Scheiding van goederen - Binck bank

VDSM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Scheiding van goederen - Binck bank

#1 , 25 aug 2020 09:34

Mijn partner en ik gaan scheiden en zijn getrouwd met scheiding van goederen.
We hebben een gezamenlijke rekening bij Binck Bank.
Vermits de rekening op onze beide namen staat lijkt het me logisch dat het verkregen bedrag door 2 zal verdeeld worden.
Echter is het startkapitaal volledig ingebracht door mijn partner (via zijn privé rekening)
Graag had ik geweten wat mijn rechten zijn.
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus

#2 , 25 aug 2020 15:23

Behoudens een clausule in jullie huwelijkscontract over gemeenschap van aanwinsten zou ik er niet op rekenen dat u ergens aanspraak op maakt. Geld op een gezamelijke rekening is in dit geval in "onverdeeldheid", maar uw partner kan aantonen dat 100% van de inbreng uit zijn vermogen komt.
"sowieso" schrijf je zo.

wanton

#3 , 25 aug 2020 17:37

Is niet zo éénduidig te verklaren. Wat is allemaal gedaan met die rekening? Als vb. het loon van beide op die rekening kwam en daar zijn dan de huishoudkosten mee betaald, is na een aantal jaren moeilijk vol te houden dat data geld van één partner is. Voor mij dus : fifty-fifty!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Didymus

#4 , 25 aug 2020 20:20

Het kan bij deze bankinstelling enkel om een effectenrekening (en gekoppelde zichtrekening met vaste tegenrekening) gaan. Onwaarschijnlijk dat daar lonen op zijn overgeschreven, laat staan huishoudkosten mee betaald...

Geen vermenging van vermogens dus, anders zou het inderdaad een andere zaak zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

wanton

#5 , 26 aug 2020 14:58

Oh Binck bank. Ja ok.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”