Dit is een post die ik per ongeluk in het verkeerde forum heb geplaatst. Ik heb hem hier even gekopieerd zodat ik bij het juiste forum terecht kom.
Hallo allemaal,
Begin dit jaar heb ik een ongeval veroorzaakt te Tongeren.
Vorige week heeft mijn vriendin een brief in de bus gehad als uitnodiging om begin volgend jaar naar de politierechtbank te gaan (zij was passagier en dus benadeeld in deze kwestie). Ikzelf heb nog geen dagvaarding of brief ontvangen, maar ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd aan welke straf(fen) ik mij mag verwachten.
De situatie was als volgt:
Ik rij samen met mijn vriendin op de ring van Tongeren en kom tot stilstand aan een rood licht. Dit alles speelde zich trouwens af om pakweg 20:00u 's avonds.
Aan de desbetreffende lichten gaat er als eerst een groene pijl aan naar rechts, dan pas na een tijdje het volle groene licht.
Een moment van onoplettendheid, en ik zie de pijl naar rechts groen worden in mijn ooghoek (vermits het avond was was de groene schijn erg zichtbaar). Met mijn domme kop vertrek ik, terwijl het licht voor mij dus nog op rood stond.
Van de rechter weg komt er een andere bestuurder aangereden (deze had dus groen), met alle gevolgen vandien. Ik had niet gedronken en er was dus ook geen sprake van overdreven snelheid (ik reed volgens mij 20 of 30 aangezien ik pas vertrok). Gelukkig reed de andere bestuurder ook niet snel aangezien hij naar rechts ging afslaan. Meteen na het ongeval hebben we dan ook de politie gebeld.
Ikzelf en mijn vriendin waren niet gewond. Op het eerste zicht was ook de andere bestuurder niet gewond, maar vermits hij wel wat hoestte (volgens hem door stof van de airbag) en wat in shock was hebben we er toch op aangedrongen dat hij naar het ziekenhuis ging zodat eventuele medische kosten door mijn verzekering gedekt zouden worden. Ik beken dan ook volledig schuld in deze kwestie, daar is geen tegenspraak over mogelijk.
Heeft er iemand een idee wat ik voor deze overtreding als straf kan verwachten? Gaat deze rechtzaak over de verkeersovertreding of kan en zal ik ook aangeklaagd worden voor onopzettelijke slagen en verwondingen?
Bedankt