Hond loopt los in gemeenschappelijke tuin

Snoowy
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hond loopt los in gemeenschappelijke tuin

#1 , 30 aug 2020 10:49

Hallo,
Ik had een vraagje.
Ik huur al sinds 2006 een appartementje op de 1 ste verdieping.
Ondertussen heb ik al nieuwe bovenburen gekregen en sinds dit jaar ook een nieuwe buur op het gelijkvloers.
Toen ik hier kwam wonen vertelde de huisbaas me dat ik gebruik kon maken van de gemeenschappelijke tuin welke hij om de veertien dagen door een firma het gras liet maaien.Ondertussen doet hij dat nu af en toe zelf.Ik mocht er ook 2 keters (pvc tuinhuisjes voor tuinspullen speelgoed en fietsen zetten).Ook onze vuibakken staan daar.
Eerst zat mijn huisbaas zelf in het pand hieronder dat eigenlijk bestaat uit een winkel / traiteurzaak (keuken), die failliet gegaan is.
Mijn huisbaas kreeg dit maar moeilijk verhuurd daar een geen horeca meer mag inkomen.
Naar mijn mening is hij nu heel blij dat hij toch een huurder heeft die een marktwagen heeft om gebraden kippen te verkopen en nog wat zelfgemaakte opwarmbare maaltijden.
Die huurder gaat bijna niet naar de markt (ook voor de corona) waardoor mijn huisbaas ook al eens klaagde over het niet betalen van zijn huishuur, maar al tollereert hij zijn gedrag wel omdat het al ruim een jaar hiervoor te huur stond.
Sinds kort heeft die huurder het in zijn hoofd gehaald een puppy te kopen, een australische herder die wanneer hij niet naar de markt is hier alleen beneden binnen en buiten loopt, zijn behoefte in de gemeenschappelijke tuin doet en dus niet aangelijnd is. Tot overmaat van ramp is die puppy hier gekomen met platte stoelgang met wormen in, mijn onderbuur had ontwormingsmiddel meegekregen , maar dit hielp niet. Mijn zoon heeft al die tijd , nu nog steeds van mij niet meer in de gemeenschappelijke tuin mogen voetballen, ook vanwege die stoelgang.
Ikzelf hou enorm veel van honden en heb er zelf een kleintje op mijn appartement, maar heb een hekel aan mensen die anderen opzadelen met de honden drollen van hun hond. Dikwijls dat ik in de gemeenschappelijke tuin in drollen trap, of dat die loslopende hond tegen me aanspringt. Ik heb een zoontje met autisme spectrum wiens vriendjes voor de corona vaak kwamen spelen, vriendjes die bang zijn van vreemde grotere honden. Ik neem het risico niet dat ze besprongen of eventueel gebeten worden door die opgroeiende puppy.
Wanneer ik de huisbaas hierover aanspreek zegt hij wel dat de huurder de hondendrollen moet opkuisen maar als ik hem zeg dat hij zijn hond aan de leiband moet houden reageert hij niet.
Volgens mij is hij bang deze huurder te verliezen.
Wat kan ik doen?
Ik ben niet van plan te verhuizen, ik ben alleenstaande moeder en kom met hulp van mijn ouders nu juist rond in mijn kosten. Ook met mijn zoon met zijn beperking verplaats je je niet zo maar. Ik woon 200m. bij mijn ouders vandaan en 150m; van mijn werk.
Wat kan ik doen?
Wat is de wet nu eigenlijk hieromtrent.
In mijn contract staat wel niets over een gemeenschappelijke tuin, maar heb er dus een mondelinge overeenkomst over en heb er sinds 2010 2 keters mogen zetten en in 2011 een schommel die wel van begin dit jaar weer afgebroken is omdat mijn zoon er geen interesse meer in had.Ook staan onze vuilbakken daar.
Hopelijk kan jij me meer duidelijkheid bieden,
Groetjes, Snoowy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Snoowy
Topic Starter

#2 , 31 aug 2020 10:58

Er staat niks in mijn huurovereenkomst. Maar ik moet daar wel mijn groene en grijze vuilbak zetten. En in principe mag ik er niet komen? En wil ik er wel komen moet ik door / op de hondendrollen stappen al dan niet vergezeld door de hond van de onderbuur???

jef007

#3 , 31 aug 2020 11:02

waar zetten andere appartementsbewoners( niet ge gelijkvloerse) hun vuilbakken?

Reclame

Snoowy
Topic Starter

#4 , 31 aug 2020 11:44

Allemaal in de tuin op een aangeduide plaats

Snoowy
Topic Starter

#5 , 31 aug 2020 11:46

We zijn maar met 3 huurders. een gelijkvloers, een op eerste verdiep , een op 2 de verdiep

Snoowy
Topic Starter

#6 , 31 aug 2020 13:14

Ik kan de akte niet inkijken. Van de huisbaas moeten we de vuilbakken op die plaats zetten. Dus dan zou ik niet naar mijn vuilbakken mogen! Ook mijn tuinhuisjes (keters) die ik daar mocht plaatsen jaren geleden kan ik dan niet meer naartoe??? Geen van ons allen heeft iets van de tuin in de huurovereenkomst staan.

Snoowy
Topic Starter

#7 , 31 aug 2020 13:51

De tuin is niet afgebakend! Zelfs het bezoek van de huurder van de 2 de verdieping plaatst daar hun fietsen als ze op bezoek komen. Lang heeft er een schommel van mijn zoon gestaan. Dat van die akte had ik nog niet gehoord.

jef007

#8 , 31 aug 2020 16:22

een brave hond dus, die binnen een niet-afgebakende tuin blijft!!
raar verhaal

Snoowy
Topic Starter

#9 , 31 aug 2020 16:28

De tuin is omheind door coniferen, maar de poort staat open (is stuk en kan niet meer dicht)

Snoowy
Topic Starter

#10 , 31 aug 2020 16:31

Tot nu toe is de hond bij mijn weten nog niet op het straatje geweest, de hond is nu nog een pup maar stilaan gaat hij zich de tuin toe eigenen als zijn terrein. En wat als iemand dan plots door de poortopening komt?

Franciscus

#11 , 31 aug 2020 17:14

Dringend schriftelijk contact opnemen met de huisbaas - kan om te beginnen per mail.
U haalt aan dat er een hond zit in de tuin - die toch voor iedereen in het gebouw toegankelijk zou moeten zijn.
Dat de tuin nu vol drollen ligt want bewoner gelijkvloers kuist niets op.
Dat gezien de toestand het niet meer zo veilig is ( uitschuiven op de drollen) en dat tevens het poortje stuk is...
Dan wacht u op een eveneens geschreven antwoord van uw huisbaas.

Normaal moet er op de dienst kantoor rechtszekerheid (nieuwe naam)

Zie ook al de antwoorden hierboven..... hangt af wat uw appartement is toebedeeld en wat er ook in basisakte staat en reglement gebouw Gezien meerdere appartementen is er dus ook een gemeenschappelijk deel. En wie onderhoud dat...wat zijn de afspraken hierover.

viewtopic.php?t=44423

https://financien.belgium.be/nl/Actueel ... szekerheid

Snoowy
Topic Starter

#12 , 31 aug 2020 17:50

Ik wist écht niet dat dit zo ingewikkeld lag. Aangaande de inkom, deze is niet gezamelijk met het gelijkvloers. Mijn inkom is gezamelijk met de huurder op het 2 de verdiep. Daar weer hetzelfde verhaal, is nooit iets gezegd over wie / wanneer poetst welk gedeelte. Ieder doet hier eigenlijk een beetje zijn goesting. Wat de tuin betreft, dat poortje was al stuk van jaren terug wanneer ik hier kwam wonen.De huisbaas vertelde toen dat hij om de 14 dagen het gras liet maaien door een firma, wat toen ook gebeurde. Erna is zijn winkel / traiteurzaak op het gelijkvloers failliet gegaan en toen maaide hij zelf het gras. Wat resulteerde dat het vaak wel 20cm (of meer) hoog stond. Nu heeft hij het onlangs gemaaid omdat mijn bovenbuur hem gevraagd had om een tuinhuisje te mogen zetten. Ik doe regelmatig nu wat gras weg met een kantenmaaier (waar ik eerder al mee rond mijn tuinhuisjes ging zo dat de deuren open konden) om zo niet steeds in die hondendrollen te trappen , zodat ik ze wat beter zie liggen. Eigenlijk doet hier iedereen zo wat waar hij zin in heeft en heeft de huisbaas een beetje een mentaliteit "als ik mijn geld heb is het ok" , en "als je te veel zaagt ga dan maar". Ik woon hier graag samen met mijn zoon die je tevens ook niet zomaar kan elders laten wonen. Ook de huurprijs valt mee , en het appartement binnen is ook vrij ok voor mij. Met andere woorden, ik laat mijn huisbaas liever met rust. Ik dacht dat er gewoon een duidelijke wet op stond . Mijn mening was ook , wanneer je hond in het openbaar loopt (tuin is niet volledig afgesloten, iedereen kan er in) je hem aan de leiband moet houden? Dat de regels van bv. een park dan gelden nl. honden aan de leiband en hondenpoep opruimen. Maar mijn gedacht blijkt dan ingewikkelder te zijn.

Franciscus

#13 , 31 aug 2020 17:52

De tuin is nog steeds geen 'Openbaar domein' 8_)
Wat voor u geldt is het contractenrecht en gezien u er al meerdere jaren woont de federale huurwetgeving en vermoedelijk het appartementenrecht.

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032131.

Is er een gemeenschappelijke kelder waar vb alle meters staan. Heeft iedereen een eigen meter voor water gas en elektriciteit??? enz

Snoowy
Topic Starter

#14 , 31 aug 2020 18:05

Bij de inkom hebben we in het halletje een klein plaatsje waar de meters van de 3 huurders staan, dus ieder heeft een eigen meter, er is geen kelder.

Snoowy
Topic Starter

#15 , 31 aug 2020 18:36

Versta ik het goed. Als ik bv. door die hond ooit gebeten word. Terwijl de tuin eigenlijk bij het gelijkvloers hoort, ook al staan onze vuilbakken en mijn tuinhuisjes daar, dat ik dan in de problemen kan komen? Of er komt een vriendje van mijn zoon en nu ten tijde corona gaan ze buiten wat praten en dat vriendje word gebeten, dan hetzelfde verhaal? Alvast bedankt voor jullie uitleg!

Terug naar “Huren”