Handgeschreven testament.

Bloem62
Topic Starter

Handgeschreven testament.

#1 , 11 okt 2009 22:53

Even de situatie uitleggen:

Mijn vader (verleden jaar gestorven) heeft nog een broer en een zus, de een is een alleenstaande en de andere is een non.

Na het overlijden van mijn vader verleden jaar kreeg ik (enig kind) van mijn moeder een handgeschreven testament van de broer van mijn vader.
Daar staat in vermeld dat zijn erfenis gaat naar zijn broer en zuster, in geval dat reeds iemand overleden is gaat de erfenis naar de kinderen (in dit geval 1 kind dus).

Verleden week is mijn vaders broer plots overleden en ondertussen begraven.

Nu mijn vraag: Wat moet er nu gebeuren, moet ik met dat testament naar een notaris gaan of zal ik worden gecontacteerd of hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk ?

Met vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
culpa0706

#2 , 12 okt 2009 00:23

Geachte,

iedere persoon heeft het recht om zijn laatste wil uit te drukken in de vorm van een akte van uiterste wilsbeschikking. Dit kan bij de notaris of ook, zoals in uw geval, eigenhandig (onderhands). Een onderhands testament moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om rechtsgeldig te zijn:

1. Het moet handgeschreven zijn (dus niet getypt!)
2. Het moet in je eigen handschrift geschreven zijn (niet door iemand anders)
3. Het moet ondertekend zijn, dus minimum volledige naam + handtekening
4. Last but not least: het moet gedateerd zijn. Dit is van groot belang, omdat men zo kan nagaan of de erflater bekwaam was om een testament op te stellen.

Het materiaal waarop heeft geen belang; dit kan bij wijze van spreken op een stuk hout. Ook het schrijfgerief is van geen belang, zolang het maar leesbaar is: stift, balpen e.d.
Na het overlijden van de persoon wordt het onderhandse testament aan de notaris overgemaakt, die vervolgens een akte opmaakt.

Ik hoop dat ik u enigszins op weg geholpen heb.

Bloem62
Topic Starter

#3 , 12 okt 2009 09:48

Dag Wout,

Bedankt voor het antwoord, ben nu reeds wat wijzer geworden.

De 4 punten die je aanhaald zijn allemaal terug te vinden in het testament.

Ik zal binnen een 14 tal dagen eens contact opnemen met de notaris, waarom zo lang wachten, wel ik wil mijn groottante niet voor de voeten lopen want zij gaat waarschijnlijk ook de notaris contacteren en die zal ons wel verwittigen zeker, alléé dat denk ik toch.

Nogmaals bedankt.
De groeten,

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”