vraag ivm vroegtijdige opzeg huurcontract, rechten huurder

lieffeil
Topic Starter

vraag ivm vroegtijdige opzeg huurcontract, rechten huurder

#1 , 20 okt 2009 11:34

Ik huur reeds 8 jaar een huis dat in april van eigenaar is veranderd. Met de vorige huurbaas geen enkel probleem gehad maar de nieuwe eigenaars willen dat ik 30 oktober vertrek. Ze hebben 28/07/2009 een aangetekend schrijven verstuurd met daarin de mededeling dat ik tegen 30 oktober 2009 het pand moet verlaten. Geen geldige reden hiervoor vermeld in de brief. enkel dat ze de overeenkomst willen beeindigen. Nu heb ik gisteren pas vernomen dat de wettelijke opzegtermijn 6 maanden en niet 3 maanden bedraagt en dat ze mij een reden moeten geven voor de vroegtijdige beeindiging van mijn huurcontract dat normaal zou eindigen op 02/11/2010. Aangezien ik er door klein vervangingsinkomen niet in geslaagd ben tijdig een nieuwe woonst te vinden zat ik sowieso al met de handen in het haar. Maar nu blijkt dus dat ik hier op z'n minst nog 3 maand mag blijven wonen? Tenminste als ik de huurwet juist heb geinterpreteerd, en dat ik zelf het recht heb op schadevergoeding indien mijn contract vroegtijdig wordt stopgezet? Het huis staat inmiddels ook te koop en waarschijnlijk heeft mijn verhuurder mij daarom niet ingelicht over alles daaromtrent, met andere woorden ik ben hun tot last en zonder mijn aanwezigheid zal de verkoop waarschijnlijk veel vlotter verlopen.
Graag had ik toch met zekerheid geweten of ik nu inderdaad recht heb op die 3 extra maanden en of ik eventueel die schadevergoeding mag eisen wegens vroegtijdig beeindigen contract.
Vriendelijk bedankt,
Lief

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 okt 2009 12:11

1- werd het huurcontract geregistreerd?

2- de huurwet bepaald kort samengevat het volgende voor de beëindiging van een contract door nieuwe eigenaars.
Art. 9. Overdracht van het gehuurde goed.
Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder (op de datum van het verlijden van de authentieke akte), zelfs indien de huurovereenkomst het recht van uitzetting in geval van vervreemding bedingt. <W>...
Indien de eigenaars het pand voor eigen gebruik wensen te betrekken dienen ze dit in een AS te melden met een opzeg van 6 maanden die begint op de eerste van de maand volgend op het ontvangen van het schrijven en met alle informatie over diegene die het pand wenst te betrekken conform artikel 3§2
§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad. (Wordt de opzegging gegeven opdat bloedverwanten in de derde graad het goed kunnen betrekken, dan kan de opzeggingstermijn niet verstrijken voor het einde van de eerste driejarige periode vanaf de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.) <W>
De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder. (Deze laatste moet op verzoek van de huurder de band van verwantschap bewijzen. De verhuurder moet aan dit verzoek voldoen binnen een termijn van twee maanden te rekenen van de kennisgeving ervan; zoniet kan de huurder de nietigverklaring van de opzegging vorderen. Die vordering moet op straffe van verval uiterlijk twee maanden voor het verstrijken van de opzeggingstermijn worden ingesteld.) <W>
(Het goed moet binnen een jaar na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, in geval van verlenging, na de teruggave van het goed door de huurder, worden betrokken. Het goed moet gedurende ten minste twee jaar werkelijk en doorlopend betrokken blijven.) <W>
Indien de verhuurder, zonder het bewijs te leveren van buitengewone omstandigheden, binnen de gestelde termijn en voorwaarden de betrekking van het goed niet verwezenlijkt, heeft de huurder recht op een vergoeding die gelijk is aan achttien maanden huur.
(De partijen kunnen evenwel overeenkomen om de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.) <W>
Op de opzegtermijn bestaat 1 uitzondering, namelijk het tweede lid van art 9 dat bepaald dat als de huurder reeds meer dan zes maanden in het pand woont EN het huurcontract niet werd geregistreerd, dat dan de nieuwe eigenaar het recht heeft binnen de drie maanden na het verlijden van de definitieve koopakte het contract op te zeggen met een opzeg van drie maanden.
...Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen (van de datum van het verlijden van de authentieke akte) tot vaststelling van de overgang van eigendom. <W>
Het beste wat u dus op dit ogenblik kan doen is de eigenaar in kwestie een AS met ontvangstbewijs (roze fiche, kost € 1.25 meer dan gewoon AS) zenden met daarin het eenvoudige bericht dat de opzeg die men u heeft betekend niet conform de dwingende artikels 3 en 9 van de huurwetgeving is en dat u deze dus niet kan aanvaarden. Dat u hen adviseert om de huurwetgeving in het burgerlijk wetboek te consulteren en u een correcte opzeg met correcte termijn en de wettelijk controleerbare persoonsgegevens te bezorgen.

De termijn kon dus wel correct zijn. Controleer eens bij het lokale registratiekantoor of uw huurcontract werd geregistreerd of niet. Indien u niet weet waar dit kantoor is mag u me steeds via PB uw postcode zenden, dan zoek ik het even op.

U dient zich tevens te informeren over de exacte datum waarop het definitieve akte werd verleden. Je kan dit eventueel aan de vorige eigenaar vragen...

Hopelijk helpt dit je verder?

lieffeil
Topic Starter

#3 , 20 okt 2009 12:24

Ik weet niet of het contract geregistreerd is, zal dit zo spoedig mogelijk proberen te achterhalen. Ben al dagen vruchteloos aan het proberen te bellen naar het info nummer voor vragen ivm huurwetgeving... is altijd bezet. Alvast bedankt voor je antwoord, hopelijk werd het geregistreerd dan kan ik dus inderdaad weer verder door mijn nieuwe verhuurders te schrijven. Anders ziet het er dus minder goed uit.

Reclame

Vandebos

#4 , 20 okt 2009 12:31

Neen, als de persoonsgegevens effectief in de eerste opzeg ontbraken is de opzeg en bijgevolg ook de opzegperiode ongeldig. Men zal u dus via een nieuwe opzegbrief een nieuwe opzegperiode dienen te betekenen. aangezien de eerste drie maanden voorbij zijn kan dit enkel een opzeg periode van 6 maanden zijn....

Registratiekantoor en datum verlijden akte zijn enkel om heel uw betoog waterdicht te maken.

Vandebos

#5 , 20 okt 2009 12:35

Ik weet niet of het contract geregistreerd is, zal dit zo spoedig mogelijk proberen te achterhalen. Ben al dagen vruchteloos aan het proberen te bellen naar het info nummer voor vragen ivm huurwetgeving... is altijd bezet. Alvast bedankt voor je antwoord, hopelijk werd het geregistreerd dan kan ik dus inderdaad weer verder door mijn nieuwe verhuurders te schrijven. Anders ziet het er dus minder goed uit.

Hier kan je alle contactgegevens vinden van de huurdersbond in jouw regio. Je bij een dergelijke bond aansluiten kost je per jaar gemiddeld € 13. Zij helpen je onmiddellijk. ( en doorgaans zeer goed)

lieffeil
Topic Starter

#6 , 20 okt 2009 12:59

Ik was even verward door het registratie- gegeven. Dus als ik u goed begrijp moest er in de opzegbrief van 3 maand zelfs als het contract niet werd geregistreerd toch een geldige reden tot opzeg staan, met name de betrekking van het pand door de nieuwe eigenaar of bloedverwant hiervan? Begin beetje dubbel te zien van de hele huurwetgeving :o)
Helaas ben ik niet aangesloten bij huurdersbond maar dat is inderdaad een goed idee. Heb met vorige verhuurder nooit problemen gehad dus is dit nooit nodig geweest. Ik zal dan best zo spoedig mogelijk mijn nieuwe verhuurder een AS sturen. Het is in ieder geval al een enorme opluchting te weten dat ze me binnen enkele weken niet zomaar op straat mogen zetten! Enorm bedankt voor je antwoorden :o)

Vandebos

#7 , 20 okt 2009 13:37

...Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen (van de datum van het verlijden van de authentieke akte) tot vaststelling van de overgang van eigendom. <W>
Zelfs bij een opzeg van drie maanden moet de brief voldoen aan de vormvereisten die de wet stelt. Ik zou wel niet tot het einde van deze maand wachten met die brief, probeer vandaag of morgen nog met de huurdersbond af te spreken en verzend dan het schrijven. (zij hebben standaardbrieven voor dergelijke situaties.) Versturen met ontvangstbewijs dan is de wettelijke kennisname vastgelegd op de de dag na verzending en niet 3 werkdagen na verzending. Het is niet het moment om met datums voor het einde van de maand te gaan spelen als de eigenaars potentieel de 30ste voor je deur kunnen staan...

PS, lees je contract eens na. Als daar nergens instaat dat je de sloten niet mag vervangen lijkt het me misschien opportuun om andere cilinders te plaatsen...

JohnD

#8 , 20 okt 2009 15:28

Om het eenvoudig te stellen maakt het op dit ogenblik niet uit of uw kontrakt al dan niet geregistreerd is. De verhuurder moet u een nieuwe en geldige opzeg geven (6 maand), die dus pas begint te lopen op de eerste van de maand volgend op de maand waarin de opzeg gegeven word.

Een kennis van mij heeft hetzelfde eind verleden jaar meegemaakt. Begin september dit jaar moest zij de woning verlaten na uitspraak van de vrederechter en nieuwe opzeg van de verhuurder natuurlijk.

U kan dan ook nog ten laatste 1 maand voor het verstrijken van die opzeg nog een uitstel vragen (omkleed met redenen) aan de verhuurder.

Met slechts een heel klein beetje geluk zit u nog stevig in uw huurwoning tegen de zomer van volgend jaar.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”