Als kinderen afstand doen van erfenis gaat dit dan naar kleinkinderen?

pietuitdebroek
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Als kinderen afstand doen van erfenis gaat dit dan naar kleinkinderen?

#1 , 16 aug 2020 23:05

Mijn opa geeft in het begin van zijn carrière zelfstandig begonnen als vrachtwagenchauffeur, maar dat is failliet gegaan.
Geeft wel blijven doorwerken als chauffeur tot aan zijn 71ste!
Nu hoor ik mijn tante zeggen dat zei afstand gaat doen van de erfenis en dat ik dat beter ook zou doen....

1) Klopt het dat een erfenis naar de kleinkinderen gaat als alle kinderen afstand doen?

2) Ik heb ondertussen ook zijn btw nummer gevonden, kan ik aan de hand daarvan weten hoeveel schulden er waren/zijn? (is wel al zeker 40j geleden)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P

#2 , 17 aug 2020 06:35

Ja, als een kind verwerpt gaat de erfenis automatisch (voor zijn/haar deel) naar de kinderen van dat kind.
(maar het is dus niet zoals u het formuleert. Het werkt niet per generatie; In één tak kan de erfenis al bij een kleinkind zitten, terwijl er ook nog een kind van een andere tak erfgenaam is).

Nee, met een BTW-nummer kunt u niet te weten komen welke schulden iemand heeft.

Voor u is de zaak heel eenvoudig. U doet niets zolang er geen schuldeiser bij u komt aankloppen. Niets wil zeggen: blijf weg uit zijn huis en zijn bank (ik veronderstel dat opa overleden is; u zegt dat niet), laat zijn auto staan en trek u nergens iets van opa zijn zaken aan.
Laat het hier weten als er toch een schuldeiser opduikt.

wanton

#3 , 17 aug 2020 12:11

Faillissement 40 jaar geleden? Dat is mi. afgehandeld.
Aan te raden is dat TS de erfenis aanvaardt onder boedelbeschrijving. Informeer via een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

pietuitdebroek
Topic Starter

#4 , 18 aug 2020 10:37

Ja, als een kind verwerpt gaat de erfenis automatisch (voor zijn/haar deel) naar de kinderen van dat kind.
(maar het is dus niet zoals u het formuleert. Het werkt niet per generatie; In één tak kan de erfenis al bij een kleinkind zitten, terwijl er ook nog een kind van een andere tak erfgenaam is).

Nee, met een BTW-nummer kunt u niet te weten komen welke schulden iemand heeft.

Voor u is de zaak heel eenvoudig. U doet niets zolang er geen schuldeiser bij u komt aankloppen. Niets wil zeggen: blijf weg uit zijn huis en zijn bank (ik veronderstel dat opa overleden is; u zegt dat niet), laat zijn auto staan en trek u nergens iets van opa zijn zaken aan.
Laat het hier weten als er toch een schuldeiser opduikt.

Opa is niet overleden maar geeft een kwaadaardige(snelgroeiende) tumor dat ze maar niet weg krijgen dus...
"Zijn" wagen staat op de naam van zijn dochter ook een voorzorgmaatregel ivm dat faillissement.

pietuitdebroek
Topic Starter

#5 , 18 aug 2020 10:41

Faillissement 40 jaar geleden? Dat is mi. afgehandeld.
Aan te raden is dat TS de erfenis aanvaardt onder boedelbeschrijving. Informeer via een notaris.
Heb ik ook al aan gedacht, dat dit toch al lang zou moeten afgehandeld zijn...
Kan me niet voorstellen dat de curator 40j aan het zelfde dossier zal blijven werken
Maar volgens mijn tante staan er nog steeds schulden... Zal deftige uitleg gaan vragen

Thomas Morus

#6 , 18 aug 2020 13:06

Als er activa zijn (die de moeite waard zijn) zou ik niet zonder meer verwerpen.
Een faillissement van 40 jaar geleden....werden die schulden wel gestuit.....anders ligt alles in de vergeetput misschien samen met de schuldeisers van weleer.
Als die "schulden" van weleer niet groot waren en u bent avontuurlijk van aard dan aanvaardt u de erfenis. Anders: zie Wanton.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

pietuitdebroek
Topic Starter

#7 , 20 aug 2020 13:49

Na wat opzoek werk zie ik dat je de mogelijk hebt om "aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving"

Dan zet je uzelf eigenlijk redelijk safe, als passief groter is dan actief dan wordt er geen geld gevraagd aan erfgenamen, is de activa groter dan passief dan erf je de rest nadat alle schulden betaald zijn.

Ook heb ik een artikel gevonden dat schulden na 30j zowiezo verjaard zijn

edit: Maar vroeger bedoelde ze met verjaren, dat je niet naar de gevangenis moest maar wel nog de schulden betalen, weet nu niet welke wet ze voor dit geval zouden gebruiken

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”