Ik weet niet wat er niet schoongemaakt was, maar iets dat je zelf naar schatting voor 20 euro kan doen kan inderdaad wel 200 euro kosten door een professional. Die hun volledige loonkosten en marge van het bedrijf moeten betaald worden, +btw. Je kan de eigenaar niet verplichten dit zelf te doen.
Het is me nog steeds niet duidelijk hoe de plaatsbepaling juist gebeurd is. Je was blijkbaar aanwezig en hebt de sleutels overhandigd, hebt ook gezien dat ze begonnen waren met foto’s maken, maar bent dan vertrokken alvorens alles klaar was en er gevraagd zou worden om te tekenen.
Als verhuurder zou ik dit toch ook niet beschouwen als een plaatsbeschrijving die “achteraf” gebeurd is.
De eigenaar gaat geen bedrijf inschakelen, maar beweert dat hij dit geld gaat gebruiken om de huidige huurder te vergoeden. Ik ken de eigenaar inmiddels echter goed genoeg, en ik weet dat hij dit geld gewoon in zijn eigen zak gaat steken. Gedurende de hele looptijd van het huurcontract heeft hij me bovendien zodanig gekoeioneerd en op allerlei manieren gepluimd, dat ik hem niets meer gun.
Ik weet niet zeker of ze al foto's aan het maken waren toen ik vertrok, ik heb daar niet op gelet. Ik weet enkel dat ze van plan waren om foto's te maken, want ze hadden me op de dag van de sleuteloverdracht nog gebeld van het immokantoor om te vragen of er genoeg licht zou zijn voor de foto's. Er is me echter nooit gezegd waarvoor de foto's zouden dienen.
Ik ben nooit uitgenodigd voor een PB, er is me ook nooit meegedeeld dàt die zou plaatsvinden, of wanneer die zou plaatsvinden. Enkele dagen na de sleuteloverdracht werd het proces-verbaal van de uittredende PB me via mail bezorgd, met onmiddellijk de vraag om 200 euro te betalen. Ik heb niet de kans gekregen om opmerkingen toe te voegen aan de PB en er is me ook niet gevraagd om de PB ondertekend terug te bezorgen.
In mijn eigen ogen kunnen ze niet beweren dat ik ben uitgenodigd voor de PB. Daar staat niets van op papier. In het mailverkeer is er enkel sprake van een afspraak, maar er werd niet verduidelijkt waarvoor (ik ging ervan uit dat dit enkel zou zijn voor de sleuteloverdracht en de ondertekening van de energie- en waterdocumenten).