Handels huur contract opzeggen

hpsulman
Topic Starter

Handels huur contract opzeggen

#1 , 07 okt 2009 14:01

Beste forum lezers,

Ik ben verplan om een pand te kopen waar onder een handelspand zit. In dit handelspand zit ook een huurder in echter wil ik er zelf een winkel gaan beginnen.

Om dat ik zelf plannen heb om er een zaak in te beginnen vraag ik me af wat er voor wetgeving daarom tred is. Ik lees wel in het contract dat er een opzeg is van 1 jaar .

Nu is mijn vraag of dit klopt en als er mogelijkheden zijn om de handelszaak er eerder uit te krijgen zonder extra kosten.

Al vast bedankt voor jullie hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 okt 2009 14:19

Kijk eerst eens of het handelshuurcontract wel is geregistreerd en kijk de specifieke opzegclausules in het contract zelf na.

Verder kan ik enkel aanraden voor het verbreken van een handelshuurcontract een advocaat in de arm te nemen.

hpsulman
Topic Starter

#3 , 07 okt 2009 15:11

Kijk eerst eens of het handelshuurcontract wel is geregistreerd en kijk de specifieke opzegclausules in het contract zelf na.

Verder kan ik enkel aanraden voor het verbreken van een handelshuurcontract een advocaat in de arm te nemen.
Hoe kom ik er achter dat die geregistreed is? en wat als het niet zo is

Reclame

Vandebos

#4 , 07 okt 2009 15:18

In de links onderaan mijn bericht vind je een pdf van fod justitie terug hoe je je regionale registratiekantoor kan vinden. Vind je de uitleg te complex, mag je me altijd via pb de postcode waar het pand zich bevindt doorzenden.

hpsulman
Topic Starter

#5 , 07 okt 2009 15:46

Ik heb net gebeld met de FOD en die zeiden dat ik het beste langs kon komen om te weten als de geregistreerd is. Echter snap ik nog niet wat het voordeel kan zijn voor mij als het Handelscontract niet geregistreerd is

hpsulman
Topic Starter

#6 , 07 okt 2009 20:21

dit is het handels contract dat bij het huis hoord
http://www.sendspace.com/file/q22m1d

Vandebos

#7 , 07 okt 2009 21:13

Ik hoop dat dit niet het origineel is, doch slechts een voorbeeld om privatieve gegevens niet vrij te geven?

Op het eerste zicht in dit rudimentaire contract zal u effectief één jaar opzeg dienen te geven.

Nogmaals, handelshuurrecht kan zeer complex zijn. Het beste bent u met een advocaat in een dergelijk dossier. (verhuur zelf 2 winkelpanden...)

j.demoor

#8 , 09 okt 2009 10:38

“Art.12.Zelfs wanneer...mag hij die het verhuurde goed om niet of onder bezwarende titel verkrijgt, de huurder slechts eruit zetten in de gevallen vermeld onder 1°, 2°, 3° en 4° van artikel 16, en mits hij de huur opzegt, één jaar vooraf, en binnen drie maanden na de verkrijging, met duidelijke opgave van de reden waarop de opzegging gegrond is, alles op straffe van verval. Hetzelfde geldt wanneer de huur geen vaste dagtekening heeft verkregen vóór de vervreemding, ingeval de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden in gebruik heeft. Art.16.I. De verhuurder kan de hernieuwing van de huur weigeren om een van de volgende redenen :1° Zijn wil om persoonlijk en werkelijk het verhuurde goed in gebruik te nemen.”(Handelshuurwet 30 april 1951).

‘Het art.16,I,1° kan zowel ingeroepen worden door de verhuurder die in dit goed slechts woonst wil nemen,als door de verhuurder die voornemens is zelf een handel erin uit te baten’(Cass. 15 januari 1953,Pas. 1953,I,327).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”