden door opgave van de gegevens van de verkoper en de koper en datum van doorverkoop of moet er daarnaast eventueel een soort van 'verkoopcontract' opgemaakt worden?

Graag jullie reacties.

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Ben je op zoek naar een gespecialiseerde advocaat? Jureca helpt jou aan de juiste advocaat. Klik hier voor een gratis intake.
freelance
Berichten: 2245

#2 , 12 jan 2021 22:27

Dat toestel heeft zoals vermeld op het garantiebewijs een garantie van 3 jaar en wordt enkel gegeven aan de 'oorspronkelijke eindgebruiker/koper'.
Verder staat daarin ook vermeld dat 'als het product al was gebruikt voordat u dit kocht, dan bent u niet de oorspronkelijke koper en wordt het door u gekochte product niet door deze garantie gedekt'.

Dit lijkt mij toch wel duidelijk .
Verder verkopen veranderd het product in tweedehands . Oorspronkelijke garantie vervalt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mbbs1024
Berichten: 403

#3 , 12 jan 2021 22:49

Het staat inderdaad duidelijk in de garantievoorwaarden, maar is zoiets ook wettelijk bij een consumententransaktie ?

Reclame

freelance
Berichten: 2245

#4 , 12 jan 2021 23:53

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... en-over-de

Bij tweedehands ligt de garantie verplichting bij de verkoper van het tweedehands goed .
Niet meer bij de oorspronkelijke handelaar.verkoper
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Blaatpraat
Berichten: 3602

#5 , 13 jan 2021 00:10

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... en-over-de

Bij tweedehands ligt de garantie verplichting bij de verkoper van het tweedehands goed .
Niet meer bij de oorspronkelijke handelaar.verkoper
Geldt dat niet enkel als de verkoper een handelaar is, en dus niet van toepassing op particulieren?

Edit: https://economie.fgov.be/nl/themas/onli ... 202%20jaar.
Antwoord op mijn vraag is dus: ja, enkel van toepassing op B2C transacties.

The Oscars
Berichten: 423
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jan 2021 13:00

Hallo,

Ik heb recentelijk een nieuw elektronisch product aangekocht bij een detailhandelaar en het nog niet gebruikt, enkel eens uitgeprobeerd maar het is mij te ingewikkeld als beginner.

Dat toestel heeft zoals vermeld op het garantiebewijs een garantie van 3 jaar en wordt enkel gegeven aan de 'oorspronkelijke eindgebruiker/koper'.
Verder staat daarin ook vermeld dat 'als het product al was gebruikt voordat u dit kocht, dan bent u niet de oorspronkelijke koper en wordt het door u gekochte product niet door deze garantie gedekt'.

Maar op de bestelbon staat ook het volgende vermeld : 4 jaar garantie op mechanische en elektronische onderdelen en 4 jaar garantie op werkuren.


Nu zou ik dat product online willen verkopen en ik veronderstel dat die 4-jarige garantie ook geldt voor de eventuele koper/verkrijger vanaf de aankoopdatum van het product.

Stel dat ik vraag om kontante betaling bij verkoop online, dan ga ik ervan uit dat ik desgevallend de koper de originele bestelbon moet overhandigen m.b.t. de garantie.

Waarschijnlijk volstaat dat niet bij kontante betaling en moet er (best) een schriftelijk bewijs van doorverkoop opgemaakt worden.
Kan dit gewoon op de bestelbon zelf vermeld worden door opgave van de gegevens van de verkoper en de koper en datum van doorverkoop of moet er daarnaast eventueel een soort van 'verkoopcontract' opgemaakt worden?

Graag jullie reacties.
De commerciële garantie moet de wettelijke garantie onverlet laten (art. 1649septies, par. 2 BW).

The Oscars
Berichten: 423
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jan 2021 13:53

freelance schrijft:

> Dit lijkt mij toch wel duidelijk .
Verder verkopen veranderd het product in tweedehands . Oorspronkelijke garantie vervalt . Bij tweedehands ligt de garantie verplichting bij de verkoper van het tweedehands goed .
Niet meer bij de oorspronkelijke handelaar.verkoper

Dit is dus onjuist!

Terug naar “Consumenten Koop”