Enkele vraagjes

David_be
Topic Starter

Enkele vraagjes

#1 , 06 okt 2009 18:24

Dag allemaal,

Ik had nooit verwacht dat ik in een forum gelijk deze iets zou vragen, maar het is er dan toch van gekomen.
Ik woon in het buitenland, maar ik veronderstel dat de wetten ongeveer hetzelfde zijn in Europa.
We zijn 10 jaar getrouwd en mijn vrouw wilt scheiden. Nu heeft ze me gezegd dat ik maar het huis moet verlaten terwijl zij best in het apartement van haar moeder kan intrekken (bedenkend dat ik GEEN familie hier in dit land heb!)
Nu hebben we twee eigendommen, ons apartement en een buitenverblijf aan de kust.
Nu heb ik hier enekel vragen over:
1) Asl zij wilt scheiden kan ze mij zomaar uit het huis zetten?
2) Zij verdient het dubbel dan ik (4000€ tov 2000€), zij zei dat zij de kinderen wilt. Kan zij dan zomaar alimentatie vragen? Ik bedoel maar, als zij meer verdient kan ze dat dan zomaar opeisen?

Ik wil beiden eigendommen verkopen en dan 50/50 verdelen en dan de schulden(hypotheken) 50/50 betalen. Maar ik wil niet dat zij het apppartement behoud. Ik will alles verkopen en niet aan haar of haar familie. Kan ik dat weigeren?
Mijn idee is dat IK in het apparteemnte blijf wonen en zij bij haar ouders tot we het buitenverblijf hebben verkocht en dan koop ik met mijn helft een huis buiten de stad en dan verkopen we het appartement. En verdelen dat deel. kan ik dat eisen? Omdat ik geen familie heb hier.

We zijn niet getrouw met scheiding van goederen.
3) Betelkend dat alles wat ik voor het huwelijk had van mij is? Of tevens alles wat op mijn naam staat tijdens het huwelijk (bvb autos).

Zijj heeft aandelen verkocht in het verleden "zonder" mijn toestemming/handtekening.
4) kan ik haar daarvoor aanklagen? Voor de verkoop moest ik tekenen, maar ik heb dat nooit gedaan en de bank heeft het aanvaard

5) We hebben 2 autos. 1 van 5 jaar (rijd zij mee) en een van 15 jaar (rij ik mee) die ik voor het huwelijk had. kan ik de helft van die andere auto opeisen (is gekocht door mij met ons gezamenlijk geld en staat op mijn naam, maar is gekocht tijdens het huwelijk)

6) Wat is een standaard regeling voor je kinderen te zien? Ik wil mijn kinderen zo vaak mogelijk zien. maar zij zal "haar moeder" gebruiken om te zeggen dat er steeds iemand is voor de kinderen. Speelt dat een rol? Is het dan beter dat ik mijn moeder laat overkomen vanuit België??
Mochten er een soort tijdsregelingen komen kan ik dan bvb ook de bezoekuren van mijn moeder opeisen voor mij.....

Ik ben zeker dat er wat verschillen zullen zijn tussen beiden landen, maar het zou me al een opluchting geven om iets te weten. Of dat mensne hun verhaal vertellen.

Oh ja, mocht het mogelijk zijn op voorhand van de antwoorden het nummertje van de vraag te zetten.

Voor de rest nogmaals bedankt op voorhand.

David

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Simon Verhoeven

#2 , 06 okt 2009 20:08

De wetgeving verschilt van land tot land, en de nuances kunnen belangrijk zijn.

David_be
Topic Starter

#3 , 06 okt 2009 21:57

De wetgeving verschilt van land tot land, en de nuances kunnen belangrijk zijn.
Dag Simon,

Ik begrijp dat in elk land de wetten anders zijn (ondanks dat we in de EU wonen). Maar zo erg verschil zal het ook wel niet zijn. Maar laten we uitgaan dat dit een geval is in de belgische wet. wat zou me dat dan geven?

Reclame

Simon Verhoeven

#4 , 06 okt 2009 22:51

Ik ben zelf geen jurist dus het kan zijn dat ik me vergis.
En het is altijd het beste om eens met een advocaat te gaan praten.

1) als er geen sprake is van interfamiliaal geweld o.d. dan is het een geval vrederechter.
2) een van de partijen kan alimentatie aanvragen. Er zijn 2 soorten alimentatie, partner- en kinderalimentatie. Vermits dat zij meer verdiend denk ik niet echt dat dit van toepassing zal zijn. Het 2de lijkt me vrij evident. Maar dit zal wat meer verschillen van land tot land.

Daar help je niet echt jezelf mee. Als je ex of haar familie je een goede prijs voor de woonst kunnen geven dan waarom niet? Weigeren van een verkoop bij een niet martkconforme prijs is een ding, maar als de prijs goed is is al helemaal iets anders.

3) de goederen zullenv erdeeld moeten worden

4) hangt er vanaf of ze uit de gemeenschap van goederen zijn aangekocht of niet etc. En dat verschilt ook van land tot land.

5) valt gewoon onder de verdeling van goederen.

6) dat zij iemand heeft die op de kinderen kan letten in gevallen van nood is natuurlijk altijd handig. En je moeder erbij halen gaat ook niet echt helpen, zij zal immers niet zo bekend zijn met het land en de taal. In België is het zo dat zowel de echtgenoot als de grootouders beide recht hebben op bezoekrecht (indien er geen factoren zijn om dit niet toe te kennen).

David_be
Topic Starter

#6 , 07 okt 2009 11:23

Ik ben zelf geen jurist dus het kan zijn dat ik me vergis.
En het is altijd het beste om eens met een advocaat te gaan praten.

1) als er geen sprake is van interfamiliaal geweld o.d. dan is het een geval vrederechter.
2) een van de partijen kan alimentatie aanvragen. Er zijn 2 soorten alimentatie, partner- en kinderalimentatie. Vermits dat zij meer verdiend denk ik niet echt dat dit van toepassing zal zijn. Het 2de lijkt me vrij evident. Maar dit zal wat meer verschillen van land tot land.

Daar help je niet echt jezelf mee. Als je ex of haar familie je een goede prijs voor de woonst kunnen geven dan waarom niet? Weigeren van een verkoop bij een niet martkconforme prijs is een ding, maar als de prijs goed is is al helemaal iets anders.

3) de goederen zullenv erdeeld moeten worden

4) hangt er vanaf of ze uit de gemeenschap van goederen zijn aangekocht of niet etc. En dat verschilt ook van land tot land.

5) valt gewoon onder de verdeling van goederen.

6) dat zij iemand heeft die op de kinderen kan letten in gevallen van nood is natuurlijk altijd handig. En je moeder erbij halen gaat ook niet echt helpen, zij zal immers niet zo bekend zijn met het land en de taal. In België is het zo dat zowel de echtgenoot als de grootouders beide recht hebben op bezoekrecht (indien er geen factoren zijn om dit niet toe te kennen).
Bedankt Simon voor het antwoorden op mijn vragen. ik weet dat het verschilt tussen elk land, maar je hebt me tenminste al wat raadrichting gegeven hoe het zou verlopen.
Over vraag 2)met het appartement heeft vooral iets persoonlijks mee temaken. Want ik wil niet dat z dan later aan de kinderen gaat vertellen dat "ik" het huis ben ga verlaten. en dat ik alle problemen moet hebben om iets nieuws te zoeken. Want het appartement is supergroot (250m^2), en als zij wilt scheiden dt ze dan ook de consecuenties neemt dat ze zelf naar een kleiner appartement moet gaan. Want zo een groote appartemnet vind je vandaag de dag niet meer aan een normale prijs. Daarom is de reden dat ik het wil verkopen.

Wel ik ga nu wat verder zoekn naar meer info. Hartelijk bedankt voor de ino.

tevens wil ik Rebel-With_a_cause bedanken voor de links, ik zal er naar gaan kijken

bdankt

j.demoor

#7 , 08 okt 2009 11:23

“Art.42.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende het huwelijk of zijn gevolgen, het huwelijksvermogensrecht, de echtscheiding of de scheiding van tafel en bed, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet, indien :1° in geval van gezamenlijke vordering, een van de echtgenoten bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft;2° de laatste gemeenschappelijke gewone verblijfplaats van de echtgenoten zich in België bevond, niet meer dan twaalf maanden voorafgaand aan de instelling van de vordering;3° de echtgenoot die de vordering instelt, bij haar instelling sedert ten minste twaalf maanden zijn gewone verblijfplaats in België heeft; of 4° beide echtgenoten bij de instelling van de vordering Belg zijn.”(WIPR=16 juli 2004 Wetboek van internationaal privaatrecht).

“Art.55.§ 1. De echtscheiding en de scheiding van tafel en bed worden beheerst :1° door het recht van de Staat op wiens grondgebied beide echtgenoten bij de instelling van de vordering hun gewone verblijfplaats hebben;2° bij gebreke van gewone verblijfplaats op het grondgebied van een zelfde Staat, door het recht van de Staat op wiens grondgebied de laatste gemeenschappelijke gewone verblijfplaats van de echtgenoten zich bevond wanneer een van hen zijn gewone verblijfplaats heeft op het grondgebied van die Staat bij de instelling van de vordering; 3° bij gebreke van gewone verblijfplaats van één van de echtgenoten op het grondgebied van de Staat waar zich de laatste gemeenschappelijke gewone verblijfplaats bevond, door het recht van de Staat waarvan ieder van de echtgenoten de nationaliteit heeft bij de instelling van de vordering;4° in de andere gevallen, door het Belgisch recht.§ 2. De echtgenoten kunnen evenwel kiezen welk recht op de echtscheiding of de scheiding van tafel en bed toepasselijk is. Zij kunnen slechts een van de volgende rechtsstelsels aanwijzen :1° het recht van de Staat waarvan zij beiden bij de instelling van de vordering de nationaliteit hebben;2° het Belgisch recht. De keuze moet bij de eerste verschijning worden uitgedrukt.”(WIPR).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”