één factuur naar twee verschillende VME's

Romein
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

één factuur naar twee verschillende VME's

#1 , 29 sep 2020 09:30

Twee vragen over facturen voor werken aan gemene delen.

1. Kan of mag een syndicus één factuur van één leverancier gericht aan één VME verdelen over 2 en soms 3 verschillende autonome VME's?

2. Kan of mag een leverancier op één factuur twee of meer verschillende autonome VME's als klanten of debiteuren vermelden. Wie moet dan deze factuur betalen? Is het niet zo zo, één leverancier, één offerte per klant, één factuur per VME?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 29 sep 2020 11:08

De twee zijn mogelijk. Maar moet wel gebeuren met goedkeuring van de AV's der verschillende VME's.
Dikwijls weet de leverancier niet hoe de kosten moeten worden omgeslagen tussen de VME's.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX

#3 , 29 sep 2020 11:35

De twee zijn mogelijk. Maar moet wel gebeuren met goedkeuring van de AV's der verschillende VME's.
Dikwijls weet de leverancier niet hoe de kosten moeten worden omgeslagen tussen de VME's.
Verdeling kan op 1 factuur. Is de taak van de syndicus en of de CdR de leverancier van de verdeling op de hoogte te stellen.
Indien niet meegedeeld is het een makkie voor de syndicus en de CdR om de juiste verdeling te maken.

Alles met de goedkeuring AV VME's

Reclame

Romein
Topic Starter

#4 , 29 sep 2020 13:55

Het is de syndicus van een VME die een precieze opdracht moet geven voor de levering van een goed of dienst.. Na de levering dient dient dan de leverancier overeenkomstig de offerte dan een precieze factuur op te maken.

Kunnen kosten van één VME dan zomaar doorgerekend worden aan een andere VME zonder dat ze een opdracht gegeven hebben omdat ze bv. naast naast elkaar liggen en dezelfde syndicus hebben?

Mijn inziens kunnen kosten van één VME nooit ook niet gedeeltelijk doorgerekend worden aan een andere VME die niet de opdracht heeft gegeven. Is het niet wie beslist tot de opdracht aan een leverancier moet de rekening/factuur betalen. Anders zou het nogal gemakkelijk zijn om een andere te laten opdraaien voor de kosten.

Een syndicus dient de wetten op de ME en de statuten van de basisakte te volgen, anders kan hij beschuldigd worden van schriftvervalsing, denk ik..

Thomas Morus

#5 , 29 sep 2020 13:57

Herlees mijn antwoord.
In het bijzonder "akkoord van de AV".
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Romein
Topic Starter

#6 , 29 sep 2020 15:32

Beste Thomas,

Een AV kan nooit iets goedkeuren dat niet wettelijk is of tegen de statuten in.
Het is niet omdat de syndicus syndicus is van twee naast elkaar gelegen residenties met aparte VME's dat hij zo maar facturen van de ene VME gedeeltelijk kan doorrekenen aan de andere buur-VME.

LYNX XX

#7 , 29 sep 2020 15:43

TS zijn het totaal onafhankelijke VME's met elk een aparte AV ?

In dat geval moet de syndicus 2 opdrachten geven aan de aannemer ( offerte van de ene VME kan verschillen van de andere ), 2 aparte facturen ( per VME ).
Dit wel te verstaan zoals ook Thomas meldt : met de uitdrukkelijke goedkeuring en mandaat van de AV per VME.

mava105

#8 , 29 sep 2020 16:29

Syndicus moet aan aannemer vragen een creditnota voor deze factuur op te maken, en 1 factuur per gebouw te maken, met de omschrijving van de daar uitgevoerde werken.
Ik had destijds ook aannemers die op één dag wel in 5 verschillende gebouwen werkten (soms ook naast elkaar gelegen) waarvan ik het beheer had. Voor iedere gebouw diende er een afzonderlijke factuur opgemaakt te worden. Anders kan die boekhouding niet kloppen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”