Reservatie vergoeding trouwzaal

kiki89
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Reservatie vergoeding trouwzaal

#1 , 12 jan 2021 14:10

Hallo!

In maart 2020 hebben mijn partner en ik een reservatie vergoeding van €300,- betaald met bankoverschrijving voor een trouwzaal vast te leggen. Dit bedrag zou na afloop van het trouwfeest met de restfactuur verrekend worden.

We zouden de trouwzaal huren op 10/9/2022.

Nu heb ik vandaag een mailtje gestuurd naar de eigenaar om te melden dat ik de trouwzaal graag wil annuleren omwille van persoonlijke omstandigheden, en dat ik graag de reservatie vergoeding terug gestort zie op mijn rekeningnr, omdat ik geen contract getekend heb waarin duidelijk vermeld staat wat er met een reservatievergoeding gebeurd + omdat we nog anderhalf jaar van datum zijn (dus op tijd zijn met annuleren en ze sowieso wel iemand nieuw kunnen vinden voor die datum).

Kan dit aangenomen worden of zie ik iets over het hoofd?

Vr. groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 12 jan 2021 14:16

Een voorschot mag ingehouden worden bij eenzijdige annulering, daar is geen contract voor nodig. De betaling van het voorschot impliceert de overeenkomst.

Lanox

#3 , 12 jan 2021 14:25

U kan altijd proberen, maar de kans is groot dat u verwezen wordt naar art. 1590 BW.

Reclame

kiki89
Topic Starter

#4 , 18 jan 2021 13:09

U kan altijd proberen, maar de kans is groot dat u verwezen wordt naar art. 1590 BW.
Wat houdt art. 1590 precies in als ik vragen mag?

bosprocureur

#5 , 18 jan 2021 13:37

Hoe terug te vinden?

Open uw computer
open de browser om op internet te gaan
open Google, meestal volstaat het om gewoon google in te tikken :)
tik dan art 1590
en lees het eerste antwoord..., of het tweede...

Succes !

freelance

#6 , 19 jan 2021 00:56

Ik heb daar Google niet voor nodig :
Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Een " koop/verkoop " staat juridisch gelijk aan een overeenkomst , en over overeenkomsten stelt het BW het volgende :
Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

Art. 1135. Overeenkomsten verbinden niet alleen tot hetgeen daarin uitdrukkelijk bepaald is, maar ook tot alle gevolgen die door de billijkheid, het gebruik of de wet aan de verbintenis, volgens de aard ervan, worden toegekend.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Joeri_J

#7 , 19 jan 2021 12:31

Zoek toch op de website eventueel naar algemene voorwaarden dat de zaal hanteert.
Deze kunnen je misschien helpen...

Terug naar “Consumenten Koop”