Huurwaarborg.

Drivepilot
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg.

#1 , 10 nov 2020 10:25

Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn stuk van de huurwaarborg.

Ik woonde samen met mijn zus ik een appartement die wij huurden,
Wij hebben samen een huurwaarborg vastgezet ieders de helft.

Ik ben nu verhuisd omdat we ruzie hadden. Zij heeft een nieuw contract getekend zodat mijn naam weg valt.

Nu heb ik gehoord via mijn vrienden dat ik recht heb op mijn stuk van de huurwaarborg.

Is dit waar?
Zo ja, wat als ze dat weigert terug te betalen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 10 nov 2020 15:00

Hangt er van af .
1/ u stond zelf in het contract als ( mede) huurder . ( en hebt de huur wettelijk opgezegd , tenminste voor wat uw part betrof ) .
In dat geval hebt een akkoord nodig van de verhuurder , om de waarborg te regelen .
Uiteraard wil de verhuurder dat de waarborg 100 % blijft . Wel kan er overeengekomen worden ( schriftelijk ) dat uw zus akkoord is om de volle waarborg te betalen ( en de helft die zal ontbreken bij een spitsing reeds op voorhand te voldoen ) , waarna dan uw deel terugbetaald word .

2/ U stond niet vermeld als huurder in het contract .
In dat geval hebt u niets met de verhuurder te maken ( er was geen verbintenis tussen u en verhuurder ) ; maar moet u dit regelen met uw zus .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2020 20:12

En wanneer is huur gestart voor of na 1.1.2019?
Voor is federale wetgeving en na is Vlaams woninghuur decreet.

Reclame

Terug naar “Huren”