Schenking enig kind

Acer1986
Topic Starter

Schenking enig kind

#1 , 20 aug 2020 14:04

Beste,

Mijn moeder wil haar huis schenken aan mij. Ze heeft dit 10jaar geleden aangekocht voor 250k. De tuin aangelegd voor 40k.
Ze wil dit nog schenken voor ze sterft (heeft een palliatieve aandoening).

Ben naar de notaris geweest en die zei dat ze akkoord moet hebben van de bank en de reele waarde van het huis moet geschonken worden. Ze is zelf hiermee bezig zonder me echt hierin te betrekken, ineens komt ze af dat er al een document ondertekend is via de bank voor een schenking voor de prijs van 190k. Met dit document ging de bank verder contact opnemen met de notaris.

Nu is mijn bezorgdheid, wat als er beschreven wordt dat het huis geschonken wordt aan 190k?

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 aug 2020 14:12

Wat is de rol van de bank in dit verhaal????
Hypotheek?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Acer1986
Topic Starter

#3 , 20 aug 2020 15:14

Wat is de rol van de bank in dit verhaal????
Hypotheek?
Vergeten te melden, er loopt nog een hypotheek van 5jaar op het huis. Schuldsaldo is 100%, dus bij overlijden volledig afgelost.

Reclame

wanton

#4 , 20 aug 2020 16:50

Schenking voor 190K. Wordt de lening ook doorgegeven? De Registratie gaat zo'n verschil niet aanvaarden, qua schenkingsrechten.
Toch eens (laten) natellen wat invloed de SSV heeft als die moet uitbetaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Acer1986
Topic Starter

#5 , 20 aug 2020 17:08

Schenking voor 190K. Wordt de lening ook doorgegeven? De Registratie gaat zo'n verschil niet aanvaarden, qua schenkingsrechten.
Toch eens (laten) natellen wat invloed de SSV heeft als die moet uitbetaald worden.
Ik zou de naakte eigendom ontvangen, mijn moeder zou blijven afbetalen zolang ze in leven is.
Neen, dat denk ik ook.. Er zou dan een boete boven mijn hoofd hangen?

Acer1986
Topic Starter

#6 , 20 aug 2020 17:54

Je moeder hoeft je niet de (naakte) eigendom van de ganse woning te schenken.
Ze kan je ook een deel schenken.

Afhankelijk van haar levensverwachting is er misschien een tweede schenking mogelijk, meer dan 3 jaar na deze ?

Hoe meer geschonken wordt, hoe fiscaal interessanter dat is tov erven.
Ook voor roerende goederen : altijd 3% in rechte lijn
(bij registratie, 0% indien schenker nog 3 jaar overleeft)

Tot 150.000€ zit je voor schenking onroerend goed aan 3 %
Bij ervan is dat telkens maar 3% tot 50.000€
(wel roerend/onroerend apart te bekijken)

Ze kan je dus nu al een deel schenken, zodanig dat de belasting bij erven beperkt wordt.

Als ze nog (wat langer dan) 3 jaar mag leven, kan ze opnieuw een schenking doen.

In elk geval, als ze niet teveel van haar bezit aan de overheid wil schenken in de vorm van erfbelasting, kan ze best een substantiëel deel wegschenken aan jou ...
Zowel onroerend als roerend, indien ze over meer dan 50.000€ geld & waarden beschikt.

Kort & cru gezegd: zoveel mogelijk boven 56.000€ roerend (er is 6000€ begrafenisforfait, zonder uitvaartverzekering) en 50.000€ onroerend wegschenken ...
Helaas heeft mijn moeder geen 3 jaar meer.
Dus als ik het goed begrijp kan ze 150k nu schenken(onroerend goed) waarop ik 3 % betaal. Het huis is er ruw geschat 300k waard, ze zou de waarde van het huis - het rest krediet aan de bank ook kunnen schenken?
Als ze sterft en het huis wordt geschat op 300k, wat gebeurd er dan?

wanton

#7 , 21 aug 2020 12:09

Ook bij schenking naakte eigendom moeten rechten betaald worden volgens de overeenkomstige waarde van volle eigendom.
Gedeeltelijke schenking heeft geen/weinig zin. Bij erfenis binnen de drie jaar is er progressievoorbehoud : de tarieven sluiten aan bij de schenking. Men begint dus bij 9 %.
Toet-anch-Amon

wanton

#8 , 21 aug 2020 17:56

Tekst uit een artikel van notaris.be van februari 2020 :

Let op het opduweffect van sommige schenkingen
Voor de schenking van roerende goederen (bv. kapitaal) geldt een vast tarief van 3% of 7%, maar voor de onroerende schenkingen lopen de schenkingstarieven op naargelang de omvang van de schenking. Dan maar in ‘stukjes’ schenken om telkens te genieten van de lagere tarieven? Ja, maar volgens de regels van de kunst. Laat drie jaar tussen onroerende schenkingen aan dezelfde persoon. Doe je dit niet, dan zal de waarde van de eerste schenking toegevoegd worden aan de belastbare grondslag van de tweede schenking. Dat leidt mogelijks tot een hoger tarief op de tweede schenking.

Sterf je binnen de drie jaar na het schenken van één van je onroerende goederen? Dan wordt - voor de berekening van de erfbelasting - de waarde van het geschonken onroerend goed fictief gevoegd bij de waarde van het ander onroerend goed. Wacht dus niet tot het laatste moment om te schenken als je meerdere onroerende goederen bezit.

Er is één en ander veranderd, maar dit dus niet.
Toet-anch-Amon

Gaby P
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 aug 2020 18:34

Ja, het progressievoorbehoud (zoals men dat officieus noemt) bestaat nog steeds in het Vlaamse Gewest.

Artikel 2.7.3.2.9. in vereenvoudigde vorm:
Als er schenkingen onder de levenden
(die binnen de 3 jaar voor het overlijden gebeurd zijn)
bestaan, wordt de basis waarop de schenkbelasting is geheven (...), gevoegd bij de erfgoederen van de belanghebbenden om de progressieve erfbelasting die op die erfgoederen van toepassing is, te bepalen.

-----------------

1) PS er zijn 4 uitzonderingen: schenkingen van roerende goederen, percelen bouwgrond, onbebouwde goederen met een natuurbeheersplan en familiale ondernemingen.

2) PPSS bij kinderen en partners wordt de erfbelasting berekend per categorie goederen: roerend en onroerend apart. Als er bij het overlijden geen onroerende goederen meer zouden overblijven, kan er ook geen progressievoorbehoud zijn in die categorie. Vandaar het belang dat er bij het overlijden geen "rest" meer is van een onroerend goed.

wanton

#10 , 22 aug 2020 12:06

Het progressievoorbehoud bij overlijden binnen drie jaar is niet meer of minder dan de concrete toepassing van dezelfde werkwijze bij de salami-schenking.
Dus progressievoorbehoud : zowel bij nieuwe schenking als bij vererving binnen de drie jaar na een eerdere schenking. Enkel voor onroerende goederen , zelfde schenker , zelfde begunstigde.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”