Rijbewijs B /BE

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

Rijbewijs B /BE

#1 , 25 dec 2020 10:33

Op vraag van Mava even een nieuwe draad over de wetgeving rond de rijbewijzen B / BE / C / CE

Ik heb onlangs een gesprek gevolgd tussen mensen die met met hun terreinwagen hun paarden naar de jumping brengen.
Bleken er nogal wat niet in orde te zijn met de wetgeving en was er aardig wat verwarring ontstaan naar wat mag en niet mag.

Onderstaande tekst komt uit een andere draad maar lijkt me een goeie start.

"Je mag met B als je een voertuig hebt met MTM 3500 kg (bv zware terreinwagen) een aanhangwagen tot 750 kg trekken. Dit is niet hetzelfde als dat je met B een sleep tot 4250 kg zou mogen trekken."

Ikzelf bezit een CE dus heb hier nog niet echt bij stilgestaan maar het lijkt me de moeite om alles eens even op een rijtje te zetten.
Het gegeven voorbeeld lijkt me al een reden tot verwarring.

Ik zie ook vaak een extra kleine wagen achter een motorhome gekoppeld via een "triangel" - hoe gaat dat in zijn werk?

Oude Belg
Berichten: 3190

#2 , 25 dec 2020 11:41


Ik zie ook vaak een extra kleine wagen achter een motorhome gekoppeld via een "triangel" - hoe gaat dat in zijn werk?
Voor zover ik weet, is dat in België verboden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 dec 2020 11:53


Ik zie ook vaak een extra kleine wagen achter een motorhome gekoppeld via een "triangel" - hoe gaat dat in zijn werk?
Voor zover ik weet, is dat in België verboden.
Ik dacht het ook maar zie hier toch vaak buitenlanders met zo'n combinaties richting vakantie trekken.
Is er bijvoorbeeld een 'gedoogbeleid' voor zulk transport in transit door België van kracht?

Wat het gebruik van die triangel aangaat heb ik ondertussen het volgende gevonden, dus de vragen daarrond zijn opgelost.

https://camperpunt.nl/triangel/

Reclame

Sirkii
Berichten: 5805

#4 , 25 dec 2020 12:03

Tweede regel: je mag met een B-rijbewijs een trekker/aanhanger besturen als het totale MTM van de sleep maximum 3500kg is Bv een auto met MTM 2500 kg mag een caravan trekken met MTM 1000 kg. Deze caravan moet natuurlijk op een Q-plaat staan wegens MTM meer dan 750 kg.

Bestuurders met een B-rijbewijs die eigenlijk een BE zouden moeten hebben moeten beseffen dat ze bij een (zwaar) ongeval diep - heel diep - in de geldbuidel zullen moeten tasten omdat de BA-verzekering "recht van verhaal" zal uitoefenen.

pouly
Berichten: 277
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 dec 2020 12:50

Tweede regel: je mag met een B-rijbewijs een trekker/aanhanger besturen als het totale MTM van de sleep maximum 3500kg is Bv een auto met MTM 2500 kg mag een caravan trekken met MTM 1000 kg. Deze caravan moet natuurlijk op een Q-plaat staan wegens MTM meer dan 750 kg.

Bestuurders met een B-rijbewijs die eigenlijk een BE zouden moeten hebben moeten beseffen dat ze bij een (zwaar) ongeval diep - heel diep - in de geldbuidel zullen moeten tasten omdat de BA-verzekering "recht van verhaal" zal uitoefenen.
Ter aanvulling en wat soms ook vergeten wordt. Er moet ook gekeken worden naar de effectieve massa die de auto mag trekken. Bvb; Als de auto met een MTM van 2500 kg maar 800 kg effectieve massa mag trekken mag je er wel de caravan met een MTM van 1000 kg aankoppelen maar ze mag slechts 800 kg wegen. Deze gegevens zijn terug te vinden op de documenten van het trekkend voertuig.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 26 dec 2020 00:04

Het rijbewijs Belgische of Europees geldig voor de categorie B+E, afgegeven vóór 1 mei 2013, laat toe in artikel 2, § 1, 8°, tweede streepje, bedoelde voertuigen te besturen. Deze toelating word ook toegekend aan de houder van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig voor de categorie B+E afgegeven vóór 1 mei 2013.

- samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 3.500 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;

Klopt .
Ik ben in bezit van B+E van voor 2013 , en heb een trekkend voertuig Categorie B van 2.950 kg en een oplegger van 4.500 kg . ( samen 12 meter lang , wat het maximum is voor een trekker met oplegger ) .
Het trekkend voertuig heeft een homologatie om 1000 kg te dragen , en de oplegger heeft een homologatie om 3.500 kg te wegen op zijn eigen assen .
Qua verkeerswetgeving val ik dan ook onder de type C voertuigen ( max. 90km per uur op snelwegen , géén derde rijvak gebruiken , niet inhalen bij regen , verkeersborden voor C voertuigen volgen , enz... )
Vrijgesteld van tachograaf .
Eenmaal losgekoppeld is de trekker een B voertuig met 3+1 zitplaatsen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 dec 2020 00:51

Tweede regel: je mag met een B-rijbewijs een trekker/aanhanger besturen als het totale MTM van de sleep maximum 3500kg is Bv een auto met MTM 2500 kg mag een caravan trekken met MTM 1000 kg. Deze caravan moet natuurlijk op een Q-plaat staan wegens MTM meer dan 750 kg.
Even over naar een praktijk voorbeeld. Onze kleinste is een oldtimer Renault R5 met een MTM van 1150 kg. Deze heeft mag een niet geremde aanhangwagen slepen van 360 kg en een geremde aanhangwagen van 650 kg. Om deze te vervoeren hebben we een geremde aluminium trailer staan met een leeggewicht van 400kg en een MTM van 2000kg.

Mag met onze 'kleine' met een B rijbewijs de lege trailer gesleept worden?

We zitten flink onder de 3500 kg als maximum toegelaten sleep voor het rijbewijs B ( nl: 1155 kg (MTM - R5) + 400 kg (leeggewicht geremde trailer) = 1555 kg. Op de technische fiche staat een max sleep vermeld van 1805 kg.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 dec 2020 01:05

...
B, code 96 of B+E :?: ....
Een BE ken ik maar ik had nog nooit van code 96 gehoord. Ik heb een pdf file gevonden van de Vlaamse overheid maar zie geen wezenlijk verschillen wat opleiding en het afleggen van examens aangaat, uitgenomen een klein verschil in het gewicht van de gebruikte aanhangwagen.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 dec 2020 01:18

Het rijbewijs Belgische of Europees geldig ........ trekker een B voertuig met 3+1 zitplaatsen .
Bedankt voor deze uitleg, ik begin er wat klaarheid en logica in te zien.
Nu nog even afwachten wat het oordeel is over de lege trailer achter het Renaultje.
Volgens gewichten en technische kenmerken zou het moeten mogelijk zijn.

Sirkii
Berichten: 5805

#10 , 26 dec 2020 16:54

Onze kleinste is een oldtimer Renault R5 met een MTM van 1150 kg. Deze heeft mag een niet geremde aanhangwagen slepen van 360 kg en een geremde aanhangwagen van 650 kg.
Om deze te vervoeren hebben we een geremde aluminium trailer staan met een leeggewicht van 400kg en een MTM van 2000kg.

Mag met onze 'kleine' met een B rijbewijs de lege trailer gesleept worden?
Waarom gebruik je mijn overzicht wat hogerop niet :?:

MTM aanhangwagen > 750 kg

MTM Sleep < 3500 kg :arrow: gewoon rijbewijs B


Enkele jaren geleden mocht je dit ding NIET trekken wegens bijkomende voorwaarden in de rijbewijs wetgeving (sinds 2013 dus wel) EN in de technische eisen ...

De begripsomschrijving B in Art 2 komt bovendien nog steeds niet overeen met de geldigheid van het rijbewijs B in Art 20 ... van zelfde KB

Verwarring is dus niet zo ongewoon.
Je kan ook agenten tegenkomen die nog niet helemaal "mee" zijn ...

We zitten flink onder de 3500 kg als maximum toegelaten sleep voor het rijbewijs B ( nl: 1155 kg (MTM - R5) + 400 kg (leeggewicht geremde trailer) = 1555 kg. Op de technische fiche staat een max sleep vermeld van 1805 kg.
En je mixt weer bepalingen ...

Het is 1155 MTM R5 + 2000 MTM aanhangwagen
Geen 1555 kg dus, maar 3155 kg MC / MTMS
(massa combinatie)

Al die termen zijn paar jaar geleden veranderd in technisch reglement vd voertuigen, MC was vroeger MTMS[leep], maar NIET in de rijbewijswetgeving ...

MTM is nu technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand (M)

Wat je mag trekken, is nu officieel "technisch toelaatbare getrokken maximummassa" (TM)
Een auto op O-platen mag je niet gebruiken als werktuig/werkmiddel : deze beperking impliceert dat je niet met je lege trailer mag rondrijden. ...

Voorts moeten trailer en auto verzekerd zijn om een trailer met MTM van meer dan 750 kg te mogen gebruiken en moet de trekhaak gekeurd zijn voor een MTM van meer dan 750 kg. Bij een serieus ongeval zal 't lachen je wel vergaan als je 't "recht van verhaal" van je verzekeraar ontvangt.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 dec 2020 23:29


En je mixt weer bepalingen ...

Het is 1155 MTM R5 + 2000 MTM aanhangwagen
Geen 1555 kg dus, maar 3155 kg MC / MTMS
(massa combinatie)
Ik las onderstaande reactie en trok waarschijnlijk te snel een conclusie. Hierin wordt toch gesproken over een MTM van 1000 kg die niet wordt bereikt en met 800 kg massa wel met de wagen zou mogen gesleept worden. Dat klopt dus niet?
Als de auto met een MTM van 2500 kg maar 800 kg effectieve massa mag trekken mag je er wel de caravan met een MTM van 1000 kg aankoppelen maar ze mag slechts 800 kg wegen. Deze gegevens zijn terug te vinden op de documenten van het trekkend voertuig.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 dec 2020 23:45

Een auto op O-platen mag je niet gebruiken als werktuig/werkmiddel : deze beperking impliceert dat je niet met je lege trailer mag rondrijden. ...
Met pensioen voor de deur lijkt het me een leuk tijdverdrijf om mijn 'old-timer' vliegtuigje op een trailertje achter een old-timer wagentje te koppelen om af en toe deel te nemen aan toeristische rondritten en rondvluchten.
Het vliegtuigje weegt amper 165 kg maar heeft toch aardig wat lengte. Ik zie nog niet echt in hoe ik alles op een wettelijke (en veilige) manier kan organiseren.

Als het verplaatsen van hobbymateriaal onder werktuig/werkmiddel valt kan het al helemaal niet achter een O-plaat.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 dec 2020 00:04



De aanhangwagen is toch al verplicht apart verzekerd :?:
Overigens officieel vanaf 500 kg, ipv 750kg
Al kan de verzekeraar ze ook tot 750 kg mee dekken in BA verzekering van de auto - doen ze niet allemaal.

Aanhanger > 500 kg of > 750kg MTM is een deel van het risico, en dan moet dat extra risico ook gekend / gemeld zijn bij de verzekeraar .
Dat is weer een interessant stukje informatie. Ik zie op verkooppunten van nieuwe trailers dezelfde ongeremde trailers staan waar de koper zelf de sticker van MTM mag bepalen. 500kg of 750 kg. Ik veronderstel dat die aanhangwagens helemaal geen documenten bezitten gezien die rijden onder de nummerplaat van het trekkend voertuig. Is het de vermelding van mtm op die kleefsticker die van toepassing is?

lukasi
Berichten: 1428

#14 , 27 dec 2020 07:15

Met type rijbewijs ben ik nog gezegd met een B van '85. Dus voor mij is Be A A1AM eigenlijk onbestaand . Maar ik ken wel iets van remorquen.
Een Renault 5 oltimer dus voor de jaren 00 die zou ik toch maar eens op de weegbrug zetten om die 1150 kg te checken. Ik had vroeger ook een R5 en die woog amperkes 970 kg .

Maar daarachter een remorque van leeg 400kg , met een vliegtuigske van 165 kg en dan nog wat rommel zoals oprijbruggen en klein materiaal ( sjorbanden, bussen ... ) Dan zit je nogal rap aan de 600-700 kg .
Je hebt geen knijt overschot meer en die remorque ga met de wagen aan de loop.

Stel dat het gewicht 1150kg en remorque 650 dan zit je tegen de grens aan te boksen ( niet qua rijbewijs maar qua rijcomfort)Maar als die R5 toch maar 970 kg zou gaan tegenover 650 kg remorque dan zit je echt wel in de gevarenzone voor comfortabel te rijden. 1 Noodstop en die geladen remorque duwt je gewoon verder.

Ik denk dat je ook de fysica eens moet nagaan.

Jo Daeseman
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 dec 2020 12:08

Een Renault 5 oltimer dus voor de jaren 00 die zou ik toch maar eens op de weegbrug zetten om die 1150 kg te checken. Ik had vroeger ook een R5 en die woog amperkes 970 kg .
Leeggewicht 740 kg , mtm 1150 kg

Maar daarachter een remorque van leeg 400kg , met een vliegtuigske van 165 kg en dan nog wat rommel zoals oprijbruggen en klein materiaal ( sjorbanden, bussen ... ) Dan zit je nogal rap aan de 600-700 kg .
Oprijbruggen mogen thuisblijven en wat klein materiaal kan in de Renault. Ik kom nooit aan 600 kg.
Je hebt geen knijt overschot meer en die remorque ga met de wagen aan de loop.
Niet meer dan mijn Mercedes Vito met een leeggewicht van 2000 kg en een geremde aanhangwagen van 2000 kg.
Eerlijk gezegd denk ik dat men wel weet welke aanhangwagens veilig achter een wagen mag gekoppeld worden en dat die gegevens op de technische fiche verschijnen.
Ik denk dat je ook de fysica eens moet nagaan.
Van de gewichten heb ik geen schrik, ik heb wel mijn bedenkingen bij het vrij groot zijdelings oppervlak. Mogelijk lig ik bij een kleine windstoot al in de gracht (wat als een grote vrachtwagen als tegenligger voorbij rijdt?) Dat ga ik eens navragen bij mensen die gewoon zijn om die dingen rond te rijden.

Terug naar “Praat café”