Kasbon

drolliegirl
Topic Starter

Kasbon

#1 , 05 okt 2009 11:40

Hallo

Even kort de situatie schetsen:

Ik had een vrij goede relatie met mijn ouders vroeger. Toen ik mijn huidige vriend leerde kennen zijn we vrij vroeg gaan samenwonen, dik tegen de zin van mijn ouders.
Zij hebben mij toen (half) gedwongen om een deel van mijn spaargeld om te laten zetten in kasbons aan toonder. Ja, zij verdienden dat toch aangezien zij hun heel leven voor mij gezorgd hadden. Ik zo stom als ik kon zijn, had ermee ingestemd uit onwetendheid, naïviteit en om van hun af te zijn.
Ik met hun naar de bank alwaar de kasbons werden getekend en door mijn vader meegenomen zo gezegd voor in de kluis te bewaren.
Enige tijd later besef ik wat ik heb gedaan en wou ik die terug, maar ze wouden ze mij niet geven.

Ik ben toen naar de bank gegaan waar ik te weten ben gekomen dat mijn vader de kasbons na een week uit de kluis was gaan halen en de kluis had opgezegd.

Wat kan ik ondernemen om deze te recupereren? Want het gaat hier om veel geld dat wij nu goed kunnen gebruiken in de tijd van de crisis.

Ik heb geen papieren van de bank gekregen daaromtrent en ik heb geen kopie kunnen nemen, mijn vader griste ze weg voor ik iets kon doen. Ik heb enkel nog het attest dat ik het geld van mijn spaarrekening heb genomen.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 okt 2009 10:38

“Art.462.Diefstallen gepleegd...door bloedverwanten in de opgaande lijn ten nadele van hun afstammelingen...geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding...Art.492.De bepaling van art.462 is toepasselijk op het misdrijf in het vorige artikel omschreven(=misbruik van vertrouwen).”(Strafwetboek).

Een strafzaak is dus niet mogelijk.

In burgerlijke zaken geldt:
“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.1347.De hiervoor bepaalde regels lijden uitzondering, wanneer er een begin van bewijs door geschrift aanwezig is. Men noemt begin van bewijs door geschrift elke geschreven akte die uitgegaan is van degene tegen wie de vordering wordt ingesteld,of van de persoon door hem vertegenwoordigd, en waardoor het beweerde feit waarschijnlijk wordt gemaakt.”(B.W.).

Onderzoek of er al dan niet een begin van bewijs door geschrift aanwezig is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 okt 2009 16:41

hetgeen u kan bewijzen is
1- er is geld afgehaald van uw spaarboekje
2 -u hebt daar kasbons aan toonder mee gekocht --- aan toonder???
wanneer was dat?
Wat er daarna gebeurd met die kasbons ??? wie weet het dan is het uw woord tegen dat van uw vader.
Wat kan de bankbediende zeggen - ja de vader heeft ze van de toog gepakt?? Dat is niet strafbaar.

Als het echt een groot bedrag is en de relatie is totaal verzuurd kan je mits goede voorbereiding misschien toch nog ergens geraken.
Als je van de bank de nr van de kasbons kan bekomen - dan kan je deze laten blokkeren als 'verdwenen'.

Maak gebruik van een gratis advocaten consult via het justitiehuis

Reclame

drolliegirl
Topic Starter

#4 , 09 okt 2009 16:47

hey bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ben naar de bank gegaan en heb het verhaal in het kort uitgelegd. Daar zeiden ze me inderdaad dat het mijn woord tegen het zijne is. Ik zou de nrs kunnen laten opzoeken maar dat is ook niet gratis.
Dan zou ik naar de politie moeten gaan en een klacht van diefstal neerleggen, maar een rechtzaak zou ik volgens de bank nooit winnen want het is mijn woord tegen het zijne en er zou toch geen rechtzaak van kunnen komen.

Ik weet niet wat ik ga doen, ik denk dat ik toch eens bij een advocaat langsga.

drolliegirl
Topic Starter

#5 , 09 okt 2009 16:49

die aankoop dateert van december 2006. Ik heb het rekeninguittreksel nog waar een referte ook opstaat. Maar volgens de bank zijn ze er niet veel mee. Ze hebben wel effe gekeken of mijn vader het geld al had geind maar ze zagen niets...

Vandebos

#6 , 09 okt 2009 22:06

Aan de hand van die referte kunnen ze de kooporder die u heeft ondertekend opsporen, deze bevat normaal gezien de nummer(s) van de kasbon(s).

Lex

#7 , 10 okt 2009 11:48

Ik weet niet wat ik ga doen, ik denk dat ik toch eens bij een advocaat langsga.
Zou het niet verstandiger zijn om gewoon eens met je ouders te gaan praten en hen uit te leggen dat je door de crisis in de problemen komt(of bent gekomen) ipv direct naar een jurist te stappen?

drolliegirl
Topic Starter

#8 , 10 okt 2009 13:22

Sorry Lex ik denk het niet.
Die mensen zijn ten eerste enkel uit op geld, wie steelt er anders van zijn kinderen, ten tweede valt er niet met hen te praten, ze keken je zelfs al buiten als je voor hun verjaardag langskwam met een cadeau en je mocht niet verder dan de voordeur en ten derde al die mensen het zelfs al nalaten van mij op de hoogte te brengen van het overlijden van mijn grootmoeder, met wie ik een uitstekend contact had, nee ik denk dat ik zo min mogelijk nog met deze mensen wil te maken hebben.

Ik kom nu misschien wat agressief of aanvallende over, dit is zeker de bedoeling niet, maar nee met die mensen praat ik niet meer, ze hebben daarvoor wat te lang en te veel het varken met mij uitgehangen!!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 okt 2009 14:19

dan moet je eens bekijken welke strategie.
Als je alle gegevens van de bank hebt - klacht bij politie wegens
1 'verdwijning' van de kasbons - dan worden ze bij de politie gesignaleerd en kan je bij de bank blokkering vragen indien ze opduiken.
Zo heb je nog kans met de ouders te praten want zij kunnen er niet meer mee weg en jij kan nieuwe kasbons krijgen in de plaats van de verdwenen kasbons.

2 -'diefstal' door onbekenden - met vermoeden op uw ouders -- zelfde scenario - bij aanbieden zal de politie verwittigd worden - kasbons zijn dan vindbaar - beslag -- rechtsbank zal dan uitspraak doen?

Bij beide mogelijkheden zijn er zwakke plekken.
Het beste is dat je met een advocaat of een jurist goed overweegt wat kan en wat dan te doen

Creatief

#10 , 10 okt 2009 23:31

verwijderd
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

drolliegirl
Topic Starter

#11 , 11 okt 2009 10:45

Bedankt Creatief

Ik zal dit zo snel mogelijk doen en ik laat je gauw iets weten.
Groetjes

wanton

#12 , 12 okt 2009 14:09

Zelfs bij een aankoop/inschrijving van effekten aan toonder , weet de bank wie de verhandeling heeft uitgevoerd.
Als de verrichting indertijd op uw naam is gebeurd , word jij aanzien als de eigenaar. Jij kan dan verzet aantekenen tegen verloren/gestolen effecten, waardoor de huidige bezitter er ook niets kan mee aanvangen. Als het al niet te laat is!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

drolliegirl
Topic Starter

#13 , 12 okt 2009 14:24

De "aankoop" is indertijd op mijn naam gebeurd. Ik heb de papieren van de bank voor de kasbons toen getekend en niet mijn vader, het geld kwam van mijn rekening. Ik denk niet dat mijn vader de bons al geïnd heeft. Bij de bank zagen ze niets.
De bankbediende zei dat ik iets kon maken, maar ik geloof hem niet. Vandaag doe ik de brief op de post om een kopie van het borderel op te vragen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten

Creatief

#14 , 12 okt 2009 21:34

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex

#15 , 12 okt 2009 21:47

Het maakt eigenlijk weinig uit als de kasbons verzilverd zijn. De kasbons zijn perfect traceerbaar en men kan perfect achterhalen wie ze opgehaald heeft.
En wat als vader zegt, ik heb mijn dochter X (duizend?) euro CASH betaald voor die bons 'aan toonder'?

Terug naar “Andere”