Tiny house Airbnb

Roeiboot
Topic Starter
Berichten: 12

Tiny house Airbnb

#1 , 14 dec 2020 17:31

Mag je een verplaatsbare Tiny house (officieel een "caravan") op een bos of weidegrondje zetten (verplaatsbaar, dus tijdelijk?) en vervolgens verhuren via Airbnb?
Fysiek kan het. Via Airbnb mag het. Maar naar "toeristenverhuur" wetgeving, is er zoiets toegestaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 14 dec 2020 17:34

Dat lijkt mij eerder een roerend goed dan een onroerend? Als in, u verhuurt een voertuig in plaats van vastgoed?

Roeiboot
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 14 dec 2020 17:45

Dat lijkt mij eerder een roerend goed dan een onroerend? Als in, u verhuurt een voertuig in plaats van vastgoed?
Het is inderdaad een roerend goed, maar verhuur via airbnb is... een verblijf verhuren in de ruime zin? :| geen idee..

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 14 dec 2020 17:54

Ik ken het concept zelf niet, vandaar dat ik die vraag stel. Is het een soort mobilhome, een tent, hutje, ...?


JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 dec 2020 19:16

Bosdecreet al eens gelezen?
Natuurwetgeving al gelezen?
Is het recreatiegrond soort van camping en is die dan vergund?
JurecaBE moderator

freelance
Berichten: 2615

#7 , 14 dec 2020 19:18

Daar bestaat wel degelijk Vlaamse wetgeving over , sinds enkele jaren reeds .
Mischien had men toen nog geen weet van Tiny Houses , maar de wetgeving is uitgebreid genoeg om toepasbaar te zijn op deze vorm van logies . ( toeristisch bekeken ) .
https://www.toerismevlaanderen.be/logie ... den-logies

Van airbnb en soortgelijke organisaties mag natuurlijk altijd alles . Zij nemen toch geen verantwoordelijkheid .
Maar degene die zoiets aanbied moet wel zorgen van met een aantal zaken in regel te zijn ( net zoals het geval met Uber )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Roeiboot
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 15 dec 2020 11:28

Dit lijkt me erg gericht op een camping, een bedrijf. Mag je als particulier een "caravan" tijdelijk op een bos- of weidegrond trekken en dat verhuren via airbnb?
Dat maakt de vraag tweeledig:
- op welke type grond (naast bouwgrond en recreatiegebied) mag je tijdelijk een caravan installeren?
- kan je verhuren via airbnb met dit type als particulier of moet hier steeds een onderneming voor opgestart worden?


Daar bestaat wel degelijk Vlaamse wetgeving over , sinds enkele jaren reeds .
Mischien had men toen nog geen weet van Tiny Houses , maar de wetgeving is uitgebreid genoeg om toepasbaar te zijn op deze vorm van logies . ( toeristisch bekeken ) .
https://www.toerismevlaanderen.be/logie ... den-logies

Van airbnb en soortgelijke organisaties mag natuurlijk altijd alles . Zij nemen toch geen verantwoordelijkheid .
Maar degene die zoiets aanbied moet wel zorgen van met een aantal zaken in regel te zijn ( net zoals het geval met Uber )

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 dec 2020 09:20

Vergeet de stedenbouwwetgeving niet, om zo'n tiny house te stallen heb je ook een omgevingsvergunning nodig, ook al is dat ding verplaatsbaar. Stedenbouwkundig staat het gelijk met een losstaand bijgebouw, zelfde regels als bijvoorbeeld een tuinhuis dus

freelance
Berichten: 2615

#10 , 21 dec 2020 19:30

Quote : " kan je verhuren via airbnb met dit type als particulier of moet hier steeds een onderneming voor opgestart worden? "

Neen , daarvoor is geen ondernemingsvorm verplicht .
Maar als particulier bent u wel verondersteld van alle inkomsten aan te geven aan de belastingen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Milieurecht”