ex ge?migreerd naar buitenland en zoon wil naam veranderen

Paris
Topic Starter

ex ge?migreerd naar buitenland en zoon wil naam veranderen

#1 , 11 jul 2006 16:26

Goeiemiddag,
Ik heb een vraagje. Even situatie schetsen. Ik heb 1 zoontje uit 1ste huwelijk en 1 uit huidig huwelijk.
Ex heeft schriftelijk laten weten (aan rechter) dat hij zijn zoon niet meer hoeft te zien en geen gebruik meer wil maken van bezoekrecht.
Nu heb ik exclusief ouderlijk gezag over mijn zoon van 6 gekregen en ex is net naar buitenland verhuisd (land onbekend).

Mjin zoon wil nu echter zijn naam laten veranderen en dezelfde achternaam aannemen als zijn broer (dus zelfde naam als huidige echtgenoot). Enerzijds omdat die niets meer met zijn vader te maken wil hebben, mijn man is zijn vader en anderzijds omdat ie gepest wordt met zijn huidige achternaam zegt hij. Sommige mensen vinden dat mijn oudste zoon minder zou moeten krijgen van mijn man/schoonfamilie dan de 2de..omdat hij niet de biologische vader is. En dat in het bijzijn van mijn zoon! Het hoeft niet gezegd te worden dat mijn man evenmin gelukkig is met zulke uitspraken en het wijt aan de stom(p)zinnigheid van die mensen)

Is dat mogelijk zonder de toestemming van ex? Kan mijn zoon wettelijk mijn man als vader zien?
Als je toestemming nodig hebt en je kan ex niet meer bereiken? Wat dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jul 2006 19:46

Alleen de naam veranderen maakt je man nog niet tot vader van het kind en het kind nog niet tot erfgenaam van je man.

Ik denk dat je via een adoptie het gewenste resultaat kan bekomen. De vader moet dan wel gehoord worden, maar het is toch niet omdat deze in het buitenland woont dat hij niet kan gehoord worden.

scorpioen

Paris
Topic Starter

#3 , 11 jul 2006 22:11

ik zal het zo zeggen, voor ik het exclusief ouderlijk gezag verkreeg was het co-ouderlijk gezag.
37 (onterechte) klachten van hem bij de politie tegen mij. Klachten wegen kindermisbruik, klachten tegen iedere instantie die ook maar enige blijk van medeleven gaf (scholen, artsen, zelfs politiediensten bleven niet gespaard). 2 maandelijks naar de rechtbank, maandelijks naar politie.
Alles om te verhinderen dat ik en mijn zoon een normaal leven leidden. En plots stopte alles en is hij weg.

Mijn zoon ziet hem niet als vader en spreekt iedereen tegen die zegt dat mijn man niet zijn echte vader is.
Hij wordt gepest om die naam en het bezorgt hem een slecht gevoel.
Het liefst wordt hij officieel mijn man zijn zoon maar als dat niet mogelijk is dan is hij al blij met een andere naam zegt hij.

Naamsverandering is aan te vragen aan overheid en duurt schijnbaar ongeveer een jaar. Slechts de koning beslist of de naam veranderd mag worden.
Adoptie is dacht ik met de vader zijn toestemming. Maar wat als die verdwenen is met de noorderzon en dus niet te horen valt?

1/ zijn er voldoende redenen om naamsverandering aan te vragen
2/ als vader spoorloos is kan een adoptie dan mogelijk zijn? Mocht ik hem vinden, heb ik zijn toestemming nodig of is er een andere manier?

Reclame

sperwer

#4 , 11 jul 2006 23:36

De Koning kan de naamsverandering uitzonderlijk toestaan indien hij van oordeel is dat het verzoek op ernstige redenen steunt en dat de gevraagde naam geen aanleiding geeft tot verwarring of derden kan schaden.

http://www.leuven.be/showpage.asp?iPage ... van%20naam

Je zal dus met een goede rede moeten komen om die naam te veranderen.

Geen enkele adoptie kan nog tot stand komen zonder voorafgaand contact met de overheid van de Gemeenschappen. Zowel voor adopties in Belgi? als voor buitenlandse adopties is (zijn) de kandidaat-adoptant(en) verplicht de voorbereiding te volgen die door de bevoegde Gemeenschap wordt verstrekt. De bevoegde Gemeenschap voor het Nederlands taalgebied is Kind en Gezin, Hallepoortlaan 26,1060 Brussel, tel. 02/533 14 76 of 02/533 14 77.

http://www.leuven.be/showpage.asp?iPageID=502

voor adoptie kan je dus best eens kontakt op nemen met deze dienst, zij kunnen je juist informeren en zeggen wat je moet doen.

Let wel, er zijn voorwaarden bij adoptie die je ook recht geven op naamsverandering. Dus best de moeite waard om je daar eens te laten informeren.

http://www.kindengezin.be/KG/Themas/Ado ... doptie.jsp

Wil je het kind van je partner adopteren, dan spreken we van een stiefouderadoptie. De aanmelding gebeurt via de Vlaamse Centrale Autoriteit. De procedure verschilt niet wezenlijk van een andere adoptieprocedure. De adoptant volgt een voorbereiding. Ook al zorg je reeds lang voor het kind, toch is het bij wet verplicht om over een attest van voorbereiding te beschikken

Het zal dus wel wat meer werk vragen dan enkel wat telefoontjes doen.

Terug naar “Echtscheiding”