Conflict met syndicus

Zillianne
Topic Starter

Re: Conflict met syndicus

#16 , 04 okt 2020 19:08

Neenee, het zit anders in mekaar. Mijn zoon heeft in de beginperiode wegens onwetendheid een verkeerd bedrag betaald (enkel 200 euro werkkapitaal, maar geen 75 euro reservefonds). De overname vorige eigenaar betreft zijn aandeel in de gemeenschappelijke spaarpot van de VME, dus dat is wel correct (eenmalig 700 euro). Op enkele maanden loopt dit bedrag natuurlijk flink op.

Door niet bezorging aangetekende zendingen (syndic stuurt naar verkeerd adres, dit is ook door hem - flink na datum en vrij recent - bevestigd in een email), wordt de invordering doorgestuurd naar GDW.

Heb volgende voorbereid voor verduidelijking aan beide partijen, brengt misschien wat duidelijkheid:

Mijn tekst voor brief aan zowel deurwaarder als syndicus (met namen gewist voor het forum uiteraard), steeds met bijhorende bijlagen:

op 17/6/2020 hebben we van (gdw) een schrijven ontvangen; aanmaning tot betaling met voorstel tot afbetalingsplan (zie §5).

op 2/7/2020 ontvangen we van GDW een positief antwoord en wordt het afbetalingsplan toegezegd; betalingen worden vervolgens onmiddellijk opgestart, een betalingsoverzicht vindt u via het online platform van gdw, login-gegevens op de brieven in bijlage.

Ondertussen is ook reeds op 2/10/20 een 4e betaling gedaan, waarvan kopie in bijlage 3 (totaal betaald 800€ tot op heden).

Maar.. op 29/9/20 krijgen we een brief van syndicus waarin bedragen worden gevorderd die ons inziens reeds zijn opgenomen in het betalingsplan bij GDW. Echter worden hier nog extra aanmaningskosten vermeld(?), die nooit in het dossier van de deurwaarder zijn doorgegeven (juni 2020). Een kopie van dit schrijven eveneens in bijlage 4.

Wat een chaos eigenlijk. Het wordt meer en meer duidelijk dat er een probleem zit tussen syndic en gdw, maar niet fair dat wij daar dan voor opdraaien.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zillianne
Topic Starter

#17 , 08 okt 2020 16:29

Ik heb op maandag tekst & uitleg (met bijlagen bewijsstukken) gevraagd aan beide partijen. Tot op heden nog geen enkele reactie. Volledige 'radio silence'. Toch vreemd?

Ondertussen heb ik ook vernomen (met bewijsstuk) dat er een enorm conflict is tussen beide.

Zillianne
Topic Starter

#18 , 08 okt 2020 16:32

Misschien een goed idee:
https://www.vlaanderen.be/bemiddeling-b ... -rechtbank

Maar eerst even wachten op reacties.

Reclame

Zillianne
Topic Starter

#19 , 09 okt 2020 16:17

Ik heb vandaag met de deurwaarder gebeld die bevestigt dat wij heel correct het afbetalingsplan opvolgen. GDW staat ook achter ons standpunt dat syndic onterecht blijft bijna 'stalken'.

Nog even een vereenvoudigde versie van de actuele feiten:

- er is inderdaad door misverstanden kort na aankoop van het appartement een openstaand bedrag (fictief bedrag 1500 euro) opgelopen dat wij nog dienen te betalen aan de VME, volledig akkoord.
- syndicus dient het dossier in bij een gerechtsdeurwaarder in juni 2020. Van GDW ontvangen wij melding van dossier dat door de VME werd ingediend, met voorstel tot afbetalingsplan voor de '1500' euro, een volledig en gedetailleerd overzicht openstaande kosten wordt meegedeeld door syndic (en dit klopt allemaal), dus we schrijven juni 2020, te betalen 1500 euro
- afbetalingsplan wordt aan ons goedgekeurd door de deurwaarder
- betalingen worden onmiddellijk opgestart, ondertussen en tot op heden is reeds de helft betaald, waarvan akte bij GDW. Deze bevestigt een zeer correcte betaling van onze kant
- september 2020: syndicus stuurt rechtstreeks naar ons ('vergeet de deurwaarder.??) een volledig afwijkend betaaloverzicht op, waar verwijlinteresten worden vermeld van de periode aankoop tot aan indiening dossier bij deurwaarder, deze kosten werden in juni niet vermeld bij indienen dossier bij gdw, noch aan ons
- de syndicus eist dus nu een onmiddellijke betaling van het resterend saldo PLUS verwijlinteresten, terwijl we deze hoofdsom aan het betalen zijn bij de deurwaarder
- dus de 750 die nog bij de deurwaarder loopt, wil hij betaald zien op eigen rekening, inclusief nog een aantal nooit eerder vermelde verwijlkosten (ho, nu moeten we dan dubbel gaan betalen?)
- (dixit syndicus) indien dit niet gebeurt, zal er om de 14 dagen een aangetekend schrijven volgen met 25€ extra kosten als gevolg
- terwijl wij netjes de schuld afbetalen, gaat syndic dit dus met 50euro per maand omhooghalen met zijn aangetekende zendingen, wij hoeven geen herinneringen voor een dossier dat loopt!

Nogmaals; dit is de grootste chaos ooit gezien. Ik probeerde de syndicus te bereiken maar die heeft netjes een antwoordapparaat ingeschakeld.

Gelukkig kon ik wel even met de deurwaarder praten die dit ook een absoluut onwaarschijnlijke situatie vindt, en ons zelfs heeft aangeraden om een advocaat in te schakelen.

Wordt vervolgd, nadat (en als..) ik een telefoontje krijg van syndic.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 09 okt 2020 17:54

En u neemt uiteraard het telefoontje van syndicus op+. Is perfect wettelijk.

Zillianne
Topic Starter

#21 , 16 okt 2020 15:44

Na positief contact met de deurwaarder, geen enkel bericht meer van syndic, geen antwoord op email (leesbevestiging ontvangen).

Ik heb ook gevraagd om mij terug te bellen (meermaals) maar dat gebeurt niet. Nog even afwachten dus. Ondertussen is er toch geen nieuwe herinnering gestuurd wat ons volgens hem telkens 25€ zal kosten en die om de 14 dagen zouden komen.

Ben een beetje in twijfel. Gewoon niets meer ondernemen of toch zelf bellen. Uiteraard heb ik ook nog wat anders te doen... :evil:

Tja en telefoongesprek opnemen lijkt een prima idee maar hoe doe je dat met een iPhone..? Ik vind enkel betalende apps.

gert_v
Juridisch actief: Nee

#22 , 17 okt 2020 23:31

Tja en telefoongesprek opnemen lijkt een prima idee maar hoe doe je dat met een iPhone..? Ik vind enkel betalende apps.
Op speaker zetten en dan met recorder
Of
Op speaker zetten en het gesprek met laptop opnemen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”