Is het app ooit ongeschikt geweest of heeft de verhuurder de problemen opgelost tijdens de herstelperiode. Vijftien punten is weinig voor een woningonderzoek.
Toch nog eens herhalen dat een verhuurder bij 15 punten een administratieve sanctie kan oplopen.
En dat een verhuurder vanaf 1 punt een gerechtelijke sanctie kan oplopen indien de huurder hem gerechtelijk aanpakt.
Ik stel de bijkomende vraag omdat ik vermoed dat het om een verticale zettingsscheur gaat tussen twee gebouwen of twee delen van het gebouw die verschillen in hoogte of verschillen in funderingsdiepte. Vroeger werd dat niet ingebonden omdat onze grootouders wisten dat het geheel zou afscheuren. Telkens als iemand in de buurt een kelder bouwt, begint het zetten opnieuw maar op het moment dat de pompen worden stilgelegd, stabiliseert het ook terug. De oplossing voor dit euvel, is de voeg uitkappen en terug volproppen met mortel. Eventueel het geheel een beetje plamuren en schilderen. Enkele uren werk en het probleem is van de baan.
De woningcontroleur moet ook de kleine dingen quoteren en kan niet anders door de vorm van het technisch verslag om van zoiets een stabiliteitsprobleem te maken. De woningcontroleur heeft bovendien geoordeeld dat het
niet ernstig of gevaarlijk is, anders had die onmiddellijk de brandweer gebeld om de woning te stabiliseren en te verzegelen.
Zoiets klein kan natuurlijk ook verholpen geweest zijn in de herstelperiode. Veel huurders denken dat hun woning ongeschikt is omdat er een negatief verslag gemaakt werd door wonen Vlaanderen. Dit verslag is enkel en alleen een advies, heeft ook niets van juridische waarde. De verhuurder kan geprotesteerd hebben bij de gemeente. Een bouwingenieur gaat een verticale zettingsscheur zoals hierboven beschreven nooit als een stabiliteitsprobleem definiëren.
Ik zou TS adviseren om in te binden en de achterstallige huur te betalen, eventueel met een afbetalingsplan.