huurcontract vroeger beëindigen

EllenR
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurcontract vroeger beëindigen

#1 , 07 jan 2021 08:58

Beste,

Ik verhuur een woning en wil onze drie-jarige huurovereenkomst twee weken vroeger beëindigen, omdat wij zelf terug onze woning gaan betrekken. Overeenkomstig de huurwet staat in ons contract het volgende:

Indien de huurovereenkomst verbroken wordt door de huurder binnen de eerste drie jaar en mits akkoord van de verhuurder, dan dient deze huurder een verbrekingsvergoeding van drie maand huur te betalen aan de verhuurder.

De verhuurder kan te allen tijde, en mits inachtname van een opzeggingstermijn van 6 maanden, een einde stellen aan de huurovereenkomst indien hij het gehuurde goed zelf wenst te betrekken, conform de voorwaarden voorzien in artikel 3 paragraaf 2 van de Woninghuurwet.

Betekent dit dat ik het huurcontract kosteloos vroeger kan beëindigen? Moet de huurder in dat geval ook nog de laatste halve maand huur betalen?

Alvast dank voor uw advies en hartelijke groeten, Ellen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 07 jan 2021 09:20

Ik lees: driejarig huurcontract.
Dus het is echt een contract van 3 jaar, niet eentje van 9 jaar waarbij de eerste termijn van 3 jaar er aan zit te komen?
Dan is artikel 3 paragraaf 2 niet van toepassing hier, en kunt u die clausule in het contract als niet geschreven beschouwen zolang het contract de driejarige looptijd niet overschreden heeft (vanaf 3 jaar dan wel weer, dan is het contract immers automatisch er eentje van 9 jaar geworden).
In dat geval kunt u de verhuurder pas opzeggen tegen het einde van het contract, of in minnelijke overeenkomst.

In geval het er wel eentje van 9 jaar zou zijn, heeft u gelijk: u kan de huurder altijd opzeggen voor eigen bewoning (let wel dat je dit ook doet, er staan sancties op als u dit niet doet).

bosprocureur

#3 , 07 jan 2021 10:08

Dan nog zie ik een probleem : u spreekt van twee WEKEN vroeger beëindigen? Wat is uw bedoeling hiermee ?

Reclame

LennieK

#4 , 07 jan 2021 10:09

Opzeggen gebeurt gewoonlijk aan de hand van een aangetekend schrijven, en de opzegperiode start de eerste van de maand die volgt op het schrijven. Als je nu dus een brief stuurt dan mag de huurder er nog blijven voor de maanden feb-ma-ap-mei-jun-jul en moeten ze eind juli de sleutel afgeven.
Als je wil eindigen halverwege de maand dan moet je minnelijk overeen komen met de huurder en dit zo op papier zetten

EllenR
Topic Starter

#5 , 07 jan 2021 12:20

@blaatpraat, dank voor uw antwoord. Het gaat inderdaad om een driejarige huurcontract waarin ergens een clausule staat dat als er geen opzeg gegeven wordt, het stilzwijgend verlengd wordt tot een huurcontract van negen jaar. Maar we willen het dus wél tijdig beëindigen, liefst zelfs iets vroeger.

@bosprocureur, ook dank voor uw antwoord. Ik weet dat twee weken pietluttig lijken... Wij wonen in het buitenland maar kunnen door Corona niet meer flexibel beslissen wanneer we definitief terugkeren naar België. Dat zou dus twee weken vroeger zijn dan verwacht, en we willen dan het liefst quarantaine houden in ons eigen huis, en niet in een hotel of bij familie of zo. Is het juridisch een probleem om een contract TWEE weken vroeger te beëindigen?

@LennieK, hartelijk dank voor het advies. Ik begrijp dat we voor half juli sowieso te laat zijn en dat we het dus best in der minne regelen? Dank voor de heldere uitleg.

Blaatpraat

#6 , 07 jan 2021 12:59

U kunt het contract enkel dus beëindigen tegen het einde van de duur, met een opzeg van 3 maanden (geen 6 in dit geval).

Enige andere piste is in minnelijk overleg met de huurder treden, en deze is vrij om te eisen wat hij wilt om u uw zin te geven.

Andere opties zijn er niet in uw geval.

EllenR
Topic Starter

#7 , 07 jan 2021 15:34

Hartelijk dank!

LennieK

#8 , 07 jan 2021 16:13

Ik treed Blaatpraat bij

Terug naar “Huren”