garantie van 2 jaar en doch geen herstelling!

EMW
Topic Starter

garantie van 2 jaar en doch geen herstelling!

#1 , 18 okt 2009 09:43

Op 1 juli 2008 kocht ik een gsm.
Ik heb 2 jaar garantie.
Op 8 oktober 2009 gaat deze gsm defect en breng ik hem dezelfde dag nog binnen bij verkoper.
Op 17 oktober ontvang ik bericht dat de herstelling niet rendabel is, dat de herstelling de economische waarde van het toestel te boven gaat en het toestel wordt onhersteld teruggegeven.
Volgens mij kan dit niet.
Is hierover enige wetgeving en hoe moet ik dit vervolgens aanpakken?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Simon Verhoeven

#2 , 18 okt 2009 10:13

Hebben ze je dan een credit nota/cadeaubon of dergelijke gegeven?
Want niet herstellen omdat het niet economisch rendabel is zonder enige vorm van compensatie kan natuurlijk niet.

Of was het een defect veroorzaakt door de gebruiker?

EMW
Topic Starter

#3 , 18 okt 2009 10:30

Ik mocht geen enkele bon of wat dan ook ontvangen!

Op het rapport van herstelling staat alleen dat de herstelling niet rendabel is, dat de herstelling dat de economische waarde van het toestel te boven gaat!

Indien de fout bij de gebruiker zou liggen, zou dit zonder omwegen op het herstelrapport staan, wat dus niet zo is. In deze gooit men mij dus alleen ‘de economische waarde’ van het toestel voor de voeten!

Reclame

roharro

#4 , 18 okt 2009 11:55

Ze zijn misschien gewoon uit het oog verloren dat het toestel nog onder garantie was. Heb je al gewezen op hun verplichtingen voortvloeiend uit de garantiebepalingen? Dikwijls proberen ze zich er van af te maken met één jaar garantie of nog minder.....In België gekocht?

Lanfrancus van Pavia

#5 , 18 okt 2009 16:16

Zijn er enige bedingen in de factuur/verkoopsovereenkomst betreffende dit? Want bepaalde bedingen zijn dan weer verboden door Wet op de Handelspraktijken
Cassatie zaait wat mist

EMW
Topic Starter

#6 , 18 okt 2009 17:21

In antwoord op de twee laatste berichten kan ik melden dat het toestel in België werd gekocht en dat in de verkoopovereenkomst ook geen abnormale bedingen met betrekking tot een verkorte garantietermijn zijn terug te vinden!

roharro

#7 , 18 okt 2009 20:14

Het antwoord dat het toestel niet op economisch verantwoorde wijze hersteld kan worden komt van de hersteldienst die door de verkoper is ingeschakeld. Bijgevolg moet de verkoper u een ander toestel geven.
Wat is zijn argument om dat te weigeren?

j.demoor

#8 , 19 okt 2009 09:32

“Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.§ 2. In de garantie :- moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essentiële gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden‘ houdt in dat u zorgvuldig die voorwaarden dient te onderzoeken vooraleer er aanspraak op te maken.

Onverminderd voornoemde garantie geldt : “Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering...”(B.W.).

‘Op 1 juli 2008 kocht ik een gsm’ houdt in dat deze minder dan twee jaar oud is doch meer dan zes maanden,zodat u dan dient te bewijzen dat het gebrek bestond bij de levering,om op art.1649quater aanspraak te kunnen maken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

culpa0706

#9 , 28 okt 2009 13:03

Om het voor u misschien wat begrijpelijker te maken in deze jungle van juridische termen:

1. U heeft wettelijk gezien recht op 2 jaar garantie.

2. Het defect is meer dan 6 maanden na de levering aan het licht gekomen, u zal dus moeten bewijzen dat het gebrek reeds bij de levering (in dit geval
toen je het toestel kocht in de winkel) bestond. Dit kan door bv. een deskundigenonderzoek.

3. Als u dit kan bewijzen, kan u een nieuw toestel eisen.

4. Als er niets in het rapport staat dat u iets fout hebt gedaan, kan u hieruit afleiden dat het aan het toestel zelf ligt en niet aan u. Ze zeggen eigenlijk: "we willen het herstellen, maar die herstelling kost meer dan het toestel dus maken we verlies".

Terug naar “Consumenten Koop”