Goedemorgen,
In september 2007 is mijn ex-man een rechtszaak tegen mij begonnen om de alimentatie voor onze twee zonen af te schaffen. Hij wil geen bezoekrecht meer en wou ook financieel van hen af. Als tegeneis heb ik een verhoging alimentatie gevraagd. De twee zonen volgen hoger onderwijs en mijn ex betaalde slechts € 250/maand voor de twee samen. Dat was al jaren onvoldoende maar ik durfde zelf niet aan een rechtszaak beginnen. Hier kreeg ik dus wel de kans en ik heb ook mijn gelijk gekregen. Het vonnis werd in mijn voordeel uitgesproken en mijn ex moet voortaan € 460 per maand betalen.
Hij ging echter onmiddellijk in beroep. Opnieuw werd het vonnis qua alimentatieverhoging in mijn voordeel uitgesproken. Zijn eis om elk jaar de schoolresultaten en de bewijzen van inschrijving voor het volgend schooljaar voor te leggen (deadline 31/8), is ook toegestaan.
Nu dreigt hij echter met Cassatie. Ik heb begrepen dat daar geen nieuwe procedure met besluiten en tegenbesluiten moet worden gevoerd, maar dat de Cassatie-rechters enkel kijken of de wet juist werd toegepast door de rechtbank die het vonnis heeft uitgesproken. Indien positief, dan is het vonnis definitief, indien negatief, moet de beroepsprocedure worden overgedaan.
Ook dreigt hij met een nieuwe procedure voor het Vredegerecht omdat de oudste zoon van studierichting verandert. De zoon is 21jr, heeft de richting die hij tot dit academie jaar volgende verkeerd ingeschat, maar durfde onder druk van de gerechtsprocedures die bezig waren, niets zeggen. Hij werd immers al geviseerd door zijn vader als 'prinsstudent' terwijl daar helemaal geen sprake van was.
Nu mijn ex echter weet dat de oudste zoon van studierichting verandert, wil hij dit opnieuw aangrijpen als argument 'prinsstudent' en een procedure tot afschaffing van alimentatie starten.
Mijn vraag is nu, is het mogelijk om hier tergend en roekeloos geding in te roepen ? Mijn ex start namelijk een procedure met identiek dezelfde eisen niettegenstaande hij recentelijk (in juni dit jaar) al een beroepsprocedure heeft verloren om dezelfde reden. Zijn raadsman die hem heeft bijgestaan in de voorbije procedure heeft zich inmiddels teruggetrokken omdat mijn ex niet voor rede vatbaar is. Nu heeft hij een nieuwe advocaat gevonden die bereid is een nieuwe procedure te starten.
Het is er mijn ex om te doen om mij zoveel mogelijk op kosten te jagen, daarom mijn vraag omtrent 'tergend en roekeloos geding'
Graag jullie mening daarover aub.
Madeleine