Alimentatie alleenwonende minderjarige

Begeleidster
Topic Starter

Alimentatie alleenwonende minderjarige

#1 , 02 okt 2009 11:33

Ik begeleid een meisje van 17 jaar in het alleen wonen. Ze heeft nooit contact gehad met vader tot nu. Vader vroeg een schoolattest om te bewijzen dat ze nog schoolgaand is omdat hij anders geen allimentatie meer moest betalen. Zij wist niet dat ze allimentatie kreeg, blijkt dat moeder dit al jaar en dag ontvangt en gebruikt voor persoonlijke aankopen en dus niet aan haar dochter geeft. Moeder heeft duidelijk gezegd dat ze dit ook nu niet zal geven, omdat ze dit zelf nodig heeft.
Is er een mogelijkheid dat vader het geld rechtstreeks op rekening van dit meisje kan storten daar zij alleen woont? Hoe moet ze hier aan beginnen, moet er iets juridisch in orde gebracht worden? Graag iemand die ons op weg kan helpen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 02 okt 2009 22:22

Ik begeleid een meisje van 17 jaar in het alleen wonen. Ze heeft nooit contact gehad met vader tot nu. Vader vroeg een schoolattest om te bewijzen dat ze nog schoolgaand is omdat hij anders geen allimentatie meer moest betalen. Zij wist niet dat ze allimentatie kreeg, blijkt dat moeder dit al jaar en dag ontvangt en gebruikt voor persoonlijke aankopen en dus niet aan haar dochter geeft. Moeder heeft duidelijk gezegd dat ze dit ook nu niet zal geven, omdat ze dit zelf nodig heeft.
Is er een mogelijkheid dat vader het geld rechtstreeks op rekening van dit meisje kan storten daar zij alleen woont? Hoe moet ze hier aan beginnen, moet er iets juridisch in orde gebracht worden? Graag iemand die ons op weg kan helpen...
Laat de vader rechtstreeks op een rekening van de dochter storten. De moeder kan eventueel klacht indienen wegens niet-betalen maar tegen dat dit voor zou komen is de dochter misschien al meerderjarig plus kan de vader in een eventuele rechtszaak bewijzen dat hij WEL betaalde maar dan aan de persoon die het toebehoort.

Ik stel dit voor omdat ik dit zelf doe met mijn dochter. De moeder heeft eerst wat gesteigerd maar besefte al snel dat het toch geen nut heeft om iets hiertegen te beginnen.
Laatst gewijzigd door Rebel-with-a-cause op 07 okt 2009 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor

#3 , 03 okt 2009 10:37

“Art.372.Een kind blijft onder het gezag van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid of zijn ontvoogding.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Zich hieraan onttrekken door ‘alleen’ te gaan wonen kan niet zonder beslissing van de jeugdrechter.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(B.W.).

Dit recht op onderhoud kan door het kind zelf gevorderd worden,SAMEN met het recht om tijdens de minderjarigheid alleen te wonen.

Dit verzoek aan de jeugdrechter gebeurt bij verzoekschrift op tegenspraak. Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Begeleidster
Topic Starter

#4 , 07 okt 2009 22:20

Zij is niet geplaatst door een jeugdrechtbank, maar wordt begeleid door het Comite Bijzondere Jeugdzorg.
Haar beslissing van alleen te gaan wonen is dus goedgekeurd door de consulente van deze dienst.

Ik heb dus geen jeugdrechter om aan te schrijven, moet ik dit dan aan de consulente schrijven?
Dus als ik het goed begrijp moet er wel een jeugdrechter zijn die dit kan bepalen? Hoe los ik dit dan met haar nu op als ze er geen heeft?

Toch alvast bedankt voor de reacties

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 okt 2009 19:17

Gezien het CBJ al gevat is eventjes met hen overleggen -
Er zal dus ook een echtscheidingsvonnis zijn en de vader kan zomaar niet dit vonnis niet meer volgen.

Terug naar “Echtscheiding”